Amb 5500 cs pro rocket övervarvar........ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb 5500 cs pro rocket övervarvar........

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb 5500 cs pro rocket övervarvar........

Köpte en pro rocket i våras som jag inte blir klok på....

Förutsättningar:
    Har provat den på följande spön, berkley phazer 8 10-30g, berkley phazer 10, 6 10-35 g, berkley lightning shock 10 15-55g och fenwick quadrant 10 8-32g.
    Linor: tracerbraid 0, 20, pp 0, 23, trilene sensation 0, 35 och siglon 0, 285.

Har provat att kasta allt från gnosjö 15g upp till 40g.

Problemet jag upplever är att dels verkar spolen vara trögstartad, då jag måste ta i en hel del, nästan snärta till, för att få nån kastlängd. Resultatet blir då att jag är tvungen att aktivera 4 eller flera av bromsvikterna för att inte få "skatbo".
    Ställer jag in den som jag fått lära mig, dvs mekbroms så att spolen kan glappa max 0, 5mm i sidled och 3 bromsvikter aktiverade, så får jag kastlängder på drygt 20 m, med ett 20g gnosjö och berkley phazer 8 10-30 g spöet. Tar jag i minsta lilla i kastet så kommer linresningen direkt.

Sätter jag däremot på min gamla amb classic 5000 från 60-talet på samma spö, med samma lina och drag, kastar jag längre ( c.a 35-40m ) och ingen tillstymmelse till linresning. Med den gamla rullen kan jag även ta i betydligt mer utan risk för " skatbo ".......

Rocketen har varit inne hos abu för genomgång, utan fel.....

Vad göra????
    Mvh Mattias o skitfiske på er alla!!!

Hmm, ett 30g öringdrag borde fara till horisonten utan att du tar i.

Du skriver inget om hur mycket du fiskat med rullen. Alla mina pro rocket har krävt lite inkörning och är lite nervösa i början fram till första service, under den tiden är det noll glapp och lite mekbroms som gäller, i alla fall för mig. Vid första servicen gör jag rent ordentligt och städar ut allt klet som trycks in från fabrik för att ersätta med bra fett och oljai mer rimliga mängder, sen kan jag släppa mekbromsen helt och deaktivera lite vikter, två måste räcka.

Vad händer om du ställer in pro rocketen på samma sätt som din gamla 5000? Det borde funka hyfsat.
    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Ja du, det blir lite svårt då min gamla har 2 stiftsbroms o rocketen 6 stifts...
      Men kör jag på 2 aktiverade på rocketen o i övrigt samma så kommer jag kanske 30-40m med att bägge rullarna, 20% av fallen längre med rocketen, dock övervarvar den nåt enormt kontra den gamla, som känns mycket stabilare.....

Den gamla har jag ärvt av min morfar och rocketen har jag väl fiskat med 50-70h c.a

Kommentera

fenwick quadrant 10 8-32g.
        Prova fiska med detta, det ska va det av dina spö som kastar bäst...

Du kan även prova att vrida rullen så veven pekar uppåt, du sätter tummen i skarven mellan spolen och gaveln, själv brukar jag behålla rullen i den riktningen och kasta i tummens riktning medan dom riktiga proffsen vrider rullen så veven pekar rakt upp...

Om du kastar så ramlar linan delvis av själv vilket förhindrar linresning,du får även handleden rak så du kan kasta mjukare.
        Det ska va rätt enligt dom fysiska lagarna men sådant begriper jag mig inte på så det överlåter jag till andra.

Testa dig fram vilken vinkel som passar dig.
        Senast ändrad av jorgen.mansson; 2013-07-28, 08:24.

Kommentera

Tro mig provat de mesta det är bara denna av mina amb som djävlas.

Spöet förresten, brukar fenwick va underklassade, nästan omöjligt o ladda med under 28g.

Kommentera

Testa en droppe yellow label olja i spollagren, eller byta ut de mot olja brons bussningar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mattias.A Visa inlägg
              Ja du, det blir lite svårt då min gamla har 2 stiftsbroms o rocketen 6 stifts...
              Men kör jag på 2 aktiverade på rocketen o i övrigt samma så kommer jag kanske 30-40m med att bägge rullarna, 20% av fallen längre med rocketen, dock övervarvar den nåt enormt kontra den gamla, som känns mycket stabilare.....

Den gamla har jag ärvt av min morfar och rocketen har jag väl fiskat med 50-70h c.a
              Jag har också lite gamla ambisar med tvåstiftsbroms, kör du 2-3 stift aktiverade på rocketen tycker jag det brukar "kännas" ungefär lika, högst ovetenskapligt, så det är nog ungefär rätt om det är dom gamla du är van vid. Då tror jag det är rätt inställning för dig på rocketen också.

10-20 timmar tycker jag räcker som inkörning med lite tyngre beten så det borde inte vara problemet. Inkörning är för övrigt också högst subjektivt.

Då återstår "övervarvningen". Kan det vara så att det sitter bussningar i den äldre rullen du jämför med? Då kan lager kännas lite nervösare, då är nog kattman inne på rätt spår, en droppe extra olja bromsar lager lite och gör att det känns mer stabilt. I värsta fall skulle du kunna testa bussningar i rocketen också men risken är att det straffar kastlängderna på dom lättare betena under ca 15g.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Spöet förresten, brukar fenwick va underklassade, nästan omöjligt o ladda med under 28g.
                Med 28-30 gr och en pro rocket bör du väl nå runt 80 meter i alla fall (kustbete) tänk bara på att det är helaktionsspö så det hjälper inte att försöka snärta iväg betena....

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                2 355 svar
                271 794 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13