Bra kompis till Revo Neos 20d? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bra kompis till Revo Neos 20d?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Bra kompis till Revo Neos 20d?

    Har läst en hel del positivt om Berkley skeletor pro. Har en nyinköpt Revos Neos 20D som jag vill hitta en passande åtta fotare till (kastvikt 10-40). Är det nån som har erfarenheter av denna kombo eller annat spö som lirar fint med min rulle?

    Har också läst om SG Titanium (dock 10-32gr)som ska vara finfina...

    Har också läst om SG Bushwacker XLNT som ska vara finfina...

    Det är mycket som är fint. Eller så läser jag för mycket. Eller så bara köper jag ett RST spö när nu ett åtta fots i min tänkta viktklass dyker upp, kanske redan till våren sa Lundgrens
    - Go for the big ones you must!
    https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

  • #2
    Till vilket typ av fiske ska setet användas till ?

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Till vilket typ av fiske ska setet användas till ?
      Det kommer att bli mitt standard spö så allt från spinnare, lättare wobblers och jiggar. Kör med ett 10-30 nu men behöver lite mera ryggrad pga de lite större jiggarna som jag gillar att fiska med. Köpte hem ett BFT Bandit 15-50 som var ren katastrof så det är ingen PÅK jag är ute efter. Banditen gick väldigt fort i retur...

      Annars är ju Speedmaster fin fina oxå Tror de finns i 15-40..
      - Go for the big ones you must!
      https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Moddifier Visa inlägg
        Det kommer att bli mitt standard spö så allt från spinnare, lättare wobblers och jiggar. Kör med ett 10-30 nu men behöver lite mera ryggrad pga de lite större jiggarna som jag gillar att fiska med. Köpte hem ett BFT Bandit 15-50 som var ren katastrof så det är ingen PÅK jag är ute efter. Banditen gick väldigt fort i retur...

        Annars är ju Speedmaster fin fina oxå Tror de finns i 15-40..
        Bandit är ju utpräglade gäddspön ja, och nog lite för biffiga för din rulle och det du är ute efter. Ett "normalspö" i klass 15-40 g kommer nog att passa dig.

        Kommentera


        • #5
          Tror det här spöt skulle vara klockrent till din Neos 20

          http://www.sportfiskeborsen.se/index...&productId=977

          Har själv triggervarianten av samma spö klassad upp till 25 g.....rapp klinga med bra klipp som jag använt med drag upp till 30 g

          Tycker 35-grammaren borde ligga rätt till mot det du beskriver

          7,6 fot är obetydligt kortare än en 8-fotare....riktigt smidigt om du frågar mig....och kastar riktigt bra.....har själv kört HÖ fiske med mitt och det ger fullt tillräckliga kastlängder för det fisket.

          /S
          [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
          [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Min Neos 20 trivs bäst under lättare spön än de ovan nämnda. Allra bäst under ett 10-fots Daiwa PowerMesh för -18 gram. Perfekt kombo för havsöringspinn med litet lättare beten. Fast jag hänger ju utan att blinka en 4000-rulle under en niofotare för -30 gram så vad jag tycker får ni ta med det i beaktande.

            Kommentera


            • #7
              Helt klart intressant alternativ. Dock jäkligt svårt att hitta info om vikt, typ av klinga, över/underklassat mm runt Team Dragon spöserierna. Jag letar vidare...

              Väldans bra pris helt klart!


              Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
              Tror det här spöt skulle vara klockrent till din Neos 20

              http://www.sportfiskeborsen.se/index...&productId=977

              Har själv triggervarianten av samma spö klassad upp till 25 g.....rapp klinga med bra klipp som jag använt med drag upp till 30 g

              Tycker 35-grammaren borde ligga rätt till mot det du beskriver

              7,6 fot är obetydligt kortare än en 8-fotare....riktigt smidigt om du frågar mig....och kastar riktigt bra.....har själv kört HÖ fiske med mitt och det ger fullt tillräckliga kastlängder för det fisket.

              /S
              - Go for the big ones you must!
              https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

              Kommentera


              • #8
                Börjar inse att det blir svårt att hitta ett lätt (max 150gram typ?) spö som hanterar 40 grams kastvikt. Men jag håller med dig, jag gillar också lättare spön och tror det skulle passa Neos 20D bra. Kanske blir tvungen att jag balansera kombon med en ful-plugg bak på spöt men det får gå ändå..

                Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
                Min Neos 20 trivs bäst under lättare spön än de ovan nämnda. Allra bäst under ett 10-fots Daiwa PowerMesh för -18 gram. Perfekt kombo för havsöringspinn med litet lättare beten. Fast jag hänger ju utan att blinka en 4000-rulle under en niofotare för -30 gram så vad jag tycker får ni ta med det i beaktande.
                - Go for the big ones you must!
                https://www.youtube.com/watch?v=PzOKf9A3oqc

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Moddifier Visa inlägg
                  Helt klart intressant alternativ. Dock jäkligt svårt att hitta info om vikt, typ av klinga, över/underklassat mm runt Team Dragon spöserierna. Jag letar vidare...

                  Väldans bra pris helt klart!
                  Inte så svårt om man kollar runt lite.....

                  http://www.fishing-mart.eu/sklep/en/...p27-k6214.html

                  Nu hade dom inte 2,30 modellen men 2.45 modellen väger 170 g....med tanke på vad de andra väger så skulle jag säga att 2,30 -35 g ligger på ca 150 g

                  Nu skall du inte stirra dig alltför blind på spövikten i absoluta tal när du jämför spön...om ett spö upplevs tungt eller ej hänger också ihop med hur välbalanserat det är....dvs hur nära eller långt ifrån grepphanden som tyngdpunkten ligger....

                  /S
                  [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                  [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag tycker du ska prova Bushwacker 8 fot 10-40gr.
                    Grymt skönt spö till ett riktigt bra pris.
                    Rapp klinga med bra med ryggrad !

                    Men du bör torrsvinga lite spön innan du bestämmer dig.
                    Om jag inte missminner mig så är tex Speedmaster först och främst gjort för HÖ och de spöna har en helt annan aktion än vad ett jiggspö har, dvs blir lite för svampigt om du verkligen gillar jiggfiske och vill ha direktkontakt med betet.
                    Samma sak med Berkley Lightning rod, SSGS titanium mfl, betydligt djupare aktion i dem som kanske inte är helt optimalt för allmänt spinn med inriktning på jigg.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 301 svar
                    262 702 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg JontaK
                    av JontaK
                     
                    Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                    858 svar
                    139 440 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg gaddivar  
                    Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                    1 031 svar
                    193 733 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sundström76  
                    Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                    7 svar
                    2 144 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg billion
                    av billion
                     
                    Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                    79 svar
                    12 322 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Torekrok  
                    Arbetar...
                    X