Problem med att linan går av - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med att linan går av

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med att linan går av

Hej jag har en ambassadeur 5601 jb med tillhörande strike wire x8 och spöet är ett piglet evo 2. Jag köpte allt i våras och det fungerade problemfritt men märkte i slutet av sommaren att linans färg nästan nötts bort helt men jag tänkte inte så mycket mer på det utan tänkte mer att färgen kanske nöts snabbt.
    Nu har jag dock kastat bort 2st jerkbaits på grund av att linan går av i utkastet utan att det blir något trassel. Senaste gången så tjöt Linan/rullen som när man stryper en borrmaskin och det såg ut som någon hade bränt av linan där den gått av. Jag har kollat spöringarna samt toppöglan och kunde se en tendens till spricker i två utav spöringarna på överdelen till spöet. Men då jag kollade närmare så var det bara sprickor i lacken, kan det även påverka? sprickorna satt upptill på ringarna.
    Löser jag problemet genom att byta ringar eller kan det vara rullen det är fel på?
    KassPåAttHåva

Abborre: 46cm 1,25kg
    Gös: 77cm 4,56kg
    Gädda: 109cm 10,41kg

Harr: 590g 40cm
    Öring: 500g+
    Röding: 1,03kg 46cm
    Regnbåge: 2.5kg 53cm
    Havsöring: 4,07kg 78cm

Skaffade mig ett jerkbaitspö förrförra året? Kastade bort 10 drag för kanske 1500-3000 spänn... hade någob spiderwire, riktigt jävla skit. Gick av på mitten (fick också trassel vid utkast).
    Currently using:
    Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
    with - Dragon Ultima FD820i

Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
    with - Okuma Trio 30

Vision Extreme #5
    with - Loop Multi 3/6 light

Kommentera

Inte använt det mer sen den sommaren fick väl 2 gäddor på skiten... kanske fixar annan lina och fler drag nästa säsong... eller nästnästa
      Currently using:
      Savagear Pro Jig n' Spin 8" (240cm) 10-30g ~ Perch
      with - Dragon Ultima FD820i

Savagear Bushwhacker XLNT 8" (240cm) 15-50g ~ Pike
      with - Okuma Trio 30

Vision Extreme #5
      with - Loop Multi 3/6 light

Kommentera

Det låter lite som att du fått slaklina(en ögla) lite längre in på linan. Detta gör att linan nöts otroligt fort då den vid varje varv spolen snurrar är emot stativet på rullen. Det räcker med ett kast för att linan ska nötas av när detta uppstår.
        Det är min åsikt.

Kommentera

jag hade först ett ABU Vendetta combo med black max rulle och spider wire, det gynnade min fiskebutik ganska mycket, var inne varje vecka och köpte busters, men sen tröttna jag och köpte en Daiwa Luna rulle tsm med The Ripper spö med power pro 0,34 och har inte tappat än enda jerk :p

Kommentera

Vad har du för grovlek på linan ?

Känner 2 som har kört med den linan & för den ena så har det funkat mindre bra .

Berkley Tracer braid 0,36 & tuf line 0,33 kör jag med nu & dom funkar perfekt

Spö ringar kan man testa genom att dra en nylon strumpa igenom & se om det fastnar .

Kommentera

Förutom skadade ringar som du redan letar efter så Börja med att dra ut linan och inspektera den så den inte har skador eller öglor som nämnts tidigare. Det kan göras så enkelt som att fästa linan i en stolpe, frikoppla och börja gå, passa på att försöka känna så att rullen släpper lina jämnt utan att haka upp sig.

Är linan ok så kan det vara dags för service, när jag har haft liknande problem så har det varit antingen rutten lina (spiderwire) eller dags för service. Se speciellt till att kolla lager och göra ren linspridarskruven ordentligt. På en ny rulle borde inte lager vara ett problem men skit kan alltid komma in.
              Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Kan också vara måndagsexemplar. Har haft både en PowerPro och en Samurai Braid som visade snarlika tecken. Plötsliga linbrott vid kast. Problemen upphörde vid linbyte.

Kommentera

kör med predator x8 på alla mina ambassadeur rullar (0,36) och aldrig haft nåra problem med den linan.
                  klart bästa jag kört me hitills.

om du ser att linan är väldigt nött eller tappat mycket färg anser jag att det är dags å klippa av en redig bit eller helt enkelt spola på ny lina.

sen som sagt så kan ju allt hända, fel på ringar eller kink på linan.
                  kör me fireline 0.12 på min technium 1000 å ja kastar fan bort drag hela tiden på den skit linan.

Kommentera

Om linan börjar bli sliten och man är fattig så kan man alltid vända på den, du har ju en ände som antagligen knappt sett dagens ljus.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 859 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04