Målar du om dina wobblers? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Målar du om dina wobblers?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Målar du om dina wobblers?

Hej!
    I sjön jag fiskar har jag fått för mig att randiga el (stor-)prickiga wobblers fångar mer.
    Har funderat på att ta fram spritpennan.
    Men.
    Om man ångrar sig, får man bort färgen då utan att skada wobblern?
    (Tar isf T-röd, så frågar gäller inte "hur" utan just om T-röd gör ngt "dåligt" med wobblers originalfärger?)
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
    Hej!
    I sjön jag fiskar har jag fått för mig att randiga el (stor-)prickiga wobblers fångar mer.
    Men.
    (Tar isf T-röd, så frågar gäller inte "hur" utan just om T-röd gör ngt "dåligt" med wobblers originalfärger?)
    Jag köpte en Bomber på loppis i lördags som den förre ägaren hade kladdat på med spritpenna. Trots att jag gnuggade den med sprit fick jag inte bort allt samt ytan på wobblern har nu blivit helt fnasig då någon slags skyddande lack försvann. Jag tycker man ska ta väl hand om sina grejer och inte kladda på dem. Jag kommer använda Bombern ändå då fiskarna nog inte bryr sig, men den räknas nu som ett slit-och-slängdrag vilket den inte hade gjort om det varit i fint skick. Så svaret på din fråga angående spritpennan är att man inte kan återställa den i ursprungligt skick.

Som de ofta säger på antikrundan: "Den hade varit värd *** kr om inte..."

Vill man dekorera sina egna wobblers kan man köpa icke-märkeswobblers från kina istället som inte har något egentligt värde. Då gör det inget om man misslyckas.

Kommentera

Hej!
      Men.
      Hej Fiske-Gubbe;

Jag brukar måla om mina wobbler när färgen skavts bort av krokar och Gädd- eller Göständer....

Några extra fångstsäkra wobbler färgförbättrar jag de avskavda eller flagade lackytorna på, men oftast skrapar jag bort all gammal färg och målar om wobblerna på nytt i beprövade eller egna, nya färgmönster.

När jag köper helt nya wobbler händer det ofta, nästan alltid att jag skyddslackar wobblern med flera lager klarlack för att originalfärgen ska sitta kvar både bättre och längre. Kromade wobbler sitter färgen sämst på. Därför brukar jag epoxylacka alla mina nyköpta förkromade wobbler innan jag börjar fiska med dem....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Hur är det med doften från färgen?

Det sägs ju ex. att gösen har bra luktsinne, och dessa kemikalier doftar inte lite.

Själv har jag köpt nagellack i färger som tjejen inte har så man kan pensla på lite om man vill ändra på nåt

Kommentera

Tack för era svar!
          OF: Tacksam för mera specifikt förslag på lack om du känner dig hågad/har tid/har möjlighet.
          Övrigt: Tack till alla medlemmar i FS. Kanonforum! Jag försöker bidra med det lilla jag kan ;-)
          Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tack för era svar!
            OF: Tacksam för mera specifikt förslag på lack om du känner dig hågad/har tid/har möjlighet.
            Övrigt: Tack till alla medlemmar i FS. Kanonforum! Jag försöker bidra med det lilla jag kan ;-)
            Hej Fiske-Gubbe;

Det är ingen idé att jag kommer med några krystade förslag på lämpliga klarlacker att förstärka målningen med på just dina wobbler. I min bok "Gäddfiskarens Specialknep" vill jag minnas att jag föreslog som skyddande lack både Rustibus golvlack, vanlig båtfernisssa och epoxy klarlack. Med fernissa på kromade wobbler blir det guldfärgat (gult) ovanpå det silverblanka kromet. Med epoxylack behålls originalfärgen bättre.....

Det här med att tillverka och måla wobbler finns det snart lika många "konstnärer" som har åsikter om som det finns fiskare.....

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Paddan1000 Visa inlägg
              Jag köpte en Bomber på loppis i lördags som den förre ägaren hade kladdat på med spritpenna. Trots att jag gnuggade den med sprit fick jag inte bort allt samt ytan på wobblern har nu blivit helt fnasig då någon slags skyddande lack försvann. Jag tycker man ska ta väl hand om sina grejer och inte kladda på dem. Jag kommer använda Bombern ändå då fiskarna nog inte bryr sig, men den räknas nu som ett slit-och-slängdrag vilket den inte hade gjort om det varit i fint skick. Så svaret på din fråga angående spritpennan är att man inte kan återställa den i ursprungligt skick.

Som de ofta säger på antikrundan: "Den hade varit värd *** kr om inte..."

Vill man dekorera sina egna wobblers kan man köpa icke-märkeswobblers från kina istället som inte har något egentligt värde. Då gör det inget om man misslyckas.
              All fiskeutrustning är förbrukningsvara, oavsett hur mycket du betalar för din fina wolfcreekjerk eller ditt "slit-och-slängdrag". Det enda som spelar någon roll är om det hinner dra fisk innan det förloras på ett eller annat sätt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Lozz Visa inlägg
                All fiskeutrustning är förbrukningsvara, oavsett hur mycket du betalar för din fina wolfcreekjerk eller ditt "slit-och-slängdrag". Det enda som spelar någon roll är om det hinner dra fisk innan det förloras på ett eller annat sätt.
                Jag fiskar fortfarande med drag min farsa använde på 60-talet. Sant i och för sig att jag har förlorat de flesta under åren och att de jag har kvar är de jag sällan använder, men jag håller dem i perfekt skick och putsar bort ärg och målar över repor vid behov.

Jag använder skal på mobilen också. Jag hatar att få minsta repa eller smutsfläck på någonting jag äger.

Kommentera

Ursprungligen postat av Paddan1000 Visa inlägg
                  Jag fiskar fortfarande med drag min farsa använde på 60-talet. Sant i och för sig att jag har förlorat de flesta under åren och att de jag har kvar är de jag sällan använder, men jag håller dem i perfekt skick och putsar bort ärg och målar över repor vid behov.

Jag använder skal på mobilen också. Jag hatar att få minsta repa eller smutsfläck på någonting jag äger.
                  Vet inte varför, men jag får vibbar av Monica från Vänner

Kommentera

Tack igen för era svar!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 605 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13