Då Abborren är trög - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Då Abborren är trög

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Då Abborren är trög

Någon som har ett bra tips på spinnare som kan vara lite utstickande bra då Abborren är lite trög. Brukar köra med helsvarta Vibrax och Myr-spinnaren då dom är på hugget o dom är väldigt effektiv. Men ibland funkar dom uruselt då dom inte är riktigt på hugget. Visst hugger det men det är inte alls lika. Någon som har lite tips på bra spinnare som färger och modell.

Reflex-spinnaren går inte att misslyckas med

Kommentera

Jag har Reflex men det är lika där men jag kör med en mindre Reflex iockförsig. Jag fick en Abborre på 1.5 Kg för något år sedan på en Mepps Aglia Decoree -Kopparsked med röda prickar Nr:3. Men jag har testat med den med men utan resultat. -Förr eller senare får man ju säkert någon stor men dom verkar svårflörtad.

Kommentera

När dom är på hugget funkar ju dom flesta spinnare (mer eller mindre bra iofs.), men jag skulle nog byta betestyp istället. Varför inte testa jigg (om dom tjurar på botten) eller kanske popper (om dom jagar i ytan) om det funkar sämre på spinnare. Vad gäller spinnare gillar jag Myran:s olika modeller ex. Mira och Wipp funkar bra i mina vatten, men även reflex och vibrax brukar ju fånga en hel del...

Kommentera

Men ibland funkar dom uruselt då dom inte är riktigt på hugget.
          Lär dig även vindar och lufttryck så vet du när det är lönt att fiska och åk ut under dom förhållandena det vinner du mycket på.

Jag fiskar mest Abborre under hösten och vet då att Ost/Nordostliga vindar innebär bedrövligt fiske.
          Västliga/Nordvästliga vindar innebär bra fiske,
          Helst ska det ha varit ett par höststormar också som rört runt i vattnet, då brukar det va riktigt kul....

Kommentera

När man får fisk vet man sällan exakt varför. Detsamma gäller när man inte får fisk. Ofta upprepar man det som någon eller några gånger gett framgång och nöjer sig, när det inte nappar, med (bort)förklaringar som att vädret, lufttrycket, vattentemperaturen, vindriktningen eller något annat var ogynnsamt eller att fisken inte var där man fiskade utan någon annanstans. Kanske var det så, men det kan man aldrig så noga veta. Det kan vara ett vinnande koncept att, när favoritspinnaren sviker, testa något annat. Är man litet systematisk i sitt testande så ökar chanserna att man (utan att nödvändigtvis veta varför) hittar rätt.

Kommentera

Är abborren trög så är det inget bete som duger att få fart på den just då. Med all sannolikhet håller då abborrarna på att smälta det de fångade under senaste huggruschen. Då hungern återkommer blir de åter på alerten.

Mina favoritspinnare för abborre är Abu Active Spinner och två äldre luringar som är hopplöst svåra att få tag på i butik men möjligen kan dyka upp vid särskilt gudabenådade tillfällen på Tradera: Abu Ultra Spinner och en vid namn Stripe. Ultra Spinner kan ersättas av nyare spinnare med Panter-Martin-sked och Stripe har en motsvarighet i en annan gammal goding från Arjon nämligen Zebra spinnaren.

Här har du dessa favoriter moderniserade med extra glitter och glamour.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Kanske var det så, men det kan man aldrig så noga veta.
                Håller man på i samma vatten tillräckligt många år lär man sig det, fisken värkar av någon konstig anledning känna väderomslag långt före vi fiskare gör det trots att dom är under vattnet

Ex. torskfisket med turbåtarna i Öresund brukar va bra när det är ström annars inte, blåser det nordost är det strömlöst och du hugger inte fisken trots att man hittar den, blåser det däremot Väst/Sydväst ökar strömmarna och sundet fylls på med vatten och helt plötsligt börjar dom hugga, så visst fasen har lufttryck/vindar och strömmar betydelse.

Lär man sig dom och fiskar dom gynnsamma dagarna får man betydligt mer fisk, men självklart måste man använda rätt prylar och rätt metod även gynnsamma dagar.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                  Håller man på i samma vatten tillräckligt många år lär man sig det, fisken värkar av någon konstig anledning känna väderomslag långt före vi fiskare gör det trots att dom är under vattnet
                  Vet man så vet man, naturligtvis. Min kommentar tog sikte på de många fiskare som kör sitt vanliga race oavsett förhållandena.

Kommentera

Min kommentar tog sikte på de många fiskare som kör sitt vanliga race oavsett förhållandena.
                    Jag åker ofta ut och fiskar även om jag vet att chansen till napp är minimal och om folk då frågar kan det låta som jag hittar på ursäkter

Ibland är det skönt att slippa bli skitig och stinka också så man behöver inte inte alltid få en massa fisk för det ska va kul.
                    (dock vill jag alltid få 1 annars känner jag mig olycklig)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 870 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04