Knyta tafsar, vilket håller bäst? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knyta tafsar, vilket håller bäst?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Knyta tafsar, vilket håller bäst?

Tänkte börja knyta egna tafsar istället för att köpa färdiga, och har ingen aning om vilka material osvosv som håller bäst

Vilken storlek på lekande/beteslås använder ni för jerktafsar och vilket material funkar bäst?

Tjena! Skrivit ett inlägg om det på min blogg. Jag använder darts coated wire 60 lbs och bfts lekande i strl 1 och beteslås strl 4-5
    http://www.sportfiskeforum.se/blog/1...C3%A4ddtafsar/ hoppas det är till nån hjälp!

Kommentera

Tjenare. Jag har fastnat för Knot2kinky en nickel-titan legerad Lina/tråd, och för mitt fiske har det funkat yppligt. den går bra att knyta (kör rapala knuten på den). kan dock vara lite dryg att knyta då matrialet strävar efter att vara rakt , men trägen vinner ^^. kommer inte ihåg storleken på beteslåsen men kör alltid med crosslock (typ 50 lb 25 kg) beteslås. och bara en ring i den andra, och det har funkat bra för mig, linan är inte helt stum heller, vid ett drag på 5-7 kg stretchar den lite.

//Mattias

Kommentera

Till jerkbaitfiske använder jag närmast uteslutande AFW Titanium Tooth Single Strand som jag knyter efter Grävlingens fenomenala guide. http://www.fiskesnack.com/forum/show...r%C3%A4vlingen

Använder alltid Stay-Lok som beteshake då jag lyckats jerka upp två st Berkley Crosslock. Med förlorade beten som följd

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte 83 Visa inlägg
          Tjenare. Jag har fastnat för Knot2kinky en nickel-titan legerad Lina/tråd, och för mitt fiske har det funkat yppligt. den går bra att knyta (kör rapala knuten på den). kan dock vara lite dryg att knyta då matrialet strävar efter att vara rakt , men trägen vinner ^^. kommer inte ihåg storleken på beteslåsen men kör alltid med crosslock (typ 50 lb 25 kg) beteslås. och bara en ring i den andra, och det har funkat bra för mig, linan är inte helt stum heller, vid ett drag på 5-7 kg stretchar den lite.

//Mattias
          Har med kört med Knot2Kinky. Väldigt nöjd med egenskaperna dock har jag stött på ett problem med knutarna. Materialet försvagas i knuten (clinch knot) och går ibland av. Surt när man kastar bort jerkbaits.
          Någon som har tips på hur man får en hållbarare knut?

Kommentera

Ursprungligen postat av mrkringlan Visa inlägg
            Har med kört med Knot2Kinky. Väldigt nöjd med egenskaperna dock har jag stött på ett problem med knutarna. Materialet försvagas i knuten (clinch knot) och går ibland av. Surt när man kastar bort jerkbaits.
            Någon som har tips på hur man får en hållbarare knut?

Det ända jag vågar säga är att prova rapala knuten, den blir lite rörligare och slitaget mer utspritt. sen brukar jag knyta om dom ibland för att vara säker, oftast när jag har tappat beten så är det linan som gått av och det kan ju bero på 100 saker.

//Mattias

Kommentera

Kör med 60lbs singelstrand mjuk titanvajer.
              Knyter enligt Grävlingens (grymma) beskrivning och varken tafsmaterial lr knut har nånsin fallerat !
              Däremot har beteslås pajjat så snåla inte på den fronten!
              Är det till gäddfiske då kan man överdimensionera för att vara säker på funktionen.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                Kör med 60lbs singelstrand mjuk titanvajer.
                Knyter enligt Grävlingens (grymma) beskrivning och varken tafsmaterial lr knut har nånsin fallerat !
                Däremot har beteslås pajjat så snåla inte på den fronten!
                Är det till gäddfiske då kan man överdimensionera för att vara säker på funktionen.
                Alright, ja det är till gäddfiske. Men ja har aldrig kikat på sådana här grejer, så vet inte vilken storlek som är till vad när de kommer till beteslås osv

Kommentera

Ursprungligen postat av Lunuz Visa inlägg
                  Tänkte börja knyta egna tafsar istället för att köpa färdiga, och har ingen aning om vilka material osvosv som håller bäst

Vilken storlek på lekande/beteslås använder ni för jerktafsar och vilket material funkar bäst?
                  Nu måste jag göra dig mycket besviken. Det finns inget som håller bäst och det finns inget som funkar bäst. Olika material har olika egenskaper. Vilka egenskaper man värdesätter högst avgör vilken typ av tafs man väljer. Samma gäller knutar. Olika knutar och eller lås har olika egenskaper. Vissa passar bäst till vissa material och vissa knutar ger betet mer rörelseutrymme som tex. perfection loop och liknande knutar som ger en ögla.

Vad alla andra kör med är ganska ointressant för dig. Det finns en massa olika, material och beteslås, alla och inget är varken rätt eller fel. Valet görs utifrån om du vill ha en flytande eller knappt sjunkande tafs eller ej. Ska den sjunka som en sten kan du välja grova lås. Valen är många och material, knut och lås styr varandra i viss mån. Så först bör du bestämma tafsmaterial, sedan avgör detta hur du ska knyta/låsa denna, och sist väljer du lås.

Läs denna tråden så får du mycket gratis om nylon och fluorcarbontafsar.

Kan tillägga att det är skillnad i pris.
                  Titan: MYCKET DYRT men håller länge om man inte tabbar sig. håller sig raka å fina, tål det mesta
                  Coated steelwire: mellanpris här finns 100 tal typer å varianter, ju fler kardeler desto mjukare tafs men också dyrare. blir veckiga och oraka efter några gäddor vilket ger viss bekymmer
                  Fluorcarbon: kan va dyrt men inte som titan, billiga är oftast fejk, endast belagd nylon, flyter osynliga och tåliga. Håller sig raka och fina men kräver kontroll ofta efter märken
                  Nylon: Billigast av alla. egenskaper liknande fl-carbon, skadas lättare men man kan byta ofta då 100 tafsar inte behöver kosta mer än 50:-. att jämföra med titan där den summan ger en eller några tafsar.

Som sagt valen är lika många som alla de egenskaper man behöver ta hänsyn till

Jag kör med 4 olika typer av tafs beroende på fiske och vilka beten. eftersom jag har olika spön för jerk, jiggar, wobbler och vanilgt spinn så har jag olika tafsar på dessa.

Titan - jerk
                  Coated wire, olika typer för för wobbler och spinn
                  Nylon till jiggar (men har börjat nyttja dessa även för ytlig och långsam vår-jerk)

Kom på i efterhand att det finns en till variant som jag idag bara använder till att knyta stingers. Och det är en stålflätad fiberlina, extremt mjuk och följsam och lätt att knyta.

Måste även tillägga att alla material slits i knut och lås. Så som några nämner att de går av så är det i sin ordning. Rätt knut till rätt material utfört på rätt sätt håller såklart längre men även dessa brister efter en tids nötande där tafsen går runt i lekandet. Hur ofta ska man då byta ? ? Nja vem vet, man får helt enkelt lära sig vart gränsen går för just din variant av material och lås.
                  Senast ändrad av Exxet; 2013-12-27, 19:19.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 916 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13