Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• barnmorskan
    replied
    Ursprungligen postat av Tommy_Lagebro Visa inlägg

Tja ba.

Jo jag har fundrat på att spola bara mono och det kan vara för mycket lina, den va så tunn så det bara flög på utan att komma upp till kanten. Det jag funderar på är om linan verkligen är spolad ända ut i kanten det blir som förhöjningar innan kanten och sen tunnt längst ut, jag får för mig att linan sen trasslar där ute i kanten och det är det som lett till märkluga linbrott för det har inte blivit några skatbon men att jag tror att linan blivit lindad över sig själv på nått skumt sätt.

Köpte spolen till min alphas ct70 och där upplevde jag inte detta problem.

/Tommy
    Testa att spola om då och att "dra ut" linan mot ytterkanten av spolen i bottenlagren. Har det väl börjat bildas "vallar" beror det oftast på att det, som du är inne på, ligger ojämnt under. Men dra av en 20m lina. Man ska i princip kunna se spolen när linan ligger på Då blir den mer lättkastad också.
    Avståndet till linspridaren är ju avsevärt kortare på en millionaire (ca 20mm från spolaxeln) jmf med Alphas (ca 30mm från spolaxeln). Oavsett är ju 70-spolarna extremt smala så du borde som sagt inte ha några mekanisk orsak till varför linuppläggningen blir ojämn...

Lämna en kommentar:

• Tommy_Lagebro
    replied
    Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg

Så det blev en Millionaire 70 till slut. Attaboy!
    Tycker linan ser väldigt löst påspolad ut vilket kan leda till att övre lager skär ner. Ser dessutom ut att vara ganska mycket lina på (om det nu är en "luftig" finesse-spole du har). Mer än 40-50m på en finessespole är i mitt tycke galen overkill. Man skall i princip tömma hela spolen vid längsta möjliga kast eftersom man strävar efter så absolut lite roterande massa (extralina) som möjligt. Jag skulle riva av lite lina och börja med att testa det...

Sedan är det ganska stor skillnad på linor i tunna dimensioner. En av mina go-to linor i grövre dimensioner Sufix 832 är helt hopplös i tunnare dimensioner. Om man inte kör mono eller FC tycker jag täta och rejält silikoniserade flätlinor som Sunline Siglon x8/ADV funkar bra i tunna dimensioner.
    Tja ba.

Jo jag har fundrat på att spola bara mono och det kan vara för mycket lina, den va så tunn så det bara flög på utan att komma upp till kanten. Det jag funderar på är om linan verkligen är spolad ända ut i kanten det blir som förhöjningar innan kanten och sen tunnt längst ut, jag får för mig att linan sen trasslar där ute i kanten och det är det som lett till märkluga linbrott för det har inte blivit några skatbon men att jag tror att linan blivit lindad över sig själv på nått skumt sätt.

Köpte spolen till min alphas ct70 och där upplevde jag inte detta problem.

/Tommy

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied
    Tja ba, jag har fått lite skumma linbrott vid kast som inte varit så våldsamma, då detta gäller på en grund 'aftermarket'spole tänkte jag att det är ok att jag skriver skriver min fråga i denna tråd.

Jag spolade om spolen för ett tag sen och det såg då ut så här, det kan väl inte vara rätt?
    Rullen är en daiwa millionere ct70
    Spolen är en roro x.
    Så det blev en Millionaire 70 till slut. Attaboy!
    Tycker linan ser väldigt löst påspolad ut vilket kan leda till att övre lager skär ner. Ser dessutom ut att vara ganska mycket lina på (om det nu är en "luftig" finesse-spole du har). Mer än 40-50m på en finessespole är i mitt tycke galen overkill. Man skall i princip tömma hela spolen vid längsta möjliga kast eftersom man strävar efter så absolut lite roterande massa (extralina) som möjligt. Jag skulle riva av lite lina och börja med att testa det...

Sedan är det ganska stor skillnad på linor i tunna dimensioner. En av mina go-to linor i grövre dimensioner Sufix 832 är helt hopplös i tunnare dimensioner. Om man inte kör mono eller FC tycker jag täta och rejält silikoniserade flätlinor som Sunline Siglon x8/ADV funkar bra i tunna dimensioner.

Lämna en kommentar:

• Tommy_Lagebro
    replied
    Tja ba, jag har fått lite skumma linbrott vid kast som inte varit så våldsamma, då detta gäller på en grund 'aftermarket'spole tänkte jag att det är ok att jag skriver skriver min fråga i denna tråd.

