Multirulle med enbart mekbroms - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle med enbart mekbroms

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle med enbart mekbroms

Det är så att jag äger 4 st Jaxon Longcast (vänstervevade) som jag använder till ismete och även kommer att trolla med då de har en fin knarr. (P.g.a. flytt har jag varken rullar eller sprängskiss tillgängliga). Det är rejäla rullar med aluminiumstativ.

När rullen kom ut på marknaden var den relativt dyr (även i Polen). Den marknadsfördes som en långkastande multirulle till tungt spinnfiske och jerkbait.

Vad jag vet har rullen bara mekbroms till spolen. Finns ingen antydan till reglage för någon annan typ av broms.
    Kan en sådan rulle verkligen vara bra att kasta med?
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-11-05, 23:43. Anledning: felstavning
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Jag har aldrig sett en sådan fiskerulle och det bästa svaret på din fråga är att skruva isär rullen och titta på spolen för att se om det finns ett annat bromssystem där.
    Vissa rullar måste öppnas om man ska komma åt c-bromsen alt. annat bromssystem.

Ett annat alternativ är att reglera spolens acceleration vid kast med den mek- bromsen som finns. Den kan vara lite knäppigt i början med det kan gå, framför allt om du väljer att kasta beten som väger lite grann.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-11-05, 23:34.

Kommentera

Kan ju vara så att rullen har centrifugalbroms och man som med t ex en ambassadeur måste dela rullen för att ställa in/om den.

Kommentera

Jag gissade på att det måste finnas något bromssystem invändigt men kunde inte låta bli att ställa en dum fråga.
        Får kolla detta när jag plockar fram rullarna igen. För enbart mekbroms kan det ju inte finnas på rullar i 1000-kronorsklassen. (Dock var de ju duktigt överprisade och jag slog till när de var nere på 350 kr. Bättre vänstervevade ismeterulle för den pengen finns nog inte).

Kommentera

Det värt att testa. Misslyckas du med att få ihop rullen, då kanske kan vi hjälpa till!

Är den en sådan du har?
          Click image for larger version

Name:	KJ_LNC300_1095_4c067a9ea5fed.jpg
Views:	1
Size:	19,2 KB
ID:	1770947
          Lossna muttrarna och voila! Typ så här:

Bilden tillhör wräckbender.

Proshe barzo ( stavning) //T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-11-06, 00:02.

Kommentera

Tonyex, pinsamt att jag inte tänkte på det med skruvarna. Jo, det är exakt den rullen!
            Och lite hemsnickrad polska fick du också med.

Jag har bara kastat med lågprofilare innan och där finns alltid ett vred till magnetbroms eller liknande.

Kul att ni bemödar er med att svara på idiotfrågor angående multirullar. Det uppskattas!

Men ni blir i alla fall förskonade från trådar om "bästa jerkrullen" från min sida. Min Quantum Cabo PT kommer nog funka konon till det fisket den dagen jag får ändan ur vagnen.
            Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2013-11-06, 07:57.

Kommentera

Quantum Cabo PT Baitcast har jag lite erfarenheter av faktiskt. En av mina polare för många år sen hade en sådan. Han var mkt nöjd med den då.

//T

Kommentera

Nu blir det lite off-topic men jag kan inte låta bli.

När det snackas multirullar så är det ABU, Daiwa och Shimano som diskuteras flitigt. Quantum känns lite bortglömt. De har ju grymma rullar som t.ex. QUANTUM EXO PT EX100HPT.
                Är det helt enkelt bara så att svenska återförsäljare inte tar in Quantum-rullar?

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                  Nu blir det lite off-topic men jag kan inte låta bli.

När det snackas multirullar så är det ABU, Daiwa och Shimano som diskuteras flitigt. Quantum känns lite bortglömt. De har ju grymma rullar som t.ex. QUANTUM EXO PT EX100HPT.
                  Är det helt enkelt bara så att svenska återförsäljare inte tar in Quantum-rullar?
                  Tror Lundgrens har den rullen och när 301 (vänster vev) kommer så har jag hört att dom ska ta in den också, & den ska kunna vara bra mkt bättre än både Naci och Lexa

Kommentera

Hm, jag vet inte vad jag ska säga.
                    Den Quantum jag fick prova på några gånger var helt ok och jag tror att den var ganska populär i USA iaf. Man fick en bra rulle för den pengarna den kostade. Quantum har många intressanta modeller och jag tycker att de bygger helt ok rullar, sen det ju inte helt lätt att ta marknadsandelar från Daiwa, ABU och Shimano.
                    Så bakom dessa tre finns ett antal rulltillverkare som kämpar i en ganska tuff marknad för att vinna kundernas förtroende, som t. ex: Quantum, Lew's (revo kopior från Pure Fishing), okuma osv.
                    Det är många saker som spelar roll när man väljer fiskeutrustning och på den tiden hade jag bra rullar från de tre stora, så det blev ingen Quantum för min del då.

//T
                    Senast ändrad av tonyex; 2013-11-06, 20:11.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13