Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Shimano monterar många av sina rullar i Malaysia, troligen även nya Metanium som lockar mig mer än daiwas multirullar som jag tycker ser för plottriga ut.
    Finns "plottriga" Daiwarullar men jag vet om Alphas nya eller den här lika nya 2021:an hör dit?

    Click image for larger version  Name:	Screenshot_20201201-191815_Chrome.jpg Views:	0 Size:	161,0 KB ID:	2565488

    Påminner om Shimano faktiskt tycker jag, å sämre inspiration kan man ju ha även om den inte vinner ngt pris för nydanande design i ett större perspektiv. Gärna en sån tack.
    Senast ändrad av anteman; 2020-12-01, 19:28.

    Kommentera


    • Det är nog TWS jag hakar opp mig på, fler rörliga delar än nödvändigt i min bok.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
        Det är nog TWS jag hakar opp mig på, fler rörliga delar än nödvändigt i min bok.
        Aha! De e nog därför jag stoppar in bussningar i alla rullar med fler än 3-4 kullager... ;-)

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

          Aha! De e nog därför jag stoppar in bussningar i alla rullar med fler än 3-4 kullager... ;-)
          Rörliga delar på insidan bryr jag mig inte om, fastnar det inte mängder med sjögräs i det där ställeraget?

          Kommentera


          • Skoja förstås men nej jag har en äldre "manuell" T-wing på T3:an (som enbart rör sig i sidled) och den samlar inget mer än lina... De nyare verkar dock ge visst "skrammel" kanske dåliga toleranser i de fler rörliga delar som utgör en T-wing idag...
            Senast ändrad av anteman; 2020-12-01, 21:35.

            Kommentera


            • På insidan, där det räknas, förefaller Metanium 2020 se rätt mycket plottrigare ut än Zillion SV TW 2020.
              Positivt att alla delar verkar gå att beställa som privatkund till dessa rullar, även om drevsatser för dryga 4500 yen respektive 4000 yen är rätt saftigt.

              Kommentera


              • Jag kommer bara i kontakt med utsidan av rullen så för mig är det helt egalt hur det ser ut på insidan. Enklast på insidan är väl en gammal amba.

                Kommentera


                • Misstänker att Shimanos överanvändande av små brickor och annat lustigt inuti rullarna är en delförklaring till varför det är relativt vanligt med dyrgripar som går illa efter några månader. Har dock inte sett problemen hos så många lågprofilare, kanske för att de är ganska ovanliga i mina trakter.
                  Där verkar annars Daiwa ligga snäppet bättre till, men vi får se nu när Ryoga och Steez börjar leta sig ut i svenska labbar på allvar...

                  Angående TWS så ja, linspridarens rör som också styr spridarens lodräta rörelse, har en tendens att fånga mer skräp än konventionella.
                  Dessutom är sjögräs och smuts mer problematiskt då det inte sällan hindrar TWS-funktionen från att röra sig fritt.
                  Å andra sidan har några av Shimanos rullar evighetsskruvar av plast, så mycket problem det är med metallskruvar vill jag inte ens veta vad tanken bakom plasten är.

                  Kommentera


                  • Nya Zillion SV TW (2021) är gjord i Japan. Plat.co har laddat upp en video där man såg att det stod "Made in Japan" på rullfoten. Det var nog den videon anteman såg. Undrar dock ifall de görs i Japan så länge de existerar på marknaden, eller ifall de gör som det ryktas om att de gjorde med Luvias LT. Alltså att första batchen tillverkas i Japan, resterande utanför Japan. Huruvida de faktiskt gjorde detta med Luvias vet jag inte, så ta detta med en nypa salt, men jag har hört rykten. Jag tror att svaret på allt det här är ganska självklart: Det återstår att se.

                    För övrigt är jag väldigt imponerad av det jag sett av den nya thailändska Alphas-plattformen. Jag förväntade mig något sämre.

                    Kommentera


                    • Fortsätter fundera kring Daiwas nyheter.
                      I och med att varenda ny, lite vassare rulle är utrustad med vad Daiwa kallar Hyperdrive Design är det slutet på "CT" eller "Compact & Tough" redan då?
                      I så fall kortlivat koncept vilket det verkar som då nyaste Steez har Hyperdrive istället för CT, precis som Alphas. Eller kommer dessa köras parallellt?

