Lägsta vikt amb jb? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lägsta vikt amb jb?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Det du kanske behöver är en extra spole laddad med 0.20 lina , då kommer du att lyckas mkt bättre med det du vill.

Den mest optimala lösningen är kanske inte den billigaste och den går ut på att köpa ett annat kitt och köra från 20g till 60g med det, då kan du ha ditt 6 fotare -150g påk och din jb laddad med 0.32 lina till de tyngre betena istället.

//T
    Senast ändrad av tonyex; 2013-11-18, 20:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av orient Visa inlägg
      Och givetvis hur du har kastbroms och c-vikter ställda..
      Kastbromsen är på noll dock är jag inte hundra på om c-vikterna är aktiverade då de är intryckta eller utdragna.. Hade 2 intryckta med tänkte experimentera med 1 nu och se vad som händer

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Den mest optimala lösningen är kanske inte den billigaste och den går ut på att köpa ett annat kitt och köra från 20g till 60g med det, då kan du ha ditt 6 fotare -150g påk och din jb laddad med 0.32 lina till de tyngre betena istället.
      Jo det vore kanske det bästa, inte så aktuellt just för stunden, men tack för att du väcker idén!

Kommentera

Gör ren rullen dvs ta i sär den i 10 000 bitar gör rent allt . Sen beror det rätt mycket på spöt också inte för tjock lina .

/Fredrik

Kommentera

Ju färre vikter du har intryckta desto mer bromsar den.

Kommentera

Oj, det där var precis det svar jag hoppats på!
            Köp 2 bra lager och ev, en extra spole med lite tunnare lina, så du kan skifta vid behov utan att spola av och på lina efter vad du ska fiska.

Kommentera

På tal om trim igen så hade jag tänk mig av satsa på "Lättviktslinspridare ink. Keramisk knivbult". Men hur viktigt är det att ha båda Rocket fuel smörjorna? Jag lästa igenom tråden här på fs om att rengöra och smörja rullen från grunden och han använde bara den röda (om jag nu minns rätt) en enda gång och resten var yellow label. Har nått från daiwa jag köpte i den lokala handlarn (http://www.tacklewarehouse.com/Daiwa...page-ROIL.html) vettefan hur den är dock, har bara använt den till lite mindre avancerad smörjning.

Frågan är dock om red label är ett måste? Eller kan man köra med yellow label i hela rullen? Och hur det är med fett, spelar det någon roll vilket fett man har så länge det är till för fiskerullar?

Kommentera

Generellt kan man kanske säga att yellow label är för kullager som man bör smörja ganska ofta medan red label är för bussningar som inte behöver lika mycket smörja speciellt om det är oljebronsbussningar. Yellow label har lägre viskositet och tillåter kullager att snurra fortare men är också mera flyktig varför den behöver "fyllas på" oftare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blackrainbow Visa inlägg
                  På tal om trim igen så hade jag tänk mig av satsa på "Lättviktslinspridare ink. Keramisk knivbult". Men hur viktigt är det att ha båda Rocket fuel smörjorna? Jag lästa igenom tråden här på fs om att rengöra och smörja rullen från grunden och han använde bara den röda (om jag nu minns rätt) en enda gång och resten var yellow label. Har nått från daiwa jag köpte i den lokala handlarn (http://www.tacklewarehouse.com/Daiwa...page-ROIL.html) vettefan hur den är dock, har bara använt den till lite mindre avancerad smörjning.

Frågan är dock om red label är ett måste? Eller kan man köra med yellow label i hela rullen? Och hur det är med fett, spelar det någon roll vilket fett man har så länge det är till för fiskerullar?
                  Jag har experimenterat en hel del med diverse smörjmedel och Tungstendisulfid och det brukar gå bra att blanda oljor av olika märken. Beträffande Red och Yellow Label är alla TG's rocket fuels blandbara med varandra. När det kommer till fett gillar jag OKQ8 Allroundfett, då jag tycker det fäster bra. På slirbroms använder jag dock alltid teflonfett (Cal's).
                  Huvudregeln är att allt som rör sig när du kastar skall ha olja och resten skall ha fett. Viktigt att inte smörja för mycket heller.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  274 043 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13