Förlänga bakhandtag med EVA-grepp? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förlänga bakhandtag med EVA-grepp?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Förlänga bakhandtag med EVA-grepp?

    Har ett spö med EVA-grepp jag tänkt förlänga bakhandtaget på. Var kan man hitta material till detta? eller är det bara kork som gäller? Spöt har delat bakhandtag, kan man på något sätt få loss den bakre EVA:n från klingan och flytta den bakåt? Värma insidan av klingan kanske? Skrota något billigt spö med EVA-grepp och skarva på längst bak? Andra idéer?

  • #2
    Hur mycket längre hade du tänkt att du skulle förlänga handtaget? Det är lite olika sätt att göra på om du tänkte skarva på 10-15cm eller ta bort hela handtaget, skarva en bit klinga så det blir betydligt längre än 10-15cm?
    http://uniquerods.se/
    Besök gärna min Facebook
    eller min Instagram för mer bilder

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Rev Visa inlägg
      Hur mycket längre hade du tänkt att du skulle förlänga handtaget? Det är lite olika sätt att göra på om du tänkte skarva på 10-15cm eller ta bort hela handtaget, skarva en bit klinga så det blir betydligt längre än 10-15cm?
      Tänkte lägga till runt 10cm. Letade upp ett gammalt glasfiberspö i källaren som eventuellt kommer offras till förlängningen om inga andra idéer trillar in.

      Kommentera


      • #4
        Hur mycket bör klingorna överlappa varandra i skarven?

        Kommentera


        • #5
          Du kan hitta Eva här http://www.hilevel.se/ och skarven bör överlappa ca 5cm

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Magnus (Sthlm) Visa inlägg
            Har ett spö med EVA-grepp jag tänkt förlänga bakhandtaget på. Var kan man hitta material till detta? eller är det bara kork som gäller? Spöt har delat bakhandtag, kan man på något sätt få loss den bakre EVA:n från klingan och flytta den bakåt? Värma insidan av klingan kanske? Skrota något billigt spö med EVA-grepp och skarva på längst bak? Andra idéer?
            Hej Magnus Nord;

            Ett av mina allra första och bästa rörbyggda glasfiberspön på 1960-talet hette ABU Adjusto och hade variabel aktion och längd. Spöt var teleskopiskt justerbart i ett chuckhandtag och kunde varieras i längd från 6½ - 7½ fot. Det här skulle kanske vara något för dig? Några som skulle kunna hjälpa dig med detta är Lundgrens Fiskeredskapsfabrik i Gamla stan samt Sportfiskeboden i Täby...

            Go for the Big Ones!

            http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand

            www.trumman.com

            Kommentera


            • #7
              En liten uppdatering. Ganska litet överlapp (2-3cm) så tanken är att svarva till en längre träplugg som passar i båda delarna att limma ihop allt med. Lite rädd att det ska bli för tungt i bakänden bara. Är epoxy bäst till limningen?

              Kommentera


              • #8
                Japp epoxy bör du använda och jag tror att du helst skall ha en rördel av glas/kolfiber i skarven i stället för trä

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Sot Visa inlägg
                  Japp epoxy bör du använda och jag tror att du helst skall ha en rördel av glas/kolfiber i skarven i stället för trä
                  Ok. Ska se om jag kan hitta något lämpligt då.

                  Kommentera


                  • #10
                    Håller med Sot om glasfiber istället för trä. En passande bit av en trasig båt/trolling spö borde gå att tigga hos närmaste redskaphandel.

                    PU trälim fungerar bättre än epoxi eftersom det sväller under torkning och fyller ut utrymmet. Tänk dock på att sätta det i press så fort du limmat ihop delarna, samt att kolla det med några minuters mellanrum under minst den första timme av torktiden.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 305 svar
                    262 958 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 456 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 760 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 331 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X