Mängd lina på rullen?? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mängd lina på rullen??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Stämmer att en djup spole roterar snabbare än en grund spole.

Dock har jag sett artiklar där man rekommenderar mindre lina för lätta beten då rotationströgheten är mindre, dvs det är mindre massa som skall accelereras att rotera. http://www.utreel.com/se/images/down...ltrimning4.pdf
    tror att det är en avvägning som beror på kastvikten etc. men har inte total koll på allt =)

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg

Så därmed kan man säga att O.F. har helt rätt idet han säger.
      "För lite lina bromsar"
      Kul med många input i frågan!
      Jag säger inte emot men vill tillägga att just den effekten kan ibland vara önskvärd för att lugna en lite orolig rulle.
      ...men då är det inte halvering av linmängd jag menar utan betydligt mindre minskning.

Då får vi gå in på fysikens lagar som säger att rörelsemomentet är ett förhållande på radien upphöjt i 4 (!)
      Sen är det inte hela sanningen heller, endast om man räknar på en homogen cylinder....men ändå..
      Alltså inte bara radie utan var tyngden ligger....nä nu blev det snurrigt..

UT skrev vid flera tillfällen om det här och uttryckte sig typ att om man river av 10-20m lina kan räcka för att lugna en orolig rulle och jag har själv upptäckt att det stämmer.

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
        Om du har synkad spridare blir även den en liten bromskloss.
        stämmer, man kan köra med lättad spridare i så fall.
        Surfcasting-killarna kör oftast utan linspridare för maxlängd

Kommentera

En enkel grej är ju att prova att fylla upp med lina till 1.5-2mm från kanten och se vad som händer

Kommentera

Borde inte linpaketets vikt också spela in? Dvs att en spole som är till hälften fylld väger mindre och därmed kräver mindre energi för att snurra. Men det kanske är försumbart.

Kommentera

exakt vad jag försökte förmedla tidigare i tråden
              läs UT länken ang HÖ rullar sid3

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                Om du har synkad spridare blir även den en liten bromskloss.
                Och har du en osynkad linspridare så bromsar den också pga vinkeln mot linans position på spolen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Idle Visa inlägg
                  Borde inte linpaketets vikt också spela in? Dvs att en spole som är till hälften fylld väger mindre och därmed kräver mindre energi för att snurra. Men det kanske är försumbart.
                  Jo,det stämmer delvis.Det förutsätter ju att den mindre linmängden ligger på en grund spole och inte längst in på en standardspole.Det är ju därför det finns typ,Avail,UT och Abu:s Whifflespolar.Alltså...liten linmängd på en std.spole är INTE vägen att gå om man vill kasta långt

Kommentera

Ursprungligen postat av Idle Visa inlägg
                    Det är därför det finns grunda lätta spolar, då får du mindre linvikt men ändå fyller spolen.

Edit: ElCamino satte den klockrent!

Kommentera

Ursprungligen postat av KeBa Visa inlägg
                      Kul med många input i frågan!
                      Jag säger inte emot men vill tillägga att just den effekten kan ibland vara önskvärd för att lugna en lite orolig rulle.
                      ...men då är det inte halvering av linmängd jag menar utan betydligt mindre minskning.

om man river av 10-20m lina kan räcka för att lugna en orolig rulle och jag har själv upptäckt att det stämmer.
                      Håller med dig. Jag Förstod vad du syftade på.

Och som fler framhåller så säger inte min lilla beräkning hela sanningen. Naturligtvis tillkommer massa faktorer som spelar in. Det kan lätt bli lite snurrigt som KeBa så fyndigt uttryckte det hela.

Mindre mängd lina har vissa positiva effekter. mindre tröghetsmoment är en av dom. (mindre vikt i linpaketet + mindre momentarm från rotationscentrum)

Att linspridaren ska dansa fram å tillbaka många fler ggr med lite lina på spolen är också en tillkommande negativ effekt.

Att räkna fram varvtalet speglar bara en aspekt men den ger i alla fall den oinvigde lite förståelse för hur ett enkelt system har komplexa fysikaliska beroenden.

Sedan kan man ju fundera på om rotationsmotståndet i ett kullager ökar linjärt med varvtalet eller kanske tom exponentiellt ?
                      Behövs det förklaras vad detta innebär ?
                      Click image for larger version

Name:	linjexp.jpg
Views:	1
Size:	7,3 KB
ID:	1771282
                      Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 605 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13