Ursprungligen postat av Savela
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Fluorocarbon eller titanium till jerkfiske?
Collapse
X
-
Lees knut har aldrig svikit mig! //T
-
Testat 50lbs titanium från lundgrens o e nöjd. Knyter 1 varvs betesknut. Annars när ja testade titanium sist så kinkade de lr gick plötsligt av. Annars är fc bra då det är billigt o håller hyfsat bra.Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig
Kommentera
-
Räcker till vad ? ? brottlast oja.Ursprungligen postat av Savela Visa inläggOkej, sista funderingen då: räcker 0.91 till jerkfiske?
En liten detalj man bör känna till: Vissa Flourcarbon är inget annat än förbaskat dyr nylonlina med lite beläggning. Så därmed kan man lika gärna köra på nylon och byta tafs lite oftare och det blir ändå billigare och lika bra.
Läs den här tråden: Inlägg 40 säger lite om FL kontra nylon.
Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Det är den FCn jag tänkt på i 0.91 pch tänker på nötning, inte brottsstyrka.
Kommentera
-
Har sett 0.92 Flourcarbon gå av som smör vid jerkfiske då polaren gjorde mothugg. Sen dess alltid stål. skulle gräma mig rejält om drömfisken gick förlorad pga det. Så jag vågar inte chansa. Sen är ju frågan vad syftet är? Priset? Osynligheten? Kanske på våren i Vättern eller någon annan superklar sjö men min uppfattning är att huggfrekvensen är ungefär samma på titanium och FC. Men någon kanske får göra en liten ministudie på det under en säsong??
Kommentera
-
Det är osynligheten som talar för fluorocarbonen. Fiskar i norra älvar och vattnet är väldigt klart på sina ställen. Priset spelar inte alltför stor roll, men får för mig att titanium syns för bra.Ursprungligen postat av krizz Visa inläggHar sett 0.92 Flourcarbon gå av som smör vid jerkfiske då polaren gjorde mothugg. Sen dess alltid stål. skulle gräma mig rejält om drömfisken gick förlorad pga det. Så jag vågar inte chansa. Sen är ju frågan vad syftet är? Priset? Osynligheten? Kanske på våren i Vättern eller någon annan superklar sjö men min uppfattning är att huggfrekvensen är ungefär samma på titanium och FC. Men någon kanske får göra en liten ministudie på det under en säsong??
Kommentera
-
Får du ett jack eller skada i FL eller nylon så går de av. Man ska syna tafsen efter minsta skråma, känns om man smeker med naglarna längs tafsen, och byta ofta vid minsta lilla märke.Ursprungligen postat av krizz Visa inläggHar sett 0.92 Flourcarbon gå av som smör vid jerkfiske då polaren gjorde mothugg. Sen dess alltid stål. skulle gräma mig rejält om drömfisken gick förlorad pga det. Så jag vågar inte chansa. Sen är ju frågan vad syftet är?
Syftet för mig är inget av de du nämner. Mitt syfte med nylon är att jag fått ny gång på alla beten. Det grunda och långsamma fisket har blivit just grunt och långsamt då nylon flyter. alla svävande beten har blivit just svävande. Det är den stora fördelen, ingen sjunkande tafs som drar ner betet. Synbarhet eller inte tror jag är ofantligt överdriven detalj.Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]
Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]
Kommentera
-
Jag knyter 1,2 mm flourcarbon till mina tafsar. Ibland 0,8 mm men föredrar den grövre då 0,8 mm har gett vika vid bottennapp för många gånger för mitt tycke.Patte - Fiske från land
http://patteffl.wordpress.com/
Facebook
https://www.facebook.com/PatteFFL
Betesmoderator på FishBrain
http://fishbrain.com
Följ mina fiskepass i Realtid på FishBrain (PatteFiskeFrånLand)
http://www.fishbrain.com/PatteFiskeFranLand
Kommentera
-
Bryr sig gädda om utseende på taffsen?
I min ungdom gjorde vi egna av 1,5mm² elledningar och fick gott om gädda i vår skitiga å.
Första gången jag provade FC (vissligen bara 0,46) i Mälaren så körde jag popper och hugget syntes som 2-5 kilos klassen. ingen känning och betet loss! som tur var flöt det upp några sekunder senare.
Då jag tappat tron på FC redan innan jag fått chans att prova så kan jag inte avgöra om det ev. ger mer hugg.
/Micke
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 354 svar
279 432 visningar