Längd UL-spö, samt tips för ny utrustning - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Längd UL-spö, samt tips för ny utrustning

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Längd UL-spö, samt tips för ny utrustning

Har blivit helt såld på det har med UL, otroligt roligt att fiska med sådan utrustning. Det jag undrar är om det skulle löna sig kastlängdsmässigt om jag köpte mig ett spö som var 6′ el 7′ mot det jag har nu som är 5′6″? Osäker på modell med det var ett impulsköp och tror jag har ett ABU (kan kolla när jag är hemma om det har betydelse).
    Om jag nu skall köpa ett nytt spö vad rekommenderar ni? Säg att budgeten ligger runt 1500:- och det skall jag ha ett spö och en rulle för. Sedan undrar jag också vilken lintyp och tjocklek på linan ni använder? Det jag vill fiska är Abborre och Regnbåge.
    Tacksam för all hjälp jag kan få

Generellt så kastar man ju längre med längre spön. Finns ju en uppsjö av spön o rullar allt från nån hundring-tusenlappar. Jag har en abu 100ui som jag haft i 6-7år o funkar utmärkt. Fick den i ett ul set tsm med ett berkley phazer 2. Tror jag gav 500-600:- för de setet.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ger man attan i den gamla viktgränsen (som jag tror var 160 gram) för UL-spön så är det ofta smart att välja ett något längre spö. Faktum är att jag ofta kör med ett gammalt niofots Kunnan tillsammans med en Cardinal Dragmaster i UL-storlek laddad med 0,15 mm nylon.

Kommentera

Läste i en annan tråd också om dessa ul-begränsningar. Varifrån kommer dessa? Länk?
        >: 4 8 15 16 23 42

Kommentera

Visste inte ens om att det fanns en viktgräns och det bryr jag mig inte så mycket om. Det jag vill ha är ett spö för typ 5-12g eller så med bra känsla i. Det är ju ett fantastiskt roligt fiske =)

Kommentera

Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
            Ger man attan i den gamla viktgränsen (som jag tror var 160 gram) för UL-spön så är det ofta smart att välja ett något längre spö. Faktum är att jag ofta kör med ett gammalt niofots Kunnan tillsammans med en Cardinal Dragmaster i UL-storlek laddad med 0,15 mm nylon.
            För mig är UL att hade så lätt utrustning som möjligt & bra kontakt med fisken & då är inte 9 fot & nylonlina med på min list ;o)
            Hade kollat på Shimano Speedmaster alt Beastmaster ul spö & 0,10 flätlina .

Kommentera

Finns många spön som klassas som UL (Ultralätt) och L (Lätt) trots att de är över 7 fot. Jag tycker inte man ska fokusera så mycket på någon UL-begränsning. Kör på det du anser vara Ultralätt så kan du kalla det ett UL-set!
              You can't buy happiness but you can buy fishing gear and that's kind of the same thing

Kommentera

Kör på det du anser vara Ultralätt så kan du kalla det ett UL-set!

Håller med dig, varför korta spö som knappt duger att drilla en liten mört med, känslan och nöjet sitter i vad spöet levererar upp till handen inte hur mycket det böjer sig för småskit...

Kommentera

Man skulle kunna bygga ett ul spö av en flugklinga i lägre klass. Anta att man köper en klass 4 flugklinga och sätter på rullfäste och ringar för spinnspö. Så kan man utan större budget få ett betydligt längre spö som verkligen är ul.
                  Det skulle vara kul som attan att testa och bygga ett sådant spö.
                  http://uniquerods.se/
                  Besök gärna min Facebook
                  eller min Instagram för mer bilder

Kommentera

jag har ett Berklay Phazer II som jag är sjukt nöjd med, haft det sen 2009. rekommenderad vikt på det är 2-10gr och jag kör med en ABU Cardinal-rulle laddad med (kommer inte ihåg redigt) 0.10 eller 0.12

EDIT: spöet är 7 fot långt.
                    Senast ändrad av teraner; 2013-06-24, 18:50.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    279 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40