                      Vad är då Hyperdrive Design, är ju lätt att bli förvirrad då Daiwa i nyaste Ryoga har Hyper Mesh Gear System vilket är ett svar på Shimanos Micro Module.
                      Jo, som länken ovan visar är det ett koncept vilket innefattar Hyper Drive Digigear, Hyper Double Support, Hyper Armed Housing samt Hyper Tough Clutch.
                      Hyper hyper för oss som var med på den gamla goda tiden...

                      Vad innebär detta då i praktiken?
                      Ska försöka tolka det jag läst samt jämföra med redan existerande lösningar.

                      Hyper Drive Digigear är alltså "nya" drev med vad som ser ut att vara konventionell kuggstorlek.
                      Som jag förstår av dålig översättning är just kuggarnas form ändrad medan storleken består, för hållbarhet och mjuk gång över tid.
                      Översättning ska man alltid ta med en nypa salt men följande är intressant:
                      The gear tooth module (size) that is directly linked to durability has been improved without reducing the size.
                      Kanske har vi där förklaringen till att Ryogans mikrokuggar inte hamnar i de nya rullarna...
                      Ska bli mycket intressant hur rullar med dessa drev kommer kännas och fungera på sikt!

                      Hyper Double Support är alltså en dubbelt kullagerupphängd pinjong.
                      Click image for larger version

Name:	FärdigBC01b.jpg
Views:	741
Size:	83,0 KB
ID:	2565549
                      Som Daiwa byggt rullar i över 20 år men nu med nytt namn.
                      På bilden pinjongdrev från Millionaire Bay Casting 103, samma lösning i TD-Z samt CV-Z som kom 1998, alltså över 20 år sedan.
                      Minns ej vad funktionen kallades i äldre rullar där den satt som de nämnda plus Steez, Zillion, Alphas med flera. Står inget fräsigt namn på kartongerna på mina rullar.

                      Hyper Armed Housing innebär stativ/rullkropp samt vevgavel i metall, antingen aluminium- eller magnesiumlegering beroende på rullmodell.
                      Mycket bra att även vevgavlarna är av metall, så har det inte alltid varit men samtidigt har de flesta lite bättre äldre rullar stativ och gavel i metall.
                      It is a necessary condition that a metal material is used for the frame, which is essential, and by combining with a side plate or set plate, It makes it possible to continue to demonstrate the basic performance for a longer period of time.
                      Så säger Daiwa om saken. Otroligt positivt att det talas om hållbarhet och prestanda över tid!

                      Hyper Tough Clutch illustreras lite mer luddigt med en bild på en frikopplingsknapp.
                      Här blir det också för mig hemskt otydligt vad Daiwa menar är ändrat jämfört med föregående modeller.
                      Samtliga dessa rullar är utrustade med TWS och har därmed de inre komponenterna för att höja och sänka linspridaren.

                      Click image for larger version

Name:	20ZillionSVTWkoppling.jpg
Views:	690
Size:	52,8 KB
ID:	2565550
                      På bilden Zillion 20 med sin Hyper Tough Clutch.

                      Click image for larger version

Name:	ZillionTW1516koppling.jpg
Views:	698
Size:	266,6 KB
ID:	2565551
                      På denna bild Zillion TW 1516 och dess frikoppling vilken inte ska vara av Hyper-typ som jag förstår det.

                      Nu har jag inte sett Zillion 20 på insidan i verkligheten, jag har däremot sett åtskilliga äldre TWS-rullars insida och kan inte se något direkt revolutionerande gällande hållbarhet hos Hyper-serien.
                      Tvärtom tycker jag det ser ganska identiskt ut, någon får gärna upplysa min om skillnaderna.

                      Snabb genomgång av hur jag tolkar Daiwas nya koncept.
                      Vad som är Hyper med återuppfinnandet av hjulet vet jag ej men absolut sunda, bra lösningar (förutom kopplingen då möjligtvis) som jag personligen ser fram emot att uppleva i verkligheten samt utvärdera över tid!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
                      107 svar
                      23 932 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Utter
                      av Utter
                       
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 295 svar
                      261 885 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      852 svar
                      138 373 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg El_Kebabo  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 030 svar
                      192 670 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 074 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Arbetar...
                      X