På 80-talet var Swim Whizz den kanske populäraste och effektivaste gäddwobblern, och sedan tog Zalt över titeln. Någon som har testat båda som kan förklara varför? Vad är egentligen skillnaden mellan dessa, och vilken gillar ni bäst själv (av er som testat båda)? Vad kan orsaken vara att Zalt tog över från Swim Whizz? Kan det vara färgerna, storleken, priset, gången i vattnet eller något annat? Personligen har jag svårt att säga att den ena är bättre än den andra, tycker de är rätt likbördiga, båda är grymt bra för gädda.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Zalt vs Swim Whizz
Collapse
X
-
Zalt vs Swim Whizz
Min fiskeblogg: http://mickesfiske.blogg.se/
"If people concentrated on the really important things in life, there'd be a shortage of fishing poles." - Doug LarsonTaggar: Ingen
-
-
P A
Vilket är godast? Ost eller Prickig korv?
Olika saker lika goda beroende på, liksom..
Men när Swim Whizz var som mest poppis, hade den tre st trekrokar och var i första hand en trollingwobbler. Den brukade ha en tendens att hänga sig vid kast.
I och med Leffe Engström övertalningsförmåga, fick SW så småningom 2 trekrokar, och hängningstendenserna försvann nästan helt.
Det som man kan säga helt säkert, är att SW-s kvalitet är grym. Färgen släpper aldrig (med undantag för de kromade, kanske) och alla exemplar går lika bra. Och att knäcka en SW är mycket svårt. Dom håller helt enkelt. Jänkarna kräver sådant av sina Musky-beten.
Slow sink modellen (som endast funkar om man använder nedre öglan) är fruktansvärt bra vid kallvattensfiske och slår det mesta än idag.
Så för mig är det Swim Whizz varje gång om jag skulle välja mellan de två. Visst..Dyrare än en Zalt, men..Jag vill ha grejjor jag vet fungerar när jag köper något. Äger inte ens en Zalt (eller Zam), o kommer aldrig äga någon heller. (Flåt Peter Rollén)
Kommentera
-
Visst är det två helt olika beten. Zalt är oerhört ojämna, vissa vobblar mycket, andra inte alls, vissa läcker, vissa kan man fiske med flera säsonger utan att de havererar. Zalt har gjorts i olika formar och i olika plaster. De flesta verkar ha bäst fiske på de exemplar som rör sig lite eller knappt alls.
När det gäller Swim Whizz är den, som PA påpekar, pålitlig på så sätt att exemplaren är i det närmaste identiska. Swim Whizz, sjunkmodellen, har en slingrande gång som är grym! Däremot vill jag påpeka att de nya Swim Whizzarna (Japp, man har nya formar) är betydligt sämre lackade än de tidigare. Du skiljer på en ny och gammal Swim Whizz genom att kolla in ögonen. Är ögonen bara utbuktningar som är målade är den gammal, är ögonen mindre och mer arbetade. Köp alltså hellre en gammal än en ny.Allt är mört som glimmar!
Kommentera
-
Jag tycker i alla fall att Zalt är bättre med den enkla andledningen att jag tog mitt personbästa gädda på den. Swim Wish har lite kvickare rörelser i vattnet, Zalten har en trögare gång. Jag tror att Zalten är ett mycket bättre bete när vattnet är kallt då gäddorna är trögra och stela. Swim Wish känns som att den kan funka då också men lite bättre när vattnet är varmare. Jag tycker Zalten inte är det bästa betet på sommaren. Då kör jag hellre en Swim Wish eller ett annat bete. Båda är mycket bra drag men det beror på väder och vind tycker jag.Har som rekord gädda på 7kg hittills. Nu i sommar ska jag ändra rekordet till 10kg.
Kommentera
-
Har aldrig fått något på en SW men har tagit en hel del på Zalt. Jag tycker att SW ser grym ut i vattnet men den genererar inget så på så sätt så suger den. Vet inte om jag gör något fel men jag får väll ta och ge de lite mer vattentid så kanske det blir ändring på det hela.
Hur fiskar man SW bäst?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Svar till BFS/UL fiske och utrustning!av StorborreFår se om det blir DK 100 eller en Loongze Airlite.
Spöt jag funderar para ihop med Dankung...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2025-06-07, 12:02 -
-
av dhaglundÄr det möjligt att byta knopparna på veven till en Ambassadeur Syncro? Jag förstår att det är svårt...1 Foto
-
2025-05-14, 16:20 -
-
av FlexKöpte ett Perchzilla Finesse Casting 2-12gr och parade ihop det med en Micro monster och hela ekipaget...3 Foton
-
2025-04-25, 11:20 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
|
6 svar
1 868 visningar
0 gillar