Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multi till St Croix Legend Tournament - Long Ranger

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Blivit en klar favorit för tyngre fiske.
    Till vilka vikter känner du den funkar bäst ?

(visst har jag gott om rullar men det finns alltid plats för ytterligare en )

Kommentera

Ta en calcutta 301D uppgradera plastbussningar i veven till kullager, ABEC 3 räcker, och "just add water". Teknikmässigt det finns inga fiskerullar som kommer i närheten av den: X-ship och HEG är en farlig kombination för slemgurkor. Jag föredrar mina D modellen framför mina calcutta te när man kommer över 300 storleken, det är då skillnaden blir märkbar. Luna i all ära, men den kommer inte upp till samma kvalitetsnivå som en vanlig te har. Fråga vem som helst som har fiskat med dom sida vid sida. Jag har haft 4 st lunor och vet en hel del om dom oxå.

Så Long Ranger säger du, jag skulle välja så här:
      1) calcutta 300 ( med 4 st kullager i veven). Det blir en stor skillnad kan jag lova.
      2) TE 300
      3) Luna 253 eller ABU 6500

Att jag föreslår inga lp beror på att en rund rulle är en rund rulle oavsett om jag har haft mkt bra erfarenheter av shimano curado i 300 modellen. LP rullar klarar galant det fisket som du har tänkt dig, men jag tycker att andra kan komma med förslag istället ...

Smårullarna kan man fiska abborre med ...

//T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-08-03, 20:24.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Till vilka vikter känner du den funkar bäst ?

(visst har jag gott om rullar men det finns alltid plats för ytterligare en )
        Har haft den på ett av mina jerkspön sedan i våras så mestadels har jag fiskat beten mellan 50 och 150 gram och jag tycker den sköter sig bra i hela det spannet. Vid ett rullhaveri så fick den till och med tjänstgöra till lätta spinnerbaits på 30 gram och den fixade även det galant med jerkspöt, så vart undre gränsen går vet jag faktiskt inte ännu. Har funderat på att köpa en till och sätta på lättjerkspöt också, den är såpass smidig och låg i profilen att jag tror den skulle passa bra även där. Med rätt spö tror jag att man fiskar ner till 20 gram utan problem.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
          Ta en calcutta 301D uppgradera plastbussningar i veven till kullager, ABEC 3 räcker, och "just add water". Teknikmässigt det finns inga fiskerullar som kommer i närheten av den: X-ship och HEG är en farlig kombination för slemgurkor. Jag föredrar mina D modellen framför mina calcutta te när man kommer över 300 storleken, det är då skillnaden blir märkbar. Luna i all ära, men den kommer inte upp till samma kvalitetsnivå som en vanlig te har. Fråga vem som helst som har fiskat med dom sida vid sida. Jag har haft 4 st lunor och vet en hel del om dom oxå.

Så Long Ranger säger du, jag skulle välja så här:
          1) calcutta 300 ( med 4 st kullager i veven). Det blir en stor skillnad kan jag lova.
          2) TE 300
          3) Luna 253 eller ABU 6500

Att jag föreslår inga lp beror på att en rund rulle är en rund rulle oavsett om jag har haft mkt bra erfarenheter av shimano curado i 300 modellen. LP rullar klarar galant det fisket som du har tänkt dig, men jag tycker att andra kan komma med förslag istället ...

Smårullarna kan man fiska abborre med ...

//T
          Är det vevknopparna du menar skall kullagras? ...eller något annat?

När jag jämför min 201D med min CQ51 så är den bara marginellt större tycker jag. Undrar därför om du kan säga hur man skulle uppleva 301D vs en CQ201? Har svårt att se att CQ201 skulle va en "abborre-rulle" när jag utan tvekan kan köra 60-grammare med 51:an...

/S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
            Du kan få testa min Luna 300 om du vill. Bara å slå en signal. Dessutom gillar jag Lunan på grund av synkad linspridare samt lättåtkomlig justering av kastbromsen.
            Tack för erbjudandet. Hör av mig om någon vecka när jag är tillbaka från nästa veckas tester med egna arsenalen nere på landet.

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Mackan.Gurra Visa inlägg
              2249kr på youfish. Billigaste jag hittade.
              Tack för tipset!

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
                Är det vevknopparna du menar skall kullagras? ...eller något annat?
                Yes, precis, kullagra dom.

