SG Bigpike / Okuma EVH - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

SG Bigpike / Okuma EVH

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• SG Bigpike / Okuma EVH

Köpte ett Savage gear big pike för ett tag sen. Polarn har ett Okuma EVH Muskie Heavy, 2-8 Oz, (ca 225g). Märkte direkt att det rörde sig om samma klinga, vilket en snabb sökning på Google bekräftade. Okuma spöt finns även i en grövre variant, extra heavy, 4-12 oz, dvs ca 340g.

Nu till det scheva: Savage gear klassar klingan till 300g. Varför? Falsk marknadsföring, försäljningstrix eller finns det ändå skillnader mellan Okumas & deras spö (bortsett öglorna & loggan)?

Nån som vet mer om olikheten/likheten mellan dessa spön?

Håller på att leta efter ett nytt spö eftersom jag vill ha nåt som är mer allround & även kastar lättare beten. Fiskar mycket Söderjiggen & den ligger runt 100g riggad. Men jag tycker det är sjukt svårt när olika tillverkare verkar klassa sina spön så olika. Kan vara därför jag alltid haft svårt att hitta spön jag är nöjd med, (eller så köper jag helt enkelt för billiga spön)

Kan ju vara så att okuma spöt är klassat efter jänkarnas sett att se på det, mellan vilka vikter spöt kastar bäst medans SG gör som européerna brukaroch klassar spöt efter hur mkt du kan kasta med det.
    Senast ändrad av grynning; 2013-08-12, 21:17.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Jo, den förklaringen verkar rimlig. Många jänkarspön verkar ju uppfattas som lågt klassade här. Har aldrig haft några såna fina jänkarspön, typ st croix, men det verkar ju vara den allmäna uppfattningen om man tittar i övriga trådar...

Kommentera

EVX muskie klingan finns även i 9.3ft
        okuma o savagear är kompisar i EU.

Kommentera

Jo visst är d så. Å man kan ju förstå att man då drar nytta av SG's marknadsföring inom Europa, genom att döpa om spöt, men att man klassar samma klinga så olika blir ganska förvirrande kan jag tycka...

Kommentera

Är EVH samma som EVX eller har jag blandat ihop det?

Kommentera

evh existerar ej

Kommentera

Aj då... Pinsamt

Och här försöker man ställa smarta frågor....
                Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-08-12, 21:54.

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
                  Jo visst är d så. Å man kan ju förstå att man då drar nytta av SG's marknadsföring inom Europa, genom att döpa om spöt, men att man klassar samma klinga så olika blir ganska förvirrande kan jag tycka...
                  Håller med, men å andra sidan så kan det ju vara bra om man är någotsånär konsekvent i klassningen, den är ju rätt subjektiv i alla fall. SG väljer nog att ha jämförbara klassningar på alla sina spön i stället för att blint följa klassningen som en annan tillverkare gjort. Gissar att SG Big Pike lätt kastar dubbelt så tunga beten som mitt SG MP Pro klassad till 150g, men då käns Big Pike som ett kvastskaft i jämförelse med

Kommentera

Ja visst är det så. Tycker att det ändå har hyffsad känsla. Fin toppig aktion, hyffsat lätt & lättkastat, bra känsla vid drill av 5+ fisk. Det jag saknar är dock att känna betets rörelser vid hemtagning. Va inne på att dänga tyngre beten från början, men shadjiggarna runt 100g har varit överlägsna. Har svårt att hitta ett kompetentare spö i den prisklassen. Kanske satsar på ett dyrare spö nästa gång...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 354 svar
                    278 890 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13