Val av haspelspö till abbore - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Val av haspelspö till abbore

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Val av haspelspö till abbore

Jag har lite beslutsångest när det gäller vilket spö jag ska välja, så jag tänkte ta hjälp av mer erfarna fiskare.

Jag ska köpa ett haspelspö till min nexave 1000 FC och jag väljer mellan dessa:
    Dragon Millenium X-Fine 225 cm 2-12 gr
    Eller
    Dragon Millienium Perch 230 cm 4-18 gr

de drag som jag kommer använda är
    Små jiggar(ex kopyto 2,5', 3'), främst med 7-10 gr huvud men ibland även mindre eller större(max 15gr)
    Spinnare 7-12 gr
    Skitter Pop 7 cm

Om jag tar 4-18 gr:s spöt är jag rädd att det inte blir så bra känsla med de mindre jiggarna, och med 2-12 gr att det blir lite för mycket vikt när man kastar de tyngre jiggarna.

Nå, vad säger ni?

Jag har ett daiwa phantom 5-25 som jag tycker är kanon för abborre, då kastar jag små jigg, små wobblers, och popper

Kommentera

För min del kör jag med ett FKP-Gear Draugen d4.
      Kastar jiggar med 5grams huven utan problem samtidigt som dom lite tyngre jiggarna funkar lika bra, skön känsla o bra kontakt hela vägen tycker jag.
      dessutom ett riktigt prisvärt spö.
      Att det bara är 6fot är inget som stör mig.
      Mvh krikle

Kommentera

Om jag tar 4-18 gr:s spöt är jag rädd att det inte blir så bra känsla med de mindre jiggarna, och med 2-12 gr att det blir lite för mycket vikt när man kastar de tyngre jiggarna.
        Du borde nog upp på ett spö runt 20 gr hälst lite över, framförallt om du fiskar mycket jigg.

Kommentera

Hittils har jag bara jiggat med mitt Abu Revolution 5-25 gr och jag har inte tyckt att det varit så bra kontakt med jiggar på under 7 gr. Tror ni att ex FKP-Gear 8-26 gr skulle klara det bättre även fast det är högre betesvikt?

Kommentera

Jag kör ett Dragon fishmaker 4-21g 8fot(245cm har jag för mig) som jag kör exakt likadant typ av fiske med, så jag skulle säga att du ska gå på perch modellen, eller lyssna på Månsson och gå på ett lite "grövre" spö typ 20-25gr.
            De gånger jag dänger 15g-skalle med 3" jigg så känns det som det verkligen är på gränsen.
            /Rickard
            Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Val av haspelspö till abbore

Jag skulle säga dragon millenium Power jig i 2,25m alt. 2,40m
              Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Abu Revolution 5-25 gr och jag har inte tyckt att det varit så bra kontakt med jiggar på under 7 gr.
                När jag fiskar Jigg använder jag handleden, ett eller två ryck uppåt (ca:20 cm ) låter jiggen sjunka till botten under tiden jag vevar in slaklina sedan rycker jag igen osv. har man ett för mjukt spö böjer det sig så man får börja rycka med hjälp av underarmen vilket kan leda till för stora rörelser och fel gång...

Vevar du in jiggen som ett drag brukar borren kroka sig själv om man kör med ett lite styvare spö.

Kommentera

Tycker verkligen inte att 18 gram är för mycket. Jag kör med 10-30g ett pro jig ' spinn från SG. Jag har bra känsla på alla jiggstorlekar. Kör relax 1" enda upp till 4' och kan säga dig att det blir ordentligt spöböj på en halvkilos borre

Kommentera

Millenium serien har aktionen x-fast, är det fördel eller nackdel till mitt fiske?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 851 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04