Jerkspö, hjälp! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jerkspö, hjälp!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av воввy Visa inlägg
    Det är väl bara i stort sett beroende på vinkeln på spöt när du jerkar, med ett kortare spö för man enklare kontakt med spetsen av spöt, men ändrar du bara på hur du håller spöt så är det ingen skillnad alls. Detta är iallafall min erfarenhet från jerk, rätta mig om jag har fel.

Använder mig själv av en svartzonker signature 7 foots. Inga problem alls, har testat med kortare spö och då behöver man inte alls hålla spöt lika långt neråt. Men tycker att ett längre spö är bättre för jerkfisket i sig.
    Ja, det har ju lite med vinkeln att göra såklart. Jag gillar ju kontakten man får när man dunkar lite. Men det är ju där det individuella kommer in. Som jag jerkar så står jag och vispar vatten med längre spön.

Gillar också styvheten som kommer med ett kortare spö när det kommer till jerk.
    Sen är ju jag en kortspö kille överlag. Tycker det är rent utav obehagligt med spön över 8".

Men som sagt, det är ju min synvinkel som gör att jag tycker han borde ta det i beaktning innan han ändå köper ett relativt långt spö för jerkfisket. Men klart det inte finns nåt rätt eller fel. Det finns bara det man själv trivs med.

Kommentera

Instämmer helt med Kocken när det gäller längden på jerkspön, har däremot inget emot lite längre spinnspön. Men som flera är inne på, det är ju väldigt individuellt & beror mycket på ens egen fisketeknik. Själv låter jag spöt jobba ända ner mot vattnet vid jerkbait & precis tvärtom vid allt annat spinnfiske, då jag låter spöt vara still & varierar istället fisket med veven.

Du hittar din jerkteknik tids nog & du kommer säkert, som de flesta av oss andra testa dig fram bland lite olika spön & rullar innan du hittar dina favoriter. Mitt tips är att börja med att köpa nåt begagnat spö. Brukar finnas gott om såna här på FS under säljes. Finns för det mesta nåt Buster stiff, spöt som de flesta börjat jerka med, för runt 400 spänn. Då har du ju oxå möjlighet att köpa ett par olika spön för samma pengar som ett nytt. Går alltid att sälja vidare det man trivs sämre med.
      Senast ändrad av Nils Jonas; 2013-12-22, 23:33.

Kommentera

Lf shadow 69 the ripper är mitt tips

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
        2 355 svar
        272 595 visningar
        0 gillar