När jag jämför min 201D med min CQ51 så är den bara marginellt större tycker jag. Undrar därför om du kan säga hur man skulle uppleva 301D vs en CQ201? Har svårt att se att CQ201 skulle va en "abborre-rulle" när jag utan tvekan kan köra 60-grammare med 51:an...

/S
                En CQ 51 är byggd som en tank, du kan kasta 200g med den, men spolens diameter är liten ändå, vilken påverkar stabiliteten när man kastar stora beten negativt, så den passar inte in i bilden så bra. För att kasta beten runt 100g, då behöver du en spole som har större diameter och som väger lite mer, så att när du får igång den då snurrar den längre. En 301D har högre i profil än en CQ 201. En 201D är en liten och relativ lätt rulle, vilken en 301D/401D är inte det. Jag har postat lite bilder när jag jämför min 201D med min 301D, så det verkar som att du har missat dom.

När jag skriver abborrerullarna , då menar många små och relativ lätta rullar som du har på din lista. Du behöver en fiskerulle som väger lite mer för balansens skull , som har en större och tyngre spole och som håller mer lina.
                Du kan inte använda "ett putter" för att slå långa slag eller hur? Du använder "träklubbor" istället.

Det jag försöker skriva är mina tankar ang rullval till ett long ranger.
                För att kasta beten mellan 20 och 90g , då kör jag ibland med en 201 tedc och en st croix på 7 fot -3 oz, men jag tycker att en rulle i 300 storlek passar bättre till det spöt och dessutom till de betena jag fiskar med detta spö.

//T
                Senast ändrad av tonyex; 2013-08-03, 23:44.

Kommentera

Yes, precis, kullagra dom.

En CQ 51 är byggd som en tank, du kan kasta 200g med den, men spolens diameter är liten ändå, vilken påverkar stabiliteten när man kastar stora beten negativt, så den passar inte in i bilden så bra. För att kasta beten runt 100g, då behöver du en spole som har större diameter och som väger lite mer, så att när du får igång den då snurrar den längre. En 301D har högre i profil än en CQ 201. En 201D är en liten och relativ lätt rulle, vilken en 301D/401D är inte det. Jag har postat lite bilder när jag jämför min 201D med min 301D, så det verkar som att du har missat dom.

När jag skriver abborrerullarna , då menar många små och relativ lätta rullar som du har på din lista. Du behöver en fiskerulle som väger lite mer för balansens skull , som har en större och tyngre spole och som håller mer lina.
                  Du kan inte använda "ett putter" för att slå långa slag eller hur? Du använder "träklubbor" istället.

//T
                  ...har inte missat jämförlsebilderna du lagt upp tidigare och kunde se att det var rätt stor skillnad i size mellan D-rullarna när man går från 200 till 300 storlek...

Det jag var nyfiken på att höra var om 301D i storlek är jämförbar med CQ201....eftersom storleksskillnaderna inte är så stora mellan CQ51 och 201D så tänkte jag kanske att en CQ201 kunde jämföras med en 301D (inser att linkapaciteten kan diffa en del och tänker mer i termer av storlek/yttermått)

/S

Kommentera

Det jag var nyfiken på att höra var om 301D i storlek är jämförbar med CQ201....eftersom storleksskillnaderna inte är så stora mellan CQ51 och 201D så tänkte jag kanske att en CQ201 kunde jämföras med en 301D (inser att linkapaciteten kan diffa en del och tänker mer i termer av storlek/yttermått)

/S
                    Hm, jag kan inte jämföra de för att jag har inte en CQ201 till hands, men jag tror utan tvekan att en 301D är större. Om jag minns rätt storleksmässigt ligger en 201 tedc ganska nära en CQ201.
                    Sen som jag skrev tidigare, det handlar mkt om vad man vill ha och vad är det som känns rätt. En 201D kommer att vara lite för lite för ett long ranger, tycker jag, men det kanske fungerar för dig.

//T

Kommentera

Hm, jag kan inte jämföra de för att jag har inte en CQ201 till hands, men jag tror utan tvekan att en 301D är större. Om jag minns rätt storleksmässigt ligger en 201 tedc ganska nära en CQ201.
                      Sen som jag skrev tidigare, det handlar mkt om vad man vill ha och vad är det som känns rätt. En 201D kommer att vara lite för lite för ett long ranger, tycker jag, men det kanske fungerar för dig.

//T
                      Hade för mig att du hade en 201tedc?

Min 201tedc är ju klart större än min 201D det var därför jag tänkte att en CQ201 kanske kunde vara jämförbar med en 301D....

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 796 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13