Jack sheldon multirulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jack sheldon multirulle.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jack sheldon multirulle.

    Hej! precis reggat konto här och har en fråga.

    Det är så att nu i sommar köpte jag ett jacksheldon jerkset ett 6.6fot copperjerkspö -80gram lite för mjukt men annars väldigt skön aktion. rullen är en spinnrulle lågprofil som jag nu har en jack sheldon flätlina på "kass suger vatten är helt pissur om handen när jag fiskar"
    införskaffade sedan ett berkley phaxer 2 8` spö för vanliga spinnfisket.
    ska byta lina till fireline tracer braid.

    men nu till rullen...

    Någon som prövat denna? hur tycker ni en billig vs en dyr rulle funkar det första året?
    ska jag byta upp mig men vad skulle jag isf satsa på? gillar lågprofilare!. har vevat i butik med abu ORRA och den va väl mer glapp i vevparti än min "billiga" jack sheldon
    Ska jag kanske behålla min jack sheldon tills den rasar eller är det någon skillnad att fiska med shimano, abu, daiwa mm mot noname rullar?

    priset på rullen va 1600kr ner satt till 800
    spöt 1200 nersatt till 600
    men gav 990 för båda.


    tackar för svar!

    //Fenan
    Ambassader c3, savagear mp pro
    daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
    okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

  • #2
    He he, du kan väl aldrig varit på Hi-Sport. Deras bluff kampanjer med nedsatta priser. Har kostat 1600, nu 800 kr.
    Den har nog aldrig kostat 800 kr heller. Jack Sheldon är ett lågprismärke.
    Har kollat på det mesta av det märket. Och inte hittat nåt av glädje.
    Hade lagt till några hundra till dina 800 kr och köpt en ambassadeur. Hade du gjort ett bra mycket bättre klipp.
    Man kan köpa vettiga rullar där. Men priserna är inte rätt satta. Utom om man handlar när det är 75 % på varorna.
    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
      He he, du kan väl aldrig varit på Hi-Sport. Deras bluff kampanjer med nedsatta priser. Har kostat 1600, nu 800 kr.
      Den har nog aldrig kostat 800 kr heller. Jack Sheldon är ett lågprismärke.
      Har kollat på det mesta av det märket. Och inte hittat nåt av glädje.
      Hade lagt till några hundra till dina 800 kr och köpt en ambassadeur. Hade du gjort ett bra mycket bättre klipp.
      Man kan köpa vettiga rullar där. Men priserna är inte rätt satta. Utom om man handlar när det är 75 % på varorna.


      visst kan man säga att det är väldigt lågpris men vem är tillverkaren?

      byter jag upp mig med hästlängder med en promax eller behöver jag gå upp till orra eller revo för att verkligen märka skillnad förutom i livslängd räknat.

      vad kommer jag märka skillnad på med en dyrare rulle?

      tackar för svar.
      Ambassader c3, savagear mp pro
      daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
      okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

      Kommentera


      • #4
        Vad är det för skillnad på en Hyundai Atos och en BMW 550 xDrive? Bägge är en bil, BMWn kostar mer....

        Om du är nöjd med rullen, kör på med den! Och vill du byta rulle så se till att läsa på ordentligt. Jag skulle inte använda någon av rullarna du nämner till jerkfiske (utom kanske någon Revo..) Och kom också ihåg att det finns andra tillverkare av multirullar förutom ABU. Alla rullar har sina fördelar och nackdelar....

        När det gäller lågprofiler så gillar jag Daiwa Lexa (jag har en själv) och är nyfiken på Shimano Curado....

        /Ville
        Senast ändrad av leg_lock; 2013-08-18, 18:04.

        Kommentera


        • #5
          Har aldrig hört talas om den rullen men jag kan garantera dig att den är till 99,9% säkerhet byggd för väldigt lätt spinnfiske.
          Du ska vara glad om den håller hela första passet om du ska "jerka" med den.

          Tyvärr är det så att många "dyrare" rullar per automatik inte (!) är lämpliga för JB.
          Många gör den missen, köper något som är dyrt i tron om att det ska funka.
          Nu är ju inte så fallet för dig då du har köpt en billigare utrustning men att påstå att den har kostat 1600kr måste vara taget ur luften.

          Blev du rekommenderad det setet till JB då tycker jag du ska ta ett snack med butiken som sålde det till dig.
          Rullen är inte gjord för den uppgiften helt enkelt.

          Kommentera


          • #6
            ska rätta till lite. jag jerkbait fiskar inte allt för mycket kan ta fram den och köra ett litet tag per fiskepass men mestadels blir det spinnfiske.

