Rigga en Bulldawg? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rigga en Bulldawg?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
    tvärtom. ju mer bly desto mindre risk för kantring. men bulldwags är inte så känsliga mot det. värre med Alien eal o dom.
    kör du inte med för stora krokar så funkar det ibland utan bly med
    Okej.

Ja, Alien Eeel går ju knappt att veva in som den är utan att den kantrar. I alla fall de i shallow utförande jag har.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
      Okej.

Ja, Alien Eeel går ju knappt att veva in som den är utan att den kantrar. I alla fall de i shallow utförande jag har.

beror mycket på nosöglan. på ealen sitter den mitt i nosen. men på bullen sitter den uppe i pannan på betet. är nog rätt avgörande

Kommentera

Click image for larger version

Name:	DSC_0399.jpg
Views:	1
Size:	718,8 KB
ID:	1769954

Den här artikeln publicerade jag i CN 2006. Då var Bulldawgen lite stel så nu är det inte lika viktigt att ta bort den grova wiren i mitten. Men annars är riggningen riktigt bra och håller för allt.

Sen kunde jag vänt på bilden...men ni bör ändå kopiera den för att kunna förstora fotografierna och då kan ni vända den själva...
        Senast ändrad av KG?; 2013-09-10, 21:08.

Kommentera

Bra artikel.

Det skiljer endast 10 gram på BD shallow regular och sjunkande, kan man då bara sätta dit ett päronbly och få samma sjunkförmåga på en shallow? Eller sjunker den på grund av hur den är viktad?

Har bara ett par slamsor av shallow bullar, aldrig fiskat med de djupgående, tänkte därför köpa på mig ett knippe nu på mässan, men om det räcker med ett 10 grams bly så kan jag ju fortsätta med shallow modellen.

Hur kan den dyka till 8 meter när det endast skiljer 10 gram i vikt?

Kommentera

Om man dissikerat några Bulldawgs så kan man notera skillnaden mellan shallow och vanlig. Den vanliga har bly monterad precis bakom betesöglan.Vet inte vikten men den placeringen gör ju sjunket. Ett päronbly på tio-femton gram monterat med fjäderring i den öglan bör ge samma effekt på en shallow. Men det är enklare att köpa bade shallow och regular I samma färg.
            Men jag rekommenderar att modda de sjunkade till krokar på översidan, som jag ser det så krokar de bättre. Inte vetenskaplig på nåt vis, men så har jag uppfattat det.

Och jag använder alltid Malin Hardwire till tafsen mellan första och andra kroken. Det beror på att den är lättarbetad och garanterat håller. Wirelås och olika knutar känns inte lika säkert, men där kan man givetvis komma med andra kanske bättre lösningar.
            Senast ändrad av KG?; 2013-09-10, 22:43.

Kommentera

Krokar säkert bättre. Har bara kört som de är när man köpt dom. Ska klippa bort "huggkroken" också då de fisk jag fått har en tendens att svälja hela betet. Och många gånger skadas onödigt mycket. Betet borde ju också hålla längre om man gör ett eget tackel och betet blir hängandes utanför käften.

Har bara slamsor kvar av de gamla bullarna. De höll i snitt för 1-2 fisk med den vanliga tacklingen.

Kommentera

Ja, tacklet skonar även betet. Men shallow bulldawg moddar jag på ett annat sätt. Man kan inte flytta upp krokarna på shallow utan att den kantrar. Där har jag sparat främre kroken, tagit bort den övre enkelkroken och gjort en tafs från främre kroköglan och hängt i bakre kroken i en krokspets i bullens stjärt på samma ställe som originalkroken sitter. Det spar betet utan att sabba viktförhållandet.

Kommentera

Okej.

Men den viktigaste modden för mig är den sjunkande. Jag behöver ner på ett djup på cirka 6 meter som känns så jävla rätt. Fick ganska bra med fisk där i slutet av sommaren. Jag inbillar mig att det finns stor Gädda där då det är en kant med stenhård sydliga vindar som borde trycka upp massor av föda och ge bra storlek på fisk. Men det har vart svårt att få de över 4-5 kilo att stiga och klippa bullen. De mindre kommer hela tiden och sväljer den med hull och hår.

Jag vill nämligen släpa betet efter hela jävla botten i timmar, och se vad som händer. Bulle eller stor jigg känns som det hetaste alternativet, då jag ej verkar komma ner med platypus, och de har heller inte visat nåt större intresse för nåt annat än gummi.

Och det börjar bli bråttom också, för snart så kommer Vänern att blåsa som satan, och där det inte så kul och fiska Gädda själv från min lilla båt. Blåser ju för fan nästan upp på land. Tycker att det är ganska så scary.

Kommentera

Kan säkert funka. och riggning med krokar på översidan och päronbly under är idealiskt för den typ av fiske du tanker bedriva. Hoppas det ger resultat!

Kommentera

Det kommer att funka. Kanske inte denna sässong, men det kommer att funka. Jag är inte på nåt sätt duktig på att fiska Gädda, men jag är enveten utan dess like när det är nåt jag fått dillen på. Jag har inte fått två 10 plus detta år på grund av att jag är så bra, utan för att jag är enveten. Vet jag om ett ställe som kan ge stor fisk vid vissa årstider så kan jag stå där och blanka dag efter dag, förr eller senare så sitter hon.

Funkar det inte ena dagen, så kanske det funkar nästa dag, månad osv. Gillar jag det jag gör så ger jag inte upp i det första. Sitter det inte en större ( räknar 7-10 ) som stort på Vänern innan det är slut för i år, så ska slipa hela det där området hela nästa sommar och höst.

Stället känns inte så hett vårtid. Bara en känsla jag har. Möjligtvis direkt efter islossning innan de gått in grundare för lek. Men känns ändå inte speciellt hett vår. Men bara magkänsla.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 295 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13