Shimano Calcutta D Service (guide) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano Calcutta D Service (guide)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Shimano Calcutta D Service (guide)

    Så, då börjar det bli dags att serva våra nya Calcuttor. Jag drog mig rejält för att göra den här servicen då jag tyckte sprängskissen så helt galen ut, men när jag väl började skruva kände jag igen mig.
    Här servar jag en Calcutta 301D men de andra lär vara ganska lika.

    Jag vet inte om det finns någon guide på nätet, men jag kammade av nätet ganska ordentligt innan jag började men lyckades inte hitta nån.

    Skriver jag något ni har invändningar mot så är det bara att påpeka det här i tråden.
    Undrar ni någo, fråga!

    Ett tips på hur du ska hålla koll på åt vilket håll allt skall sitta åt är att efter demontering placera den sidan som skal sitta inåt i rullen nedåt och att lägga delarna på en rad vart efter du demonterar. Demontera först, rengör sen.


    Click image for larger version

Name:	15.jpg
Views:	1
Size:	360,4 KB
ID:	1821998
    Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	273,2 KB
ID:	1821984
    Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1
Size:	407,0 KB
ID:	1821997

    -Börja med att skriva av knoppen med en stor spårmejsel
    På baksidan av stjärnhjulet sitter några luriga stålpinnar som ska skapa klicket när du skruvar på hjulet. Akta så att dessa inte ramlar ur/bort när du skruvar av hjulet. De är jättesmå.

    -Lossa den fyrkantiga muttern och plocka bort alla brickor. Håll koll på åt vilket håll de sitter.
    -Lossa de 4 skruvar (PH1) och lyft av veven.
    -Dra ut hylsan och plocka bort kåpan.


    Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	464,3 KB
ID:	1821985

    -Skruva upp alla spår- (3) och stjärnskruvar (2) och lyft av vevgaveln.
    -Lyft försiktigt bort metallblecket. (ej på bild)
    Usch...

    -Demontera bromsen (silverfärgad ovanför huvuddrevet) och gör rent. Håll koll på åt vilket håll allt sitter.
    Bromsen skall inte smörjas

    -Plocka bort huvuddrevet. Det kan sitta lite men vrid en smal spårmäjsel under drevet så får du loss det. Var försiktig så att du inte förstör fästet i plastkåpan som huvudaxeln sitter i.


    Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	392,1 KB
ID:	1821986

    -Lyft av drevet som petar i växeln efter frikoppling.


    Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	343,5 KB
ID:	1821987
    Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	387,4 KB
ID:	1821988

    -Demontera frikopplingen.
    Den svarta plastdelen, metallklumpen, den lilla fjädern samt metallblecket som sitter under plastdelen.
    -Dra ur plastkåpan ur stativet. Jag använde en tång och drog i den lilla platta, släta flärpen som sticker ut på ena sidan.
    -Demontera linspridaren (en stjärnskruv) och plocka isär den.

    Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	249,0 KB
ID:	1821989

    -Lossa spårryttaren på undersidan kåpan för att lossa på huvudaxeln


    Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1
Size:	401,7 KB
ID:	1821990

    Nu borde det se ut så här på bordet =)
    Gör rent allt med papper. Det man inte kommer åt att göra rent med papper kan man lätt göra rent med tops eller under kranen med diskmedel och diskborste. Smörj upp ALLT i rullen förutom spolaxellagren och IAR-lagret med fett. Spolaxellagren smörjer du med TG's gula och IAR-lagret med TG's flytande fett. Senare på säsongen när det är riktigt kallt kan man bli tvungen att köra olja i IAR-lagret då fett gärna blir lite hårdare när temperaturen börjar ramla ner nedåt nollan.


    Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	355,5 KB
ID:	1821991

    Här är det bara att gå loss med diskborsten


    Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1
Size:	419,1 KB
ID:	1821992

    så...
    -Smörj spolaxeldrevet som sitter i stativet med en droppe olja.
    Här hade jag inte minsta antydan till smuts så jag lät bli att plocka ur lagret, men är det skitigt så plocka ur det och låt det ligga i aceton, snurra snurra snurra, blås rent och droppa EN droppe olja.
    Rengör och smörj även det andra lagret som sitter i vevgaveln

    -Montera ihop allt igen.