            Jag vet att det inte är en superrulle, köpte för att det va billigt fick rulle och jerkspö för 990kr tycker jag är överkommligt för att pröva på. det va min första multirulle och första gången jag pröva på jerbait,
            jerkbait fastna jag inte så för men det kommer alltid ligga ett par i betesasken..
            men multirullen är jag kär i! kommer inte byta tillbaka till haspel..

            kan säga lite hur jag upplever rullen.
            lite glapp i ena gaveln den sidan som går att öppna pga att det är snabböppning genom en knapptryckning.
            sen är det lite glapp i veven men mindre än i abu orra jag proveva i butik.
            annars funkar den bra! kör mycket med mitt favoritdrag atom 25g och skickar iväg det bra långt iaf längre än mina fiskepolare. dom kör med haspel.


            ställer samma fråga igen. märker/känner man någon skillnad på en dyr eller billig multirulle förutom hållbarhet

            är det värt att lägga 3000kr på en rulle eller ska man kanske köpa 3st promax eller 2st för runt 1500kr.
            Ambassader c3, savagear mp pro
            daiwa exceller, berkley phazer 2 tillhör nu dotter
            okuma inspira, shimano naxave tillhör nu frugan

            Kommentera


            • #7
              Då skulle jag köpa ett bra spinn-set och ibland kasta mindre jerks med det. Jerkfiske med större beten sliter väldigt mycket på rullarna och precis som Henke skriver: alla rullar är inte byggda för det.

              Och som svar på din fråga: Ja, du märker skillnad. Bättre slirbroms, bättre kastbroms = längre kast och färre "over runs" osv. Sen om det är värt det? Det är upp till dig.

              /Ville
              Senast ändrad av leg_lock; 2013-08-18, 21:57.

              Kommentera


              • #8
                Jag tycker det vettigaste du kan göra är att fiska med den tills du upptäcker alla dess brister. Jag lovar att du kommer göra ett bättre nästa köp om du faktiskt nöter lite på den du har. Upptäck den och känn efter hur t. ex slirbromsen känns. Är den jämn och stark, eller spelar det ingen större roll?
                Med kunskap och insikter om prylarna man äger uppstår nya idéer och behov.
                Du kanske vill ha en lättare rulle?
                Snabbare linupptag?
                Starkare slirbroms?
                Magnetbroms?
                Större linkapacitet?
                Du fattar vart jag vill komma...

                Slit hellre ut rullen och spara pengarna tills du vet vad du vill ha för ersättare. Om den håller för jerk återstår att se. En del jerkar som om dom högg ved och får rullarna att rasa på en vecka. Andra tar det piano och anpassar teknik efter utrustning. Fiska på med rullen vetja!
                Att lyssna på fanatiker som tycker en rulle visst kan få kosta ett halvt ben och en arm är inte alltid det klokaste

                Kommentera


                • #9
                  Lyssna på Barnmorskan.....han har fler och dyrare multirullar än de flesta.....och skulle säker kunna rekommendera dem allihop......ändå ger han kloka råd!!!

                  Här på FS är det många gånger lätt att få uppfattningen att endast det bästa är gott nog och att det bästa är detsamma som det dyraste.... Trust me.....när det gäller funktion per krona är det långt ifrån så.....

                  /S

                  Ps! Fick häromdagen en fråga om vilket av mina havsöringsspön jag hade behållit om jag bara skulle haft kvar ett enda......

                  Efter lite funderande kom jag fram till att det mest prisvärda och allround spöt jag hittat efter att ha jämfört med diverse Shimano-, Berkley-, Fenwick-spön, är ett 9,6-fots Jack Sheldon Recover......det gav jag 300 spänn för!

                  Försökte rekommendera det i nån tråd en gång....men blev slagen på fingrarna av en viss HenkeW....som visserligen aldrig fiskat med spöt men högt och ljudligt deklarerade att Jack Sheldon e bara skit!!

                  Har nu så mycket erfarenhet att jag vet att man kan glömma den typen av 99,9-procentigt säkra kommentarer....

                  ....även om HenkeW även hade några kloka ord att säga ovan måste tilläggas....
                  Senast ändrad av Silverbågen; 2013-08-19, 06:59.
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av FenioN Visa inlägg
                    ställer samma fråga igen. märker/känner man någon skillnad på en dyr eller billig multirulle förutom hållbarhet
                    Ju dyrare grejor man fiskar med desto fler och större fiskar får man. Det inser väl vem som helst?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    275 090 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13
                    13 svar
                    2 926 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gädd-jos  
                    Startad av Gädd-jos, 2016-05-17, 14:40
                    39 svar
                    3 283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Mathias 70  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    1 008 svar
                    153 746 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Test005
                    av Test005
                     
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 055 svar
                    203 323 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Bilbo
                    av Bilbo
                     
                    Arbetar...
                    X