Calcutta 201D vs Cronarch201E7 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Calcutta 201D vs Cronarch201E7

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Calcutta 201D vs Cronarch201E7

    Fick ett riktigt bra erbjudande på rullarna som jag inte kan motstå men är ett problem, vilken av dom ska jag välja???

    Tänkt använda till jiggning med lite tyngre skallar(20-30gr) o 4-5tummare jigg, dropshot o där också lite tyngre sänken 20-30gr samt havsöring kusten.

    Enda jag kan komma på är om Calcuttan är "obekvämare" att jigga med pga att den är rund?
    Vikt Calcuttan 265gr Cronarch 217gr känns vikt skillnaden mycket?

    Tacksam för synpunkter, erfarenheter!

  • #2
    Enda jag kan komma på är om Calcuttan är "obekvämare" att jigga med pga att den är rund?
    Vikt Calcuttan 265gr Cronarch 217gr känns vikt skillnaden mycket?
    Jag hade valt Calcuttan, personligen tycker jag bättre om greppet på små runda rullar jämfört med tvålkoppar ,
    Själv kör jag med en Mörrum 1600 vilken kommer att gå i pension till hösten och ersättas av en CQ 51..

    Kommentera


    • #3
      Båda två kommer att fungera bra! Ta den du tror mest på. Ska man säga något om dom två rullarna så är det väl isåfall att calcuttan känns lite mer gedigen. Enda nackdelen med calcuttan är att det är lite knepigt att ställa om c-vikterna eftersom man måste skruva isär rullen för att komma åt dom.
      http://www.reverbnation.com/burnout28

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Jag hade valt Calcuttan, personligen tycker jag bättre om greppet på små runda rullar jämfört med tvålkoppar ,
        Själv kör jag med en Mörrum 1600 vilken kommer att gå i pension till hösten och ersättas av en CQ 51..
        Ge Mörrumen till mig Månsson, så slipper den gå i pension efter sin korta tjänstgöring.

        Kommentera


        • #5
          Jag håller med att det är svårt att välja mellan de där två och framför allt det beror på att just de fisketekniker samt vikter du nämnder ligger dessa rätt bra till. Skulle du ha skrivit under 20g då hade chronarch varit första valet och för tekniker och beten över 30g , då hade cuttan varit mer passande.


          //T

          Kommentera


          • #6
            Ge Mörrumen till mig Månsson, så slipper den gå i pension efter sin korta tjänstgöring.
            Den ska först få en ordenlig genomgång,

            Den frikopplar inte som den ska, linspridaren följer med en ett par varv innan den kopplar ur och blir stillastående.

            Ska bli intressant att se om jag kan fixa det, annars blir det att utnyttja ABU´s 10 års garanti.

            Om du vill ha en sådan liten rackare kolla sportfiskegigantens höstrea, jag fick min för 995kr och en STX för 895 kr,,,
            Jäkla tur att dom inte har rea året om då hade man köpt på sig mer en man kan använda (om det går )

            Kommentera


            • #7
              Calcuttan (D) måste du skruva isär för att fixa med c-vikterna, men jag frikopplade alla utom en eftersom den kastar väldigt stabilt. Rund är den, men sidan du håller handen på när du fiskar är väl ca 20% mindre, vilket gör att den ligger skönt i handen. En bra rulle för det fisket du efterfrågar. Vet ej så mkt om chronarchen så kan ej jämföra.

              Kommentera


              • #8
                Blev en Calcutta 201D
                Snygg som bara den o klockren i handen!
                Calcuttan kommer att få jobba ihop med ett Dragon spö, pro selection med-heavy x-fast 14-35gr 7,6fot.
                Känns som en riktigt fin kombination. Imorn blir det premiär tur med kittet om dottern tillåter
                Dropshot efter stor abborre ska det bli

                Kommentera


                • #9
                  Calcuttan laddad med Spiderwire invisible 0.14 och Dragon spöt levererade 900grams abborre på dropshot.
                  Testade att kasta med viblure, helt sjukt vad det kastade!
                  Blev rejält förvånad av hur bra det kastade mycket mycket bättre än förväntat!

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                    Den ska först få en ordenlig genomgång,

                    Den frikopplar inte som den ska, linspridaren följer med en ett par varv innan den kopplar ur och blir stillastående.

                    Ska bli intressant att se om jag kan fixa det, annars blir det att utnyttja ABU´s 10 års garanti.

                    Om du vill ha en sådan liten rackare kolla sportfiskegigantens höstrea, jag fick min för 995kr och en STX för 895 kr,,,
                    Jäkla tur att dom inte har rea året om då hade man köpt på sig mer en man kan använda (om det går )
                    Fast deras lista är inte förnyad på länge ju. Jag kollade med dom i våras ang stx men inte en enda rulle fanns kvar o dom hade inte hunnit uppdatera. Nu ett antal månader senare är det fortfarande samma lista.
                    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    275 203 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                    13 svar
                    2 926 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                    39 svar
                    3 283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    1 008 svar
                    153 807 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Test005
                    av Test005
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 055 svar
                    203 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Bilbo
                    av Bilbo
                     
                    Arbetar...
                    X