Tips inför jerk inköp. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips inför jerk inköp.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips inför jerk inköp.

Tja.

Jag har tänkt att skaffa mig ett jerkset och har läst runt lite och kollat men vill nog ändå ha lite hjälp innan jag slår till

Spö: BFT Piglet II Jerk 6,6
    Rulle: Ambassadeur 5601C JB
    Lina: STRIKE WIRE Pr X8 135m/0.36mm

Där är väl ungefär vad jag tänkte mig men ös på med tips och råd. Kasta gärna in nå favorit bete också

Ska man ha en lättare rulle, till spöt jag valt? Ska man ha en lågprofil rulle?

Piglet spö passa bra till lättare jerkbeten och skulle passa bättre ihop med en mindre rulle. I så fall hade jag kollat på Daiwa Lexa.

Vill du kunna fiska beten i storlek med Buster jerk och tyngre hade jag kollat efter ett annat spö, fast då är JB rullen ett klokt val. Lundgrens egna spön ger mycket för pengarna och kan verkligen rekommenderas, om man inte tvunget ska ha det som synas i fiskepressen.

Det är en smaksak, och hänger först och främst på vilka beten du vill kunna fiska med.

Kommentera

Tack för tipsen.
      Tänkte beställa på olssons fiske. Så om du orkar får du jätte gärna kika in på denna sidan(https://www.olssonsfiske.se/spon/jer...n-c-151-4.aspx) och kasta fram ett alt. som passar bättre för buster jerk klassen.
      Pris runt tusenlappen.

Kommentera

det är inga som helst problem att jerka buster med pigletspöt riktigt nice spö för dom pengarna. den övre gränsen går nog vid en sisådär 85-90 gram med de spöt enligt min åsikt. när det gäller rulle så vill ja slå ett slag för shimano cardiff 301. riktigt skön rulle mkt lätt och ligger bra i handen pga av sitt infällda rullfäste. köp inte för många olika betestyper kanske 2-3st och exprimentera mer med färger så du lär dig behärska betena bra.

//Skitfiske på re

Kommentera

Håller med dig zen10 tycker också piglet är ett kanon spö för dem pengarna, mycket skönare än busterk jerk stiff. Kastar buster jerk med det utan problem klockrent till den vikten.

Ser inte varför en amba JB skulle vara för stor då jag själv har en 5501 c3 på det spöt.

Kommentera

Tack för era svar. Ska kika lite på cardiff rullen så får vi se hur det slutar.

Kommentera

Vad har du för budget .

Gillar du du lågprofil så är Daiwa Lexa 300HL en grym rulle , den + lina hittar du på ehamnen för ca 1100-1200 kr .
              Lina Berkley Tracerbraid , Tuffline & powerpro har jag goda erfarenheter av
              Sedan ett BFT Root 6,9 spö så har du en grym kombo

Strike Wire X8 skulle jag inte köpa , har sett polarn ha för mycke trassel med den linan .

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
              6 svar
              1 851 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Benjamin S  
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04