Jag spolade om spolen för ett tag sen och det såg då ut så här, det kan väl inte vara rätt?
    Rullen är en daiwa millionere ct70
    Spolen är en roro x.

Lämna en kommentar:

• tonyex
    replied
    Bygget av den nya fjällöringsrulle är klar. Nu är den stabilkastare nere ca 5 gr. 10 gramsbeten kastas lååångt oxå. Mkt nöjd m avail produkter som vanligt //T
    Click image for larger version

Name:	Screenshot_20250312_174212_Gallery.jpg
Views:	335
Size:	535,1 KB
ID:	2652247 Click image for larger version

Name:	Screenshot_20250312_174144_Gallery.jpg
Views:	334
Size:	489,8 KB
ID:	2652248
    Bifogade filer

Lämna en kommentar:

• Tommy_Lagebro
    replied
    Ursprungligen postat av orm Visa inlägg
    70-size har jag, Daiwa Millionaire CT SV 70. Den är perfekt för de vikter du är ute efter. Finns väll fortfarande att få tag på i vissa butiker för en rimlig slant. Du skulle gärna få testa min, men jag har svårt att öronmärka tid för sådana aktiviteter. Men en vardag efter jobbet i Sthlm City när solen fortfarande är uppe kan vi nog grejja framåt våren!
    Tja ba.

Jag drar gärna å fiskar sen när vädret blir lite varmare, vill ju gärna testa din mörrum oxå.
    Jag har dock råkat köpa en millionaire oxå
    Hade eg inte råd men kunde inte låta bli.

Cq50 testade jag i Trosa förra helgen, på ett expride -10g.
    Riktigt trevlig att slänga en lite Caroline rig.

Lämna en kommentar:

• orm
    replied

Hej igen.
    Ja 50 sizen ser rolig ut det ska jag spana på. Det har ju nu kommer en 30 size med grund spole kan det vara nått, dock va jag sugen på guld färgen.

Om någon bor i eller runt sthlm och vill låta en nyfiken farbror klämma på en 100, 50 eller 30size så hör av er så kastar vi några drag.

#barnmorskan. Hur gick det med daiwa ct cv'n har du kvar den å kan man få klämma på den?

Mvh Tommy
    70-size har jag, Daiwa Millionaire CT SV 70. Den är perfekt för de vikter du är ute efter. Finns väll fortfarande att få tag på i vissa butiker för en rimlig slant. Du skulle gärna få testa min, men jag har svårt att öronmärka tid för sådana aktiviteter. Men en vardag efter jobbet i Sthlm City när solen fortfarande är uppe kan vi nog grejja framåt våren!

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av OGRudan Visa inlägg
    Hedgehog är min vanliga "go to"-site men jag hittade den inte där. Förrän nu när jag kollade igen.

Tack.

//Stefan
    Blev det en spole och hur funkar den i så fall för dig?

Lämna en kommentar:

• megabuzz
    replied
    lite zenaq spön som jag köpt linor rulle och två drag

zenaq glanz B78-10X med 401D calcutta (gammal) Avani Casting Max Power PE X8 pe5

zenaq plaiser answer sopmod
    PA-B80 SOPMOD shimano scorpion md 300 xg lh Avani Casting Max Power PE X8 pe4

jackal dowz jerk
    Bifogade filer
    Senast ändrad av megabuzz; 2025-01-22, 18:51.

Lämna en kommentar:

• barnmorskan
    replied

Hej igen.
    Ja 50 sizen ser rolig ut det ska jag spana på. Det har ju nu kommer en 30 size med grund spole kan det vara nått, dock va jag sugen på guld färgen.

Om någon bor i eller runt sthlm och vill låta en nyfiken farbror klämma på en 100, 50 eller 30size så hör av er så kastar vi några drag.

#barnmorskan. Hur gick det med daiwa ct cv'n har du kvar den å kan man få klämma på den?

Mvh Tommy
    Millionaire CT SV´n gick vidare till polaren som skulle ha den. Men jag har andra som ju är mer eller mindre identiska. Skillnaden mellan 70 och 100 modellerna är som sagt endast spolbredden (och linförardrevningen). Jag är ju som bekant stort fan av Millionaire 100 så du kan självklart testa en.

Är man inte ute efter en särskild modell eller färgkombo finns det en Luna 103 på eBay från Polen för dryga två lakan. Samma rulle, men för väst-marknaden.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
6 svar
1 804 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Benjamin S  
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04