Ekolod batteri - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekolod batteri

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ekolod batteri

Tja! Vet inte om detta är bästa stället att posta denna fråga men hittade inget annat så det får bli här! Så kort fråga bara!

Har ett batteri i båten som laddas via motorn som är till elstart och lanterna. Funkar det fint att koppla ett ekolod till samma batteri?

Finns en avdelning för båtelektronik... Men ja, det funkar utmärkt att ha lodet på startbatteriet. Ska, efter rådfrågan här på forumet, även koppla automatiska länspumpen dit...
    (Nu har jag visserligen ett mc-batteri till lodet jag använder när jag fiskar vj, men åklodet drar inte mycket ström och startbatteriet är i princip alltid fulladdat).

Kommentera

som gösta skriver så går det bra!
      här ger jag mig ut på djupt vatten: tror att motorn genererar mer ström precis när du startar den så se till att ha säkring på lodet? eller koppla ur vid start.. kan ha helt fel

Kommentera

Men lodet är väl inte kopplat direkt till generatorn? Det går ju via batteriet och får väl dess spänning. Men säkring ska man alltid ha ändå.
        A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

näe jag skulle aldrig ha skrivit det där

Kommentera

Ursprungligen postat av erikschmidt Visa inlägg
            näe jag skulle aldrig ha skrivit det där
            Haha, vet hur det känns. Been there done that.
            A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold

Kommentera

Ursprungligen postat av mälarnjakob Visa inlägg
              Tja! Vet inte om detta är bästa stället att posta denna fråga men hittade inget annat så det får bli här! Så kort fråga bara!

Har ett batteri i båten som laddas via motorn som är till elstart och lanterna. Funkar det fint att koppla ett ekolod till samma batteri?
              Är din motor elstartad så har den en generator precis som i bilen normalt, undantaget är mindre snörstartade snurror, de kan ofta ha något kallat en "belysningsspole" iaf vid några år på nacken, google är en bra vän, din motor (exakt modell) + spec eller specifikationer osv ger massor av svar troligen, har du manualen kvar och den är elstartad torde all info finnas i den leta efter ordet "amp" troligen är det inga problem din motor laddar fortare än ett mindre ekolod/plotter förbrukar, nettoöverskottet går in som laddning av batteriet
              I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Hej Jakob Stenholm;

Under förutsättning att din båtmotor har inbyggd spänningssregulator eller tillbyggd spänningsstabilisator kan du koppla ekolodet till båtmotorns startbatteri. Saknar båtmotorn spänningsregulator är risken mycket stor att du förstör sluttransistorn eller hela slutsteget i ekolodet när spänningen kan bli högre än vad ekolodet tål eller är konstruerat för att tåla...

Nothing is forever!

Old Firehand

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                  Hej Jakob Stenholm;

Under förutsättning att din båtmotor har inbyggd spänningssregulator eller tillbyggd spänningsstabilisator kan du koppla ekolodet till båtmotorns startbatteri. Saknar båtmotorn spänningsregulator är risken mycket stor att du förstör sluttransistorn eller hela slutsteget i ekolodet när spänningen kan bli högre än vad ekolodet tål eller är konstruerat för att tåla...

Nothing is forever!

Old Firehand

www.trumman.com
                  Ingen aning om den har det faktiskt men det går väl att ta reda på! Motorn är en 30hk johnson från 96

Kommentera

Ingen aning om den har det faktiskt men det går väl att ta reda på! Motorn är en 30hk johnson från 96
                    Hej Jakob Stenholm;

Jag har ägt åtskilliga Evinrude utombordare, som är förutom namn och färg exakt likadana som Johnsons utombordsmotorer. Flera 2-takts Evinrude 9,5, 15, 20 och 35 hkr från förr har jag ägt, vilket du kan se om du bläddrar i mitt bildarkiv. De hade varken elstart eller inbyggd spänningregulator. Visst kan man bygga in en spänningssregulator eller koppla till en spänningsstabilisator. I mitt eget fall körde jag elektroniken på ett separat 12 volts Tudor Marin på 75 Ah och laddade upp batteriet hemma mellan fisketurerna. Batteriet fungerade utmärkt under 8-9 år....innan det var dags att köpa nytt.

Go for the Big Ones!

Old Firehand

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 017 visningar
                    0 gillar