Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tror dem extra pengarna går till ett annat bolag som i sin tur betalar till berörda parter. Själv handlar jag aldrig frin de säljarna som använder ebays global shipping program då de ofta tar ut en högre avgift än vad tull+moms blir samt debiterar på summor mindre än de som är tull belagda i sverige dvs 1400kr och under.

    Exit:
    Hittade svaret här själet är att det tullas och momsas i england via pitney-bowes så det är engelska tariffer dem går efter och sedan blir det ju inom EU så då är det ju redan skattat och momsay i ett annan EU land.

    Fortfarande jävla BS men men...
    Senast ändrad av Monkey; 2015-10-14, 17:33.

    Kommentera


    • Jo jag håller med i att påslaget för "Import Charges" i ovan exempel är magstarkt ffa i förhållande till varans pris, exemplet är autentiskt.
      Jag kan dock stå ut med det om allt landar på 277 USD men om jag åker på ytterligare 25 % i moms på det så blir kalkylen värre...

      Fast så illa verkar det inte bli om jag förstod det hela...

      Kommentera


      • Momsen beräknas ju på totalkostnad inkl. frakt och speditionsförsäkringar. Om du betalar $47 för ett momspliktigt värde av $230 är det lika med ett drygt 20 procentigt påslag. Momssatsen i Sverige är normalt 25% och därtill brukar fraktbolagen vilja ha en "administrativ kostnad" för att hantera din momsbetalning. Så länge inte den här säljaren tar ut ett högre pris än andra på varan så skulle jag säga att du gör en rätt bra deal.

        Jag brukar räkna på 27% adderad kostnad när varan ska passera Sveriges gräns. I ditt exempel hade jag då förväntat mig en total på $292

        Att hoppas på att slinka igenom utan att betala något alls är ganska naivt idag tycker jag. Uppskattningsvis händer det mig max 1/10 gånger. Då får man se det som en oväntad bonus.

        Som parentes kan också nämna att jag även handlat en del från eBay med importcharges förbetalda och min upplevelse är att det gör att paketet kommer fram något snabbare.

        / John
        Senast ändrad av SupremeX; 2015-10-15, 06:03.
        Snejk - Rod Protection, schysta spöstrumpor till bra priser! www.snejk.se

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av SupremeX Visa inlägg
          ...Som parentes kan också nämna att jag även handlat en del från eBay med importcharges förbetalda och min upplevelse är att det gör att paketet kommer fram något snabbare.
          / John
          ...Å då tillkom alltså inget mer än Import Charges, ingen ytterligare momsfaktura från svenskt håll?

          Säljaren har ett bra pris så jag kan acceptera de 47 USD men inte svensk moms om 25 % beräknat på 277 USD...
          Senast ändrad av anteman; 2015-10-15, 07:33.

          Kommentera


          • Nu äntligen ska min CQ100HG skickas!
            Väntan har varit låååång!
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              ...Å då tillkom alltså inget mer än Import Charges, ingen ytterligare momsfaktura från svenskt håll?

              Säljaren har ett bra pris så jag kan acceptera de 47 USD men inte svensk moms om 25 % beräknat på 277 USD...
              Exakt. Inga fler kostnader tillkommer utan det du betalar till säljaren är totalkostnaden.

              / John
              Snejk - Rod Protection, schysta spöstrumpor till bra priser! www.snejk.se

              Kommentera


              • Fick min CQ100HG idag!

                Känns välbyggd!

                Får ut imorgon och testa den, idag hinner jag inte..... SKIT!

                Får dra något drag på gräsmattan om tiden hinns med.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                Kommentera


                • En 100HG hade jag absolut inte tackat nej till.
                  Under tiden får jag nöja mig med min Conquest 100 av det mer gamla hederliga slaget.

                  Click image for larger version

Name:	CQCTS01a.jpg
Views:	1
Size:	471,7 KB
ID:	1779735
                  Här tillsammans med customspö byggt av Stefan Nyberg/UniqueRods med följande spec:
                  CTS 7' 15-45 gram
                  Fuji PTS
                  Fuji Titan/Torzite
                  Grepp samt winding checks från Matagi.

                  Spöt kanske inte ser så spännande ut med sin helsvarta finish med lite extra sibiriskt
                  katthår på greppet men det är sannerligen ett entusiastspö och precis som jag vill ha det. Klingan
                  är importerad av HiLevel, resten av komponenterna har jag importerat från Japan så det borde
                  kvalificera sig för den här tråden.
                  Lirar otroligt bra ihop med Conquest och J-Braid 20lb. Hade säkerligen fungerat hyfsat med en
                  100HG också...

                  Har haft min Daiwa Bay Casting 103a på spöt men av någon anledning tycker jag inte att rullens kastbroms
                  gör sig bra ihop med CTS-klingans karaktär.
                  Det är troligen bara en fix idé men jag bör acceptera att detta rullfäste är och förblir vigt åt Shimano då jag som annars sällan trivs med Shimanos kastbromsar ändå föredrar Conquest före Bay Casting på spöt.


                  Lite tillägg angående spöts utformning.
                  Bakhandtaget är modellerat efter Daiwa Zillions dito (ganska uppenbart).
                  Jag föredrar troligen kortare bakhandtag än många men då spöt ska kunna styra någorlunda tunga beten ville jag ha lite mer bakom rullfästet.
                  Funderade länge på bakhandtagets utformning, material och mått. Konsulterade med Stefan samt några invigda bekanta och kom fram till att just Zillions design passar mig ypperligt.
                  Hittade greppet på bilden hos den japanska spöbyggarfirman Matagi. Föredrar EVA framför kork och då greppet var billigt chansade jag på en order från Japan och vilket lyckoslag!
                  Foamen är extremt tät, hård men ändå mjuk nog för att ge rätt grepp.

                  Funderade ut en ungefärlig längd, provade ut lite delar på den nakna klingan och gjorde mindre justeringar. Bakhandtaget blev precis så kort att det aldrig är i vägen men ändå så långt att det går att stödja butten mot arm/kropp om det skulle behövas.
                  Fujis PTS-fäste är oskäligt dyrt men är likt det låga fästet med sidoflänsar för ökad ergonomi som sitter på just Zillion. Den stora skillnaden är att kvalitén på Fujis fäste känns mycket högre och den matta, nästan lena, ytan ligger väldigt bra mot huden.
                  Med andra ord ett ganska genomtänkt spö som blev riktigt bra, ser redan fram mot nästa bygge!
                  Senast ändrad av JontaK; 2015-11-13, 01:54.

                  Kommentera


                  • Attans jonta! Spöt ser väldigt snarlikt ut ett annat spö som finns i tråden..
                    Stefan gjorde ett riktigt bra jobb med våra cts pinnar...

                    Kommentera


                    • [QUOTE=JontaK;1022975] ...fix idé men jag bör acceptera att detta rullfäste är och förblir vigt åt Shimano då jag som annars sällan trivs med Shimanos kastbromsar ändå föredrar Conquest före Bay Casting på spöt... [QUOTE]

                      Fix idé? - det vet väl alla att vissa kastbromsar passar vissa spön bättre än andra? Fin combo btw!
                      Senast ändrad av anteman; 2015-11-13, 16:19.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 871 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 360 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 669 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 071 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X