Revo Neos ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Neos ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo Neos ?

Hej alla,

Funderar på att beställa mig en Neos, men jag är lite osäker på detta med storleken ?

Idag använder jag SHimano i 3000 strlk men de använder olika måttangivelser,

Tex shimano är 6 lbs/230 yds ? Neos Linkapacitet m/mm: 100/0,25 på 20d rullen.

Någon som vet vilken av modellerna jag bör välja ?

Tack på förhand,

Abu:s 30 storlek är mindre än shimanos 3000 storlek. Var är det du ska fiska?
    http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
      Abu:s 30 storlek är mindre än shimanos 3000 storlek. Var är det du ska fiska?
      Det där är inte helt korrekt....för flera av Shimanos modeller med 3000-beteckning innebär det att rullen är lika stor som en 2500 av motsvarande modell...men att den har en shallow-spole som tar mindre lina än vad 2500-storleken gör (gäller tex Rarenium)

Jag har både Revo Neos 30 och Premier 30 och jag skulle inte säga att de är mindre än Shimanos 2500-rullar och definitivt inte mindre än Shimanos 3000-modeller.

Däremot om vi jämför med Penns rullar så är deras 3000-modeller större än ABUs 30-modeller..

/S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Hur stor är neos 20-modell jämfört med shimanos 2500?
        Bloggen | Portfolio

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Det där är inte helt korrekt....för flera av Shimanos modeller med 3000-beteckning innebär det att rullen är lika stor som en 2500 av motsvarande modell...men att den har en shallow-spole som tar mindre lina än vad 2500-storleken gör (gäller tex Rarenium)

Jag har både Revo Neos 30 och Premier 30 och jag skulle inte säga att de är mindre än Shimanos 2500-rullar och definitivt inte mindre än Shimanos 3000-modeller.

Däremot om vi jämför med Penns rullar så är deras 3000-modeller större än ABUs 30-modeller..

/S
          Jo det stämmer precis som du säger om Penn och Shimano jag har dem och Penn är större än en shimano 3000 !

Men vilken av ABU rullarna är som ett standard 2500 hus ? är det neos 30 då eller ?

Tack för bra input,

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg

/S
            Ok. Min föredetta shimano Nasci 3000 är definitivt större än neos 30. Och så som jag har fått det förklarat så är en 3000 storlek från shimano en 2500 men med större spole. Men jag är säkert ute och cyklar eftersom haspelrullar inte riktigt är min gebit!
            http://www.reverbnation.com/burnout28

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
              Ok. Min föredetta shimano Nasci 3000 är definitivt större än neos 30. Och så som jag har fått det förklarat så är en 3000 storlek från shimano en 2500 men med större spole. Men jag är säkert ute och cyklar eftersom haspelrullar inte riktigt är min gebit!
              En äldre Shimano 3000 kan säkert vara större....deras modeller har haft en tendens att krympa med åren och gör så fortfarande.

T.ex en äldre 4000-modell motsvarar idag ungefär en 5000-modell.

Vet att de inte är/har varit helt konsekventa när det gäller sina storlekar men gå in och titta på specarna i den här Shimano-katalogen

Där ser du att det finns flera 3000-modeller som har ett S i modellbeteckningen (står för Shallow spool) och att de viktmässigt är lika stora som motsvarande 2500 -modell men att de sväljer mindre lina..
              T.ex Biomaster 3000SFB 140 m 0,25 vs Biomaster 2500FB 160 m 0,25.
              gäller även för Rarenium, Stradic o Technium...men inte Stradic Ci4...

/S

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
                Jo det stämmer precis som du säger om Penn och Shimano jag har dem och Penn är större än en shimano 3000 !

Men vilken av ABU rullarna är som ett standard 2500 hus ? är det neos 30 då eller ?

Tack för bra input,
                Jag skulle säga att Neos 30 (tar 150 m 0,28) är den som ligger närmast Shimano 2500 (tar 160 0,25) när det gäller linkapacitet.....viktmässigt varierar det rätt mycket mellan olika Shimano-modeller.

På frågan vilken Neos du skall välja tycker jag svaret hänger ihop med vilken typ av fiske, vilken typ o storlek på spö, vikter på drag etc du skall köra/använda..

Själv använder jag vid HÖ-fiske Neos 30 på mina 10-fotare och Shimano Technium 2500 sitter på ett 9-fots Speedmaster...har även en Penn Battle 2000 som sitter på ett 8-fots Edge Dynamic Spin..

/S

Kommentera

Nu blev det så olyckligt att neosen till det pris jag sett ut den var slut på lager ... så nu tittar jag på en Revo S, vill mest se om även Revo S har lagrad spole för bättre lin pålägg.

Denna funderar jag på att sätta på en Veritas, kommer fiska mer eller mindre efter aborre med denna setup. Problemet märkte jag igår är att tydligen kan en 4,5 kgs gädda hoppa på en mindre 5 g jigg ändå ... men det spelar kanske egentligen mindre roll

Kommentera

Ursprungligen postat av RullTrassel Visa inlägg
                    Nu blev det så olyckligt att neosen till det pris jag sett ut den var slut på lager ... så nu tittar jag på en Revo S, vill mest se om även Revo S har lagrad spole för bättre lin pålägg.

Denna funderar jag på att sätta på en Veritas, kommer fiska mer eller mindre efter aborre med denna setup. Problemet märkte jag igår är att tydligen kan en 4,5 kgs gädda hoppa på en mindre 5 g jigg ändå ... men det spelar kanske egentligen mindre roll
                    Skall du jigga abborre med rullen i första hand skulle jag gå på de mindre modellerna. 20 eller 10.

HappyAngler har Neos som medlemsförmån för 1399....finns där i 20-size

/S

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 280 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13