Jerkbait som harr-imitation? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkbait som harr-imitation?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Jerkbait som harr-imitation?

    I sommar har jag tänkt ta med lite gäddutrustning till fjällvattnet där jag annars fiskar fluga efter harr/öring. Men vet att det finns gott om gädda och eftersom det är relativt orört vatten kan jag tänka mig att det lurar en o annan stor fisk.
    Huvudsakligen är det harr i dessa vatten men lite öring och en hel del aborre.
    Men harr är säkert huvudsakliga födan så undrar om bi vet några jerkbaits som liknar en harr?

  • #2
    Jag skulle satsa på en öring liknande Buster eller natural Perch för jag tror inte att det finns nån som liknar en harr. Isf nån som gör special gjorda

    Kommentera


    • #3
      Vilken mört färgad jerk som helst borde ju fungera som harr imitation

      Jag har fiskat en del gädda i en fjällnära sjö, Kiruna trakten, där vi har en stuga. Vi fiskar normalt harr framförallt i anslutning till in och utlopp, och det finns även sik och abborre i sjön. Nu har inte jerk spöt följt med så många gånger men jag har ett lite kraftigare haspel spö som "bor" i stugan. Sjön har ett fint bestånd av gädda och det är inte ovanligt att vi drar någon meters gädda.

      Tycker gäddfärgade beten gått bra, och klassiska flytande Rapala i natur färger levererar nästan alltid.
      Sen har jag upplevt att små beten förvånansvärt ofta levererat bättre än större beten, jag har vissa dagar blivit utklassad av polare med harr spöt och små vobblers när jag stått och dängt 70g beten, och då har det inte varit snip race.

      Kommentera


      • #4
        Testa någonting som inte ser ut som någon av de fiskarna som finns där också. Skulle du vilja käka samma sak varje gång, kyckling med ris varje dag är kanske inte så kul?
        Hade jag varit gädda hade jag velat prova en ny fisk lite då och då.
        Ombyte förnöjer!
        Senast ändrad av Jempajens; 2013-12-13, 20:00.

        Kommentera


        • #5
          Salmo Skinner den svarta färgen som du twitchar hem. Annars Glidin´rap i brun färg. Fungerar kanon på norrlandsgäddor som jagar harr

          Kommentera


          • #6
            Denna svarta? Absolut, förstår poängen med annan färg som sticker ut. Men man vill ju även ha som backup den färg på födan fisken oftast äter. Är dessutom rätt grunda partier där i forsarna, runt metern typ .http://shop.el-ge.se/salmo-skinner-p-6214-c-1652.aspx

            Kommentera


            • #7
              Det är den färgen! Finns även i helsvart men jag tror att den modellen har utgått, färg SN. Borde gå att hitta på nätet. Kolla proguideshop för de mindre Skinners som du kastar med lättare haspelutrustning. Skinner går grunt. Kör med två fjäderringar istället för en per krok.

              Vi har haft sjukt bra gäddfiske i norrland på harrimitationer eller bruna drag. Kan lägga upp lite foton ikväll på drag när barnen sover och jag får leta i lugn och ro.

              Kommentera


              • #8
                Menade självklart att du ska hitta en som är så lik som möjligt. Typ en harr, en borre osv men även ha lite utstickande varianter, om inte det framgick så förtydligar jag det nu

                Kommentera


                • #9
                  Kommer köra med min jerkutrustning, så kanske inte allt för lätta beten. Sen har man ju med ul för sjöarna också. Förra året lyckades jag med bedriften att ta två gäddor på en eu12, ena ganska säker att den tog enbart flugan, vägdre inte mer än 07-08, den andra va större runt 2,5 men den tror jag högg harren som satt på flugan. Men lyckades hova den, och den hade en gigantisk huggskada över buk så antar att en hyfsad dam lurade i närheten

                  Kommentera


                  • #10
                    När jag va i kaitum å flugade efter harr och öring så drog Vi några kast med spinspöt i lite större lugna vatten. Vi fick många gäddor. På en timmes fiskande efter gädda så blev det ett par över 5 kg. Och den största på 7-8. Galet vrid i dom. Nästa gång åker gäddpåken med jag skulle kört på soft 4play i öringfärgen. Den skulle nog va het!!

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 299 svar
                    262 596 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg barnmorskan  
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 382 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 529 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 141 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 288 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X