Höger eller vänstervevad rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höger eller vänstervevad rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Höger eller vänstervevad rulle?

Vad föredrar ni? Höger/ vänstervevad? och varför?

Är högerhänt och eftersom jag gör allt finlir med högerhanden (jaa, allt ) föredrar jag högervevade rullar i allt mitt fiske.

Får betydligt bättre kontroll med högerhanden så det faller sig naturligt att göra vevningen med den handen.

//Tantor
    [FONT=Verdana]><(((*> Bara döda fiskar flyter med strömmen ><(((*>[/FONT]

Kommentera

Höger på multi då jag är högerhänt och får bättre kontroll och känsla. Vänster på haspeln dock, men har gjort några taffliga försök med högervevat men det blir trassligare för mig som byter hand efter kast.

Kommentera

Höger vev på både haspel och multi, högerhänt och kastar oftast från höger sida....så det blir lite bytande av grepp men det blir det även när jag kastar från vänster då jag oftast kastar med tvåhandsgrepp....

Kommentera

Haspel vänster, för att det känns rätt. (Eller så är det för farsans hasplar hade veven på vänster sida)

Multi höger, för det känns rätt. (Tror att ju mindre vev desto mer finlir och jag är högerhänt.)

Fast vänster känns naturligt för att slippa byta grepp efter kast. Är du högerhänt är det naturligt att kasta med höger hand högst upp på spöt.

Kommentera

Högerhänt, vänstervev.
            Vill hålla spöt i högerhand, då jag upplever att mothuggen sitter snabbare och hårdare på det sättet.
            Å andra sidan har jag fått mycket goda omdömen även om min vänstra hand...
            Senast ändrad av Pennywise; 2014-02-20, 22:43.

Kommentera

Vänstervev på alla nyare rullar, för jag är högerhänt och vill slippa byta grepp. Dessutom vill jag ha den starkaste handen/armen som "spö-arm". De är bara på mina gamla havsfiskerullar som veven sitter på höger. Dom är från tiden innan vänstervevat var ett alternativ på den typen av rullar...

Kommentera

Jag är högerhänt och amvänder vänstervevat på både multi och haspel. Har bäst känsla och är stadigast i högern och vill då ha spöt där och överlåter vevandet åt min vänster.

Kommentera

Tror att många som fiskat multi sen den tid de endast fanns högervevat fortfarande kör den linjen. Resten av alla fiskeblåbär kör trendigt vänstertrasslande.

Kommentera

Vänster eftersom jag är högerhänt och vill ha full kontroll på spöet. Att veva är ju hur enkelt som helst, kräver ingen förmåga direkt så det kan man göra med vänstern lika väl. Att slippa byta hand efter utkast är också en fördel med vänstervev för en högerhänt.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 863 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04