Tips på en passande rulle till mitt buthc light xlnt 10-30 gram - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på en passande rulle till mitt buthc light xlnt 10-30 gram

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på en passande rulle till mitt buthc light xlnt 10-30 gram

Tja!

Har sökt runt på både detta forum och andra efter en passande multirulle med låg profil (så det heter?) till detta spö men jag känner mig ganska förvirrad haha. Jag använder spöt till ytfiske och ngn enstaka lätt jerk. Budgeten ligger omkring 1200-1500 kr.

Alla förslag är välkomna!

/Cruise

Mest för pengarna, om man klarar sig utan garanti...

Kommentera

Ok tack jag ska kolla in den, är den vänstervevad förresten? Glömde säga att jag är en leftie :-)

Kommentera

Slutar det på L är det leftie! Finns dessutom i hög utväxling, vilket är trevligt vid både yt- och jerkfiske. 6,3:1 heter HL och 7,1:1 heter HSL (för vänstervevade).

Åker du på allt, dvs tull och moms blir det en dryg tusing. har du tur, slipper du och får en riktigt bra rulle i helaluminium till priset av ABUS billigaste plastmulti. Är nog en hel del på forumet som kan voucha för Lexa.

Kommentera

Jag köpte detta spö för drygt en vecka sen och har fiskat med det några pass. Jag använder en Ambassadeur Ultra Mag 1 (motsvarar antagligen en 4000 storlek) eller en Calcutta 200 TE DC på spöt. Tycker dessa rullar fungerar förvånansvärt bra trots storleken. Optimalt är nog en rulle tex en Shimano i 50 eller 100 storlek eller Revo MGX. För mig är storleken inte viktigast utan balansen som skapas. Vissa spön känns framtunga om rullen är för lätt och det gillar jag inte. Så prova rullen du tänker köpa på ditt spö i butiken för att få en uppfattning om hur det känns.
          Angående spöt drog jag en pigg 5 kilos gädda idag under abborrefisket och spöt levererar bra drillningskänsla må jag säga samt kraft nog att tämja pigga fiskar.
          /H

Kommentera

Tack för all info samt förslag. Jag ska ta mig till de närmsta butikerna för att kolla om de har ngn utav rullarna ni har ni har nämnt samt lite allmänt kläm och känn!

Är det lämpligt att torröva på gräsmattan innan jag ger mig ut på fisketur, blir nämligen min första multirulle och det var det jag gjorde när jag lärde mig flugfiska.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
            2 355 svar
            274 211 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13