Vikt på spö? - Tackle Industries MH 9 fot - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vikt på spö? - Tackle Industries MH 9 fot

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av HR Visa inlägg
    Jag tycker mitt TI är skönare än kompisens Big pike, men det är säkert en smaksak. TI har djupare aktion tycker jag, och är även lite styvare än Big pike.
    Visst är bakhandtaget längre på TI spöt? Jag föredrar ju egentligen 8.6 fot framför 9-fotsspön. Men tänkte att ett längre bakhandtag begränsar effekten av detta lite, då det lämnar mindre klinga framåt. Sen är det ju underbart att kasta med lite längre bakhandtag.

Kände du av skillnaden i vikt när du provkastade?

Kommentera

Finns trådar här på forumet där det står en del om spöet. Håller med om att de inte alltid är så kritiska som dom borde när dom testar utrustning.
      Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Ursprungligen postat av Nils Jonas Visa inlägg
        Visst är bakhandtaget längre på TI spöt? Jag föredrar ju egentligen 8.6 fot framför 9-fotsspön. Men tänkte att ett längre bakhandtag begränsar effekten av detta lite, då det lämnar mindre klinga framåt. Sen är det ju underbart att kasta med lite längre bakhandtag.

Kände du av skillnaden i vikt när du provkastade?
        Jo det är precis som du säger, eftersom det är längre bakhandtag på TI så är klingan ganska precis lika lång som en 8'6a. Det var mycket därför jag köpte det här spöet. Och för att handtaget är grovt och stadigt.

Om man skulle stå och jämföra noga så känner man kanske nån skillnad, men jag har bara tagit några kast med Big pike så kan inte uttala mig i den frågan. Dock om jag ska spekulera så tror jag att TI har bättre balans eftersom handtaget är längre och bra mycket grövre.
        Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Jag har ett tvådelat TI MH 9' med full kork och jag gillar det. Toppigare än EVX, Hamer och Rügen men lirar definitivt i samma liga när det gäller vikt på beten. Ganska grov kork, påminner om Hamer. Väl tilltagen längd på både bak och framhandtag. En riktig arbetshäst.

Har skrivit om det mer i detalj samt postat lite bilder på det i jämförelse med just EVX och Hamer så kan du se lite skillnader innan du fått hem ditt. Grattis till ett bra köp!

Min fiskeblogg Skvalp
          +FishEco

Kommentera

Läste din recension innan jag köpte spöt. Brukar läsa din blogg. Mycket bra läsning!

Visste inte att Strike Hamer & Bft Rugen va samma spö. Har inte provat dessa. Eftersom du har 3 spön som spelar i samma liga blir jag nyfiken att höra vilket av dom 3 som är din favorit & varför?

Har oxå ganska små händer & kommer nog oxå att slipa ner korken om jag upplever den tilltagna tjockleken som ett problem. Har dock inte slipat ner nåt handtag förut. Gör du detta med vanligt sandpapper?

Kommentera

Kul att du läser min blogg!

Det senaste spöet jag köpt är alltid bäst såklart Nä men visst, ska försöka förklara lite. EVX är ju väldigt toppigt och ganska mjukt. Jag gillar inte helt känslan med det spöet när jag laddar på tunga beten (>150g) dock så är det det skönaste av dessa spön med lättare beten. Det har även bra krokningsegenskaper och är rätt förlåtande när man drillar fisk. Rügen/Hamer och TI är lite styvare vilket kräver att man får jobba mer med bromsen vid drillning. Men det är ju en vanesak. Detta spö är nog det bästa allroundspöet av dessa fyra.

Hamer och Rugen har samma klinga men skiljer sig en del ändå. Längre bakhandtag på rugen vilket gör att rullfästet kommer längre fram = annan balans i spöet. Tunnare kork och så sägs det att Hamer är tyngre pga klarlacken som är på spöet, väger tydligen en hel del. Jag upplever definitivt att Rugen är ett rappare och smidigare spö än Hamer. Många tycker att Hamer är framtung. Så av dessa två spön föredrar jag Rugen alla dagar i veckan.

Skillnaden mellan rugen och TI är att TI är toppigare och lite kralligare/tyngre. Snäppet längre. Personligen så gillar jag nio fot och att det har en toppigare aktion. Så jag föredrar nog TI, men vissa dagar känner jag hellre för Rugen. På pappret så har Rugen en högre viktklassning än TI, men jag är tveksam om det är så stor skillnad på dom. Rugen känns lite smidigare än TI.

Gällande korken så kör jag med vanligt sandpapper. Ju finare papper desto bättre blir det och ju längre tid tar det
              Min fiskeblogg Skvalp
              +FishEco

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 355 svar
              273 452 visningar
              0 gillar