Konstig "ögla" på spinnerbaits - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konstig "ögla" på spinnerbaits

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Konstig "ögla" på spinnerbaits

Nu är det så att även jag fallit offer för ytfisket. Popper var ett otroligt roligt sätt att fiska. Nu ska även mina spinnerbaits få följa med så jag lyckas rycka upp ännu fler näckrosor...

Men jag har märkt att öglan är konstig på dessa beten. Den är öppen! (Med ögla menar jag den del som man faster beteslåset i). Detta är tydligen ganska vanligt på spinnerbaits.

Ett exempel på en öppen ögla: Click image for larger version

Name:	BOARSTALKER-300411-122828.jpg
Views:	1
Size:	97,7 KB
ID:	1821651

Borde man inte riskera att förlora draget om man fastnar i något eller när en stor fisk kliver på?

Exempel på en sluten ögla (som jag tycker att det borde se ut): Click image for larger version

Name:	TROSTr_1.jpg
Views:	1
Size:	25,4 KB
ID:	1821652

Ska jag böja ståltråden så jag får en sluten ögla? (Risken finns ju att jag försvagar ståltråden).
    Eller är det bara att köra hårt?
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Bara köra på... Vissa modeller ser ut så, men tänk att inte dra för kung o fosterland om du fastnar i växtligheter bara.

Vid napp använder du bromsen ändå, som alltid.
    Skitfiske då!!!

Kommentera

Jag brukar knyta flätlina runt. Jag har problemet med stort beteslås och för små skedar. Så draget åker ur beteslåset. Så jag knyter bara flätlina runt så den blir "stängd"

Kommentera

Bra tips killar!

Kommentera

Hallojs.

Dessa öppna behöver man oftast böja till för att gå bra och så inte beteslåset åker upp på bladen ibland vid utkast..
          Det finns ett bete som heter berkley darkzone, jag och polaren älskar detta bete och har fiskat väldigt mkt med det både förra sommaren. Även denna sommaren har han kört på hårt med det.

Vi har kommit fram till att drar man ett litet buntband runt öglan så håller betet för ca 10-20 gäddor beroende på size, låter man bara öglan vara och böjer tillbaka efter varje gädda så ungefär 2-6 gäddor beroende på size.
          Polaren fick t.o.m ett karatehugg på detta spinnerbait och rätade nästan ut det helt.
          Tror däremot, faktiskt, om jag inte missminner mig att det aldrig gått av under drillning, utan alltid när man ska "laga" det.

Det är ju tyvärr ett riktigt fiskegarantidrag så man kan inte sluta köpa det heller, det är väl typ det billigaste spinnerbaitet på marknaden också, i sin storlek då.

Skulle man bara köra en sluten ögla fram Som på boyah osv skulle det hålla så otroligt mkt bättre.

Kommentera

Jag ogillar själv öppna öglor, mest för att de gör att spinnarna hänger sig när de glider ner när man kör med beteslås, har aldrig tappat några drag eller fiskar på grund av det dock. Tror att de i princip blir självlåsande när man drar i dem.

Har löst det på lite olika sätt, antingen har jag dragit krympslang över "ögglan" och sen pillat ett hål i den som jag drar beteslåset genom, eller så har jag bundit en en tråd, med flugbindningsgrejerna och en droppe superlim, över "änden" på öglan som gör att spinnaren inte kan glida ner.

Kommentera

Öppna öglor är avsedda att knytas på linan vilket är ganska vanligt i staterna för bass som inte har tänder som en gädda, slutna öglor är för beteshake.

Har du öppna öglor och vill använda beteshake så är det lätt att sluta dom genom att dra övre armen ett varv ett varv runt den undre armen.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Nu är dessa finingar köpta och då slipper jag meka med dem i alla fall. Billigare än så här blir det inte. Men kanske 3 veckors väntan...

De andra jag har ligger på drygt 10 gram och dessa nya ligger på nära 20 gram. Då kan jag variera fiskedjup något.

Berkley Darkzone ligger ju på 21 gram och kostar 10 gånger mer...
                Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-24, 08:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av anders@gäddfiske.se Visa inlägg
                  Öppna öglor är avsedda att knytas på linan vilket är ganska vanligt i staterna för bass som inte har tänder som en gädda, slutna öglor är för beteshake.

Har du öppna öglor och vill använda beteshake så är det lätt att sluta dom genom att dra övre armen ett varv ett varv runt den undre armen.
                  Då har man förstört ett av tre spinnerbaits.
                  Jag skulle böja övre armen ett varv runt för att sluta öglan. Ståltråden på mitt kinesiska spinnerbait var otroligt styv/härdad. Jag var tvungen att använda mycket kraft och kom 1/3 varv när det sa klick och så gick den av.

Tipset om att vira runt flätlina vid änden funkade kanon. En droppe superlim och kvarvarande två spinnerbaits är säkrade! Tack!
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-08-24, 08:14. Anledning: Lite språkliga missar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                    Då har man förstört ett av tre spinnerbaits.
                    Jag skulle böja övre armen ett varv runt för att sluta öglan. Ståltråden på mitt kinesiska spinnerbait var otroligt styv/härdad. Jag var tvungen att använda mycket kraft och kom 1/3 varv när det sa klick och så gick den av.

Tipset om att vira runt flätlina funkade kanon. En droppe superlim och nuvarande jag två spinnerbaits är säkrade! Tack!
                    Wow, knasig wire. Jag kör den varianten på mina egna men den wiren kommer västerifrån och går att dra runt sig själv med ett par tänger till snygga öglor.
                    Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 319 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist