amb 6600 d5 problem - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

amb 6600 d5 problem

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av PRSK
    som den är ny har jag inte plockat isär rullen än
    Sorry , läste inte tillräckligt noga.

Kommentera

Även jag har då problem med min D5 då den har ett otroligt högt startmotstånd på slirbromsen, samt att när bromsen är dragen i botten så är bromsen ändå väldigt klen...kan man fixa problmet själv eller skall man lämna in den?

mvh/Jon
      - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

FRB förespråkar nog extra smooth bromsskivor.. sen tar bromsen nog bättre när den blivit uppvärmd, ungefär som på en bil
        Fish On!

Kommentera

Det absolut viktigaste är att bromsskivorna är torra. Alla ABUs rullar kräver torra bromsskivor. Har det kommit fett eller olja på dem så kommer de att hugga och bete sig allmänt dåligt. Rengör och montera torrt så ska ni se att det blir bättre ordning på bromsen. Sen gäller det förstås att alla fjäderbrickor och distansbrickor hamnar på rätt sätt och på rätt ställe när ni sätter ihop delarna igen

Kommentera

verkar som jag haft lite flyt med min d5:a.. många verkar ha haft problem.. min funkar fin fint, som tur är .. peppar peppar, ta i trä
            Fish On!

Kommentera

verkar som att bromsen slits in efter hand för den funkade bättre igår

ps drog min första jerkgädda igår

Kommentera

Ursprungligen postat av PRSK
                verkar som att bromsen slits in efter hand för den funkade bättre igår
                Du har antingen vatten eller olja på lamellerna, ett vanligt problem särskilt i vårat klimat, och det blir inte bättre med tiden eller om den "får gå varm", och spruta för guds skull inte in 5-56 i mekanismen genom något av hålen i innergaveln.
                Slå isär rullen och gör minutsiöst rent, tvätta slirbromsens alla ingående delar med diskmedel i varmt vatten och låt torka. Montera ihop den snustorr och lägg sparsamt med fett på drevets kuggkrans.

Jar rekommenderar alla att byta lamellerna mot Xtreme smooooth, eller ännu hellre CarbonTex, som monteras lätt infettade med slirbrickorna (de i stål) uppruggade med 600papper på plant underlag, eller så byter man till Smooooth stålbrickor.
                Med någon av dessa lameller har man inga problem om de är korrekt monterade. CarbonTex funkar klockrent till och med efter total dränkning i saltvatten.
                www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                  Det absolut viktigaste är att bromsskivorna är torra. Alla ABUs rullar kräver torra bromsskivor. Har det kommit fett eller olja på dem så kommer de att hugga och bete sig allmänt dåligt. Rengör och montera torrt så ska ni se att det blir bättre ordning på bromsen. Sen gäller det förstås att alla fjäderbrickor och distansbrickor hamnar på rätt sätt och på rätt ställe när ni sätter ihop delarna igen

plockade ner rullen idag, och mkt riktigt bromsskivorna var helt indränkta i olja....heja abu, då ja inte har smörjt den själv än nu funkar bromsen som den ska igen, tack FRB!

mvh/Jon
                  - Öland, Kalmarsidan och Smålands insjöar -

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                  6 svar
                  1 861 visningar
                  0 gillar