Lager till multi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lager till multi

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lager till multi

Halkade över detta klipp

Kan det va sant att det blir en sån enorm skillnad med att byta lager???
    Det är ju helt sjukt va den rullar efter lager bytet!

Boca lagerna kostar ca 400kr oljan 70kr + frakten.

Min Shimano cronarch 101D7 kastar som en dröm redan nu men klart roligt att kunna trimma o hotta upp rullar.
    Ni som meckar o trimmar med rullarna, blir det stor skillnad om jag skulle byta lagrena? Är det "bara" kastlängden som ökar? mycket skillnad? Är det värt?
    Föreställer mig att kast känslan också ökar?

Man kan gå för långt med det också. Jag satt in värsting lagren i en Calcutta TE för några år sedan bara för att man kunde det. Resulterade i att rullen blev rätt "nervös" med flera förlorade handgjorda beten som resultat.

Dyr slutsats:

Man kan alltså ha för mycket av det goda!

Kommentera

Du kommer att kasta lätta beten mycket lättare och längre, däremot ökar du risken för skatbon.
      Jag har märkt stor skillnad på min rulle när det kommer till att kasta jiggar på 10g.

Kommentera

Inga fler som har tips???

Kommentera

Om det var så enkelt att man kastar längre ju lättare spolen snurrar så skulle ingen multirulle ha någon form av kastbroms. Det finns ett typiskt svenskt ord som väl uttrycker hur lätt man vill att spolen ska snurra, nämligen "lagom".

Kommentera

Föreställer mig att kast känslan också ökar?
            Du märker av lagren efter du släppt iväg betet, ta först bort allt som har med broms att göra på din rulle och ta i vad du går för, funkar detta problemfritt för dig och du skulle vilja kasta längre så köp nya lager...

Ofta vinner man mer på ett nytt bättre spö en på att byta lager och delar i rullen, det är ju spöet som gör största delen av jobbet vid kast, samma sak när det gäller känslan där tycker jag det är spöet och linan som levererar upp till handen inte rullen.
            Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-07-24, 10:01.

Kommentera

Vi har skrivit en del om det under åren. Bättre lagren gör sitt när man kastar lättare beten, men du kommer dock att behöva bromsa spolen lite mer vilket resulterar att du vinner inte så många meter ändå.
              Om man vill kasta längre , då finns det två alternativ: man byter till en trim-spole med resp. lager (för din rulle finns avail spolar) eller man byter till en bättre fiskerulle helt enkelt.

Du har redan en rätt bra rulle. Om du vill öka kastlängder, känsla, kvalité på komponenter , osv, då måste du behöva öka budget för nya inköp, dvs köpa en fiskerulle som är bättre än det du redan har. Rullarna i det segmentet är inte gratis direkt.

//T
              Senast ändrad av tonyex; 2013-07-24, 16:32.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                Vi har skrivit en del om det under åren. Bättre lagren gör sitt när man kastar lättare beten, men du kommer dock att behöva bromsa spolen lite mer vilket resulterar att du vinner inte så många meter ändå.
                Om man vill kasta längre , då finns det två alternativ: man byter till en trim-spole med resp. lager (för din rulle finns avail spolar) eller man byter till en bättre fiskerulle helt enkelt.

Du har redan en rätt bra rulle. Om du vill öka kastlängder, känsla, kvalité på komponenter , osv, då måste du behöva öka budget för nya inköp, dvs köpa en fiskerulle som är bättre än det du redan har. Rullarna i det segmentet är inte gratis direkt.

//T
                Mr T!

Kan du inte plocka fram den där forumlänken där nån Shimano-guru från USA klargjorde att det knappast var lönt att byta ut lagren på deras premiumrullar.....själv tyckte jag det var rätt befriande att kunna släppa tanken på att behöva byta lager på mina rullar eftersom de som sitter i redan är "as good as it gets".....tror TS skulle kunna ha lite nytta av att läsa igenom den....

/S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hej före detta rekordhållare/simstjärna!

Jag vet inte om jag kan hitta länken igen, men detta är lätt att testa och det kostar inte så mkt.
                  Det är bara att ta hem några abec 5 och abec 7 lager från boca, japan, osv och testa dom. Jag har gjort det några gånger och då blir det lättare att välja "rätt" kullager till rätt rulle.

Vissa rullar får en prestanda ökning på en gång. Dessa rullar är lätta , har oftast lätta spolar från fabrik och det viktigaste av allt, dom kastar man lätta beten med! Andra rullar, som tillhör oxå kategorin rullar med lätta spolar men som man inte kastar så lätta beten med, får inte samma prestanda ökning. Jag brukar stoppa i de flesta av mina fiskerullar minst abec 5 spollager även om jag vet att skillnaden blir inte så stor, men det beror mest på att jag har "en ovanlig sjukdom" eller något.

Det finns andra lite dyrare rullar som har de bästa komponenterna man kan ha i en fiskerulle och som standard dessutom, så att om man byter till andra spollager, då blir ingen prestanda ökning utan tvärtom, då kastar dom sämre, men som jag skrev tidigare dessa ligger i en helt annan prisklass, men det vet du redan.

Sen en till faktor som spelar roll är vilken spoldesign. Många spol-tillverkare tittar inte bara på vikten utan de räknar mkt på hur ska de designa spolen för att den ska "snurra" längre under kontrollerade förhållanden, dvs utan överruns och då flyttar dom mer vikt till centrum eller till spolkanten för att se hur den fungerar i verkligheten. Det är inte lätt det där. Många tillverkare levererar rätt bra spolar redan från början för deras premium rullar och det finns möjlighet att kunna uppgradera de oxå om man vill.

Till sist men inte minst kommer bromssystemet. Det finns flera olika varianter på det. Vissa bättre än andra. Faktum är att om du har en avancerat bromssystem , då kan du ha en mer aggressiv spoldesing utan att göra kastningen med fiskerullen ostabil. Du vet hur det är , det är fysiken lagar som styr ändå ....

//T
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-07-26, 12:15.

Kommentera

Kast längderna är jag mer än nöjd med räcker gott o väl skulle nästan tro att jag kastar en mini fat rap längre med multin än med haspeln iallafall med otroligt mycket mer känsla o kontroll

Lager bytet var mer en rolig ingång till att börja "mecka" o lära mig optimera rullen samt kanske vinna lite mer längd o känsla men som sagt inte alls i behov att varken längd eller mer känsla
                    Laborerar för fullt med broms o bromsplupparna o det är kul o lärorikt.
                    Nördar mig bara in i multins sköna värld hehehe

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 190 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist