Amb 7000; vilken? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amb 7000; vilken?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amb 7000; vilken?

Tänkte köpa en Amb 7000 till hösten. Skall användas för diverse fisken men viktigaste egenskapen är stryktålig broms och allmän hållbarhet. Kastlängder är inte avgörande. Står och väger mellan följande:

7000 Classic
    7000 C3
    7000 CS Pro Rocket
    7000 C Syncro

Jag gillar Syncro-funktionen men har förstått att bromsarna är sämre på denna modell? Ev kan lite roliga uppgraderingar (bromsar och lager) bli av och då kanske det räcker med att köpa en vanlig röd att utgå från?

Alla åsikter välkomna!

Ursprungligen postat av Wachtel
    Tänkte köpa en Amb 7000 till hösten. Skall användas för diverse fisken men viktigaste egenskapen är stryktålig broms och allmän hållbarhet. Kastlängder är inte avgörande. Står och väger mellan följande:

7000 Classic
    7000 C3
    7000 CS Pro Rocket
    7000 C Syncro
    De tre första du nämner är identiska vad gäller bromsen i.a.f. Sen skiljer de sig åt vad gäller kullager och utseende.
    För övrigt tycker jag att du ska leta efter någon äldre oanvänd rulle. Håll t.ex. koll på vad som dyker upp på Tradrea.com och Blocket.se. De senaste åren har 7000-rullarna tillverkats i Asien och de håller inte riktigt samma kvalitet som de äldre. Jag har faktiskt inte riktig koll på vilket år de började tillverkas i Asien, men en rulle tillverkad före 1998 ska med största säkerhet vara svensktillverkad. Kanske någon på forumet som vet bättre i den frågan?

Kommentera

en kompis har precis köpt 7000 Pro Rocket, skitsnygg i mina ögon och jag funderar på en likadan. Men jag vill ha utan linförare.

Kommentera

Ursprungligen postat av Wachtel

7000 Classic
        7000 C3
        7000 CS Pro Rocket
        7000 C Syncro

Jag gillar Syncro-funktionen men har förstått att bromsarna är sämre på denna modell? Ev kan lite roliga uppgraderingar (bromsar och lager) bli av och då kanske det räcker med att köpa en vanlig röd att utgå från?

Alla åsikter välkomna!
        Jag har en Ambassadeur 7000 C3 i mycket fint skick med 0.60 Berkley Big Game lina, inga repor. Pris: 1050 kr. Köpt 1999 och troligtvis tillverkad 1998 eller tidigare, knappt använd. Passar perfekt för "diverse fisken".

Kommentera

Har en Pro rocket 7000 som är från 2002 och den står det "tillverkad i sverige" på.

Kommentera

Ursprungligen postat av Rasmus
            Har en Pro rocket 7000 som är från 2002 och den står det "tillverkad i sverige" på.
            Det låter ju bra. Vilket rullfotsnummer har rullen? OCh står det "Made in Sweden" på den eller står det "assembled in Sweden"?

Kommentera

Syncron är väl på väg ur sortimentet? En kompis hade en 7000 som reservrulle vid Sejfiske på Röst och bromsen var tydligen kass..
              sigpic

Kommentera

Ursprungligen postat av FRB
                Det låter ju bra. Vilket rullfotsnummer har rullen? OCh står det "Made in Sweden" på den eller står det "assembled in Sweden"?
                vill minnas att det står Made in Sweden på gaveln på den som min kompis köpte förra månaden med. rullfotsnummer har jag inte tyvärr

Kommentera

Tackar för svaren!

Rangordning just nu:

Classic
                  Pro Rocket
                  C3
                  Syncro

Kommentera

Slirlamellerna och bromsbrickorna är identiska, men förtjänar en uppgradering med bättre lameller med lite specialbehandling.
                    1. Allt görs rent, minutiöst rent. Yes diskmedel och varmt vatten är OK.
                    2. Bromsbrickorna i stål slipas plana med ett 600papper på ett plant underlag, exvis en spegel eller en glasskiva. Slipa en god stund och slipa i kors.
                    3. Byt ut lamellerna mot Xtreme smoooth eller CarbonTex, där ytorna fått en lätt smörjning med ett riktigt bra fett (Cal's reel grease eller NULON NGLI 2).
                    4. Montera ihop noggrant. Nu har Du grejor som tål att litas på.

Allt det andra är en fråga om tycke och smak, men komponenterna i de helt svensktillverkade håller en högre klass än de nyare, detta gäller framförallt dreven, men Svenska drev kan köpas från Svängsta för ett par 100lappar.
                    www.utreel.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    275 659 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist