Hur många drag? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur många drag?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur många drag?

Hur många olika modeller på beten (drag) tycker ni att man behöver för att fiska gädda?

Jag börjar tycka att min betessamling börjar spreta lite och funderar på att tunna ut den lite och dessutom så fiskar jag inte med så många olika drag.

Vad har ni för tankar? Man brukar ju säga att man ska satsa på färre modeller och kanske fler färger.
    http://www.reverbnation.com/burnout28

jag har alltid med mig 2 abu beteshinkar fullknökade med custom beten. och 2 plano askar med shad jiggar.
    tenderar till att endast använda 3-10 olika varje pass.

är nog upp till var och en. jag gillar att ha med mig massor ut, även om det kanske räckt med 5.

men om man ser till modeller så använder jag:
    tailar
    wobbler
    shads / swimbait

så 3 olika modeller typ. om de va så du mena. men i princip allt jag har är bara brunnberg, JW och wolfcreek. många färger av samma modell.

Kommentera

Beror helt på vilket typ av fiske man bedriver.
      Trolling
      Jerkbait
      Spinnfiske

Jag har denna säsongen försökt "banta" lite och jag kan varken säga bu lr bä egentligen...
      Men jag har helt klart satsat på färre modeller men fler färger.

Kommentera

I början kan det ju va smidigt att satsa på några få fungerande modeller och lära sig dom utantill. Men när man har fiskat i flera år så ser jag inga problem i att ha massa olika modeller att fiska med. Tycker det är kul med många olika
        Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Ursprungligen postat av grynning Visa inlägg
          Hur många olika modeller på beten (drag) tycker ni att man behöver för att fiska gädda?

Jag börjar tycka att min betessamling börjar spreta lite och funderar på att tunna ut den lite och dessutom så fiskar jag inte med så många olika drag.

Vad har ni för tankar? Man brukar ju säga att man ska satsa på färre modeller och kanske fler färger.
          Man behöver inte så många färger heller. På den tiden jag fiskade gädda (annat än då och då) skulle jag gissa att Utö 23 g i färgerna S/G och YP stod för ca 90% av mina fångster (och de övriga 10%:en hade jag förmodligen också precis lika gärna tagit på samma drag).

Kommentera

För att bli en komplett gäddfiskare så bör du ha dessa 4 typer. Dessa bör finnas i minst 4 varianter, Du bör även ha samtliga i 4 färger. Inte viktigt vilken färg men tex ljus, mörk, natur, skrikig. Du bör också ha alla i 4 storlekar. För att avsluta så bör du även ha 4 gångarter, som snabb rörelse, till mycket långsam. Och avslutningsvis fiske på 4 djup. Ytligt till djupt.

Det blir totalt 4x4x4x4x4x4= 4096 beten, sen är du hemma. Fler än så är bara överdrivet

Skeddrag,
            Spinnare,
            Wobbler,
            Jiggar,

Alla dumma korsningar som wobbler med tail, liten wobbler med spinnare, kopplade skeddrag, och alla andra varianter är enbart för att blåsa dig på pengar. Gå på basic 4 enligt ovan.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

För 15 år sedan så fiskade jag enbart med aborre färgat atom skeddrag. Enda jag gjorde var att variera storlek på det ibland. Man fick fan alltid fisk på den tiden :p
              12g varianten av atom va grym me. Har fortfarande kvar dom faktiskt.
              Några år senare så blev mörtblänk en stor favorit. Har nog satt 10 sånna i ån här hemma.

Kommentera

Bestäm dig för vilka dina favoritmodeller är, skaffa dessa i de färger och viktningar du behöver, done.

För blekinge och jerkbait, en baitfish, en tånglake, en snipa och en röd.

Ska man utöka utbudet lägg till någon mindre modell i samma färger, det ger möjlighet att gå ner i storlek.

Vilka modeller man väljer är en smaksak. Samma mönster för andra betestyper.

Själv tenderar jag också köpa nya beten för att "testa", det slutar med utgallring när det är överfullt i hinkarna.

Hur många man verkligen behöver? Finns det en gräns?
                Anders @ gäddfiske.se

Kommentera

Usch jag är fullständigt hopplös på att släpa med mig mängder med beten ut, vanligtvis minst två proppfulla betesväskor plus planoaskar osv. Brukar alltid sluta med att jag använt samma beten kanske totalt Max 20 st som hänger på tork i beteshinken efter.
                  Verkar aldrig lära mig

Kommentera

Ursprungligen postat av Chrisse Visa inlägg
                    Usch jag är fullständigt hopplös på att släpa med mig mängder med beten ut, vanligtvis minst två proppfulla betesväskor plus planoaskar osv. Brukar alltid sluta med att jag använt samma beten kanske totalt Max 20 st som hänger på tork i beteshinken efter.
                    Verkar aldrig lära mig
                    Prylbög !

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    276 424 visningar
                    0 gillar