    Click image for larger version

Name:	10.JPG
Views:	1
Size:	856,9 KB
ID:	1821993
    Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1
Size:	394,5 KB
ID:	1821994
    Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1
Size:	319,3 KB
ID:	1821995
    Click image for larger version

Name:	13.jpg
Views:	1
Size:	424,8 KB
ID:	1821996
    Click image for larger version

Name:	14.jpg
Views:	1
Size:	407,0 KB
ID:	1821997
    Click image for larger version

Name:	15.jpg
Views:	1
Size:	360,4 KB
ID:	1821998

    Hoppas det gick bra!

  • #2
    Bra jobbat!
    .. och visst att det var inte så svårt (?)

    Jag hoppade över detta: Lossa de 4 skruvar (PH1) och lyft av veven. Det går att lyfta veven utan att behöva lossa dessa 4 skruvar.

    "Lyft försiktigt bort metallblecket. (ej på bild)" var inte roligt, men till slut fick man ordning på det.

    Häls //T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-09-09, 14:07.

    Kommentera


    • #3
      Jag tyckte det var jävligast att få tillbaks "kopplingen". Men man kanske ska ha japanfingrar för att ha lätt för sånt =)

      Kommentera


      • #4
        Jag brukar använda en pincett. Frugan blir inte glad om hon ser det. //T

        Kommentera


        • #5
          Bra guide! använde den för att ta isär min trilskandes 400D, och tror jag vet vad felet är - pinjongdrevet verkar vara sönder, hittade kulor från kullagret som låg och badade i fettet runtomkring. Lite svårt att jämföra med sprängskisser och bilderna ovan, men misstänker att så här ska det väl knappast se ut.. Trist med en rulle som går sönder efter bara 3 månader - förhoppningsvis så är det ett fabrikationsfel och en engångsföreteelse, eller har andra vart med om samma problem?

          Click image for larger version

Name:	pinion gear kopia.JPG
Views:	1
Size:	765,0 KB
ID:	1775371
          Feces piscis!

          Kommentera


          • #6
            Det verkar som att x-shiplagret har gått sönder. Det brukar inte vara några problem med sådana i vanliga fall, men "shit happens". Har du hittat o-ringen som ska hålla lagret på sin plats?
            Det är bara och köpa ett nytt laget ( kanske en ny o-ring) och köra på igen. Det du får hoppas på är att pinjongdrevet har inte tagit skada av de flygande kullorna! Och det där var svårt att se på bilden.

            //T
            Senast ändrad av tonyex; 2014-09-07, 14:29.

            Kommentera


            • #7
              Ok, där ser man - såg inte till någon O-ring, men rullen får nog gå tillbaks till Normark som en reklamation som jag ser det, den har bökat från dag 1 och jag misstänker att detta kan ha spelat in. Skall tilläggas att rullen nu (ihopskruvad) funkar felfritt, trots att det saknas kulor och O-ringar, så nånting säger mig att det här kanske inte har funkat särskilt bra ens när den var ny.
              Feces piscis!

              Kommentera


              • #8
                Fick tillbaks rullen på en vecka, de fixade även lite slitagedelar (jack i linspridaren vid overruns) på garanti, imorgon blir det SGK Höstgäddan med en förhoppningsvis strulfri Calcutta!
                Feces piscis!

                Kommentera


                • #9
                  Finns det nån smörjport på denna rulle?

                  Kommentera


                  • #10
                    Informativ och intressant tråd, tack Totte. :-)

                    Jag tycker dock att min evighetsskruv går lite trögt samtdigt som jag misstänker att jag kanske saknar en distans (1838) el bricka (4151). Rullen är helt klart fiskbar och fungerande men jag skulle gärna vilja att den gick lite lättare...

                    Är det månne någon som inom kort ska plocka isär sin rulle och kan lägga upp ett foto på hela enheten. Jag är mest intresserad av insidan av kugghjulet samt ovan nänmda bricka och distans.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Axor, 2010-01-19, 17:52
                    2 svar
                    1 606 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Eu-shop.se  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 154 svar
                    243 519 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg holden
                    av holden
                     
                    Startad av lausvik, 2013-11-15, 09:24
                    168 svar
                    22 330 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Bomber_5000  
                    Startad av Abumatic220, 2014-03-24, 15:48
                    5 svar
                    1 674 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av lausvik, 2014-03-25, 09:53
                    15 svar
                    4 693 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Capsizer 2  
                    Arbetar...
                    X