Tips på haspelspö ca 60gr - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på haspelspö ca 60gr

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på haspelspö ca 60gr

Tjena!

Efter att ha tagit upp mitt stora fiskeintresse som jag hade som liten grabb och i tonåren behövs lite ny utrustning. Har skaffat en Shimano Nasci 2500 som jag är otroligt nöjd med.

Behöver nu tips på ett haspelspö kring 7 ft och en kastvikt upp emot 60gr som inte kostar skjortan?

Ny på forumet så ber om ursäkt jag postat på fel ställe.

Behöver nu tips på ett haspelspö kring 7 ft och en kastvikt upp emot 60gr som inte kostar skjortan?
    Jag kan bara hitta 9 fotare och då blir dom -70gr annars -50 gr det verkar numera va brist på -60 gr spö...

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
      Jag kan bara hitta 9 fotare och då blir dom -70gr annars -50 gr det verkar numera va brist på -60 gr spö...
      Fast det är ju sällan som den angivna kastvikten exakt motsvarar verkligheten. Ett spö klassat upp till 50 gram kan mycket väl vara kraftigare än ett annat som är klassat till 70 gram t.ex. Kollar du t.ex. på Shimanos serier så bör 20-50 gram passa dig bra. Sedan finns ju många bra spön från t.ex. Berkley och Savagear.

Här har du förresten ett riktigt lyxspö till ett bra pris. Tror att det ska klara en bit över angiven kastvikt.

Kommentera

Shimanos serier så bör 20-50 gram passa dig bra. Sedan finns ju många bra spön från t.ex. Berkley
        Hur kunde du veta vilka spö jag tänkte på ??

Kommentera

Tackar för tipsen!

Har tittat runt lite och inser att jag nog ska gå upp på 8 ft så Savage Gear Bushwhacker XLNT 15-50gr ser väldigt intressant ut. Någon som har erfarenhet av de spöet?

Kommentera

Ursprungligen postat av Harkins Visa inlägg
            Tackar för tipsen!

Har tittat runt lite och inser att jag nog ska gå upp på 8 ft så Savage Gear Bushwhacker XLNT 15-50gr ser väldigt intressant ut. Någon som har erfarenhet av de spöet?
            Jag har det. Några 15gr vill du nog inte kasta med det, för styvt, 20-25g och uppåt är mer i komfortzonen på de lättare betena.
            Jag kör billiga Berkley Lightning shock 10-30, 15-40 m.fl, Bushwacker 15-50, Savage gear MPP -90g. Täcker upp det mesta.

Har också precis börjat om fiskekarriären, men upptäckte ganska snart att jag behövde fler spön.

Peter

Kommentera

Hade lite bråttom när jag svarade på jobbet ... Skulle tillägga att om du kollar på reor så får du ungefär 3 st Lightning shock till samma pris som Bushwackern.
              Bushwackerspöt är bra men jag kan inte säga att det är bättre än Berkleyspöna (har 5st). Det negativa med Berkleyspöna är att spöringarna är känsliga om man böjer dom (har jag blivit tipsad om), jag har inga problem med mina.
              Man "behöver" väl inte så många spön men tre är väl rätt lagom ? Då funkar allt från 9g Lottospinnare till större wobblers.

Peter

Kommentera

Ursprungligen postat av wolw Visa inlägg
                Hade lite bråttom när jag svarade på jobbet ... Skulle tillägga att om du kollar på reor så får du ungefär 3 st Lightning shock till samma pris som Bushwackern.
                Bushwackerspöt är bra men jag kan inte säga att det är bättre än Berkleyspöna (har 5st). Det negativa med Berkleyspöna är att spöringarna är känsliga om man böjer dom (har jag blivit tipsad om), jag har inga problem med mina.
                Man "behöver" väl inte så många spön men tre är väl rätt lagom ? Då funkar allt från 9g Lottospinnare till större wobblers.

Peter
                Tackar för infon! Hur tunga beten brukar du använda till 15-40gr spöet?

Fiskar med en del wobblers och jiggar kring 50-60gr och inbillar mig att 40gr är lite väl lite då.

Kommentera

Ursprungligen postat av Harkins Visa inlägg
                  Tackar för infon! Hur tunga beten brukar du använda till 15-40gr spöet?

Fiskar med en del wobblers och jiggar kring 50-60gr och inbillar mig att 40gr är lite väl lite då.
                  Alldeles för lite, 18-30g är trevligast att kasta (mitt 15-40g är 9 fot), tyngsta wobblern jag har är ~50g. Jag tycker spön har ganska smala "sweetspots", eller så är jag för amatör eller också har jag blivit petig (med mitt gröna glasfiberspö kastade jag allt från små spinnare till att slunga en glittrig röd/vit 60-80g wobbler vi hittade i älven på våren ) ?

Peter

Kommentera

Här är ett bra spö till bra pris, dom har 20% på reapriset också.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    273 978 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13