Problem med ABUmatic 150. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med ABUmatic 150.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med ABUmatic 150.

Hej!

Jag har under de 2 senaste turerna fått problem med min rulle, som är en ABUmatic 150; (bild på den en likadan) http://www.realsreels.com/reels/abum...0boxnxtras.jpg Ibland funkar det prima att kasta ut, men ibland verkar det som att den låser sig och draget kommer tillbaka nästan i huvudet Jag tror att jag kanske kastar ut på fel sätt, vilket medför att rullen tror att jag börjar veva in eller liknande.
    Det har för övrigt fungerat helt super fram tills att jag bytte till tunnare lina, som var precis innan problemen började.

Någon som har haft liknande problem med inkapslad haspel och kanske vet hur jag rättar till det?

Tacksam för alla relevanta svar

Om linan skär ner mellan alltför löst påspolade linvarv och fastnar uppstår dessa tvärstopp och du får rikoschett på betet.

Första och billigaste åtgärd för att lösa problemet är att du drar ut all lina, exempelvis genom att knalla runt ett par stadiga träd eller motsvarande, och därefter spolar på med så hårt ställd slirgroms du kan ha och spöet ska stå i båge som om du fajtar storgäddan. Efter detta bör du inte ha några problem.

MEN om du fortfarande har det, bör du se över hur dina beten sträcker linan. Dessa måste göra eget och tillräckligt motstånd i vattnet. Om inte, är du tvungen att själv åstadkomma det med fingrarna så att linan läggs upp fint och lagom spänt hela tiden. Jiggning med lätta jiggar kan ställa till att linan inte ligger tillräckligt stramt i varje varv.

OM du fortfarande och ofta har detta problem är lösningen att gå upp till grövre lina. Power Pro med 30lbs dragstyrka ger inga problem för mig. Jag fiskar med beten, (spinnare, skeddrag, wobbler) i viktintervallet 7g-35g.
    Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Tack! Får testa dra upp all lina och se hur det rättar till sig! Om inte får jag byta tillbaka till den andra linan som var grövre och se hur det löser sig Återkommer om det fixar till sig!

Kommentera

Någon som har haft liknande problem med inkapslad haspel och kanske vet hur jag rättar till det?
        Kolla så dom små tapparna på linkåpan inte hoppar ut och det är där linan fastnar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
          Kolla så dom små tapparna på linkåpan inte hoppar ut och det är där linan fastnar.
          Bra påpekande som jag glömde nämna. Det finns ett linförarstift på 150:an.

Är inte den blanka linförarkåpan tillräckligt hårt fastskruvad efter det du bytte lina, kan det vara så att linförarstiftet inte sjunker undan helt som de ska när du frikopplar och då ploppar upp igen under kaströrelsen. Pröva att lägga tummen på kåpan så den låses och veva sen tills det tar stopp alternativt slirbromsen slirar. Då drar du fast kåpan.

Idealdimension på lina för ABUmatic 150 är antagligen 0.30mm nylon eftersom det var sån lina man levererade rullarna med på den tiden det begav sig. Man kan nog gå ner till ca 0.20mm om man vill men inte gärna lägre. Flätlina är vanligen grövre än vad den uppges vara och jag har som sagt 30lb PowerPro, som väl har en dimension kring 0,20mm.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
          6 svar
          1 846 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Benjamin S