Haspelrulle + spö till gäddfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle + spö till gäddfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Haspelrulle + spö till gäddfiske

Hej!

Jag är ute efter ett haspelrulle + spö för ca 1500 - 2500 kr som skall användas till lättare gäddfiske. Jag kommer använda vobblers runt ca 20-50g till största del. Jag har letat runt på forumet men inte hittat svaret än . Jag tänker mig en Shimano, möjligtvis Stradic, Technium, Nasci, Super GT osv. Möjliga spön skulle vara något utav Zaltspöna, eller en BFT Bandit ca 10-50g. Dock är jag väldigt positiv till andra möjliga förslag, har sett att många gillar Penn rullarna och det skulle också möjligtvis kunna vara något.

Problemet för mig är att veta vilken utan Shimano rullarna som egentligen bäst lämpad för det fisket jag kommer att använda den till då många ligger i samma prisklass iaf nu när det rea på många hemsidor. Vilken rulle är med prisvärd? Skall man ha fram eller bakbroms? Om ni har något spö att rekommendera i ca 15-50g 8" så får ni gärna hojta!

Tack på förhand!
    minibauer

Jag hade satsat på ett riktigt skönt spö i första hand, tex Yasei Pike. Jag är supernöjd med samtliga spön i den vita serien! Det finns för 1600 inkl. frakt på tex dogger.se. Det är klassat upp till 60 gram så det är lite marginal vid beten på 50 g.

Shimano Exage 4000 är väl en helt ok rulle dessutom. Väldigt prisvärd om inte annat då den nu ligger på 600-700 kr. Då håller du dig inom budgeten i alla fall. Annars är jag väldigt nöjd med min stradic ci4 men då får man pynta lite extra.

Sportfiskecenter.nu har dock stradic 4000s GTM-RC för ynka 1099 kr och den skulle ju se ruggigt het ut till det vita spöt.

2700 totalt är ju lite över budget men det blir det ju å andra sidan alltid när man börjar lura på nya prylar

Kommentera

BFT Bandit 15-50 gram + en Penn Sargus 3000 hade jag satsat på. Landar på ca 1500 kr hos Dogger. Och så Fireline 0,20 mm till det.

Kör med ett liknande kit själv (fast varianten 25-90 gram av spöet) och är toknöjd.

Kommentera

SG Bushwacker 8 fot 15-50gr och en Sargus 3000 / Battle 3000.
        Sen en lämplig Fireline på det så är saken biff !
        Du bör klara dig med din budget.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
          Håller med, fast jag köpte ett SG roadrunner 20-80g och är på jakt efter en penn sargus 4000

Annars är Shimano Nasci en trevlig slitvarg.

Kommentera

Tack för alla svar! Jag har läst att Penn-rullarna är omtyckta här på forumet. Jag har då alltid haft en förkärlek för Shimano men jag är inte främmande för att testa nytt. Hur är det med fram och bakbroms? Det är väl smaksak säkert, tänkte mest om något är att föredra? Jag har nästan enbart kört ambassadur till gäddfisket men tänkte testa haspel nu till "lättare" wobblers.

Kommentera

Ursprungligen postat av minibauer Visa inlägg
              Tack för alla svar! Jag har läst att Penn-rullarna är omtyckta här på forumet. Jag har då alltid haft en förkärlek för Shimano men jag är inte främmande för att testa nytt. Hur är det med fram och bakbroms? Det är väl smaksak säkert, tänkte mest om något är att föredra? Jag har nästan enbart kört ambassadur till gäddfisket men tänkte testa haspel nu till "lättare" wobblers.
              Vill du köra haspel ska du givetvis göra det, annars kan jag rekommendera ett lättare multikit. Daiwa Tatula och Savage Gear Butch Light 6'9" 15-60g, fyll med någon 20-30lb lina du litar på. Grym kombo till det fisket för drygt 2000kr!

På haspel tycker jag frambroms är att föredra pga att det är lättare att komma åt bromslamellerna vid service/uppgradering.

(Om någon nu undrar varför jag ger tips om en multirulle i en haspeltråd upplever jag att många automatiskt letar haspel när det handla om beten under 100g för att man läst/hört att det inte går att kasta lätta beten med multiutrustningar utan att lägga ut tusentals kronor. Vill bara bredda trådskaparens perspektiv.)

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
                BFT Bandit 15-50 gram + en Penn Sargus 3000 hade jag satsat på. Landar på ca 1500 kr hos Dogger. Och så Fireline 0,20 mm till det.

Kör med ett liknande kit själv (fast varianten 25-90 gram av spöet) och är toknöjd.
                Jag fiskar med med både 15-50 och 25-90 gr versionerna av åtta fots Bandit. Den klenare av de två har bäst balans, det grövre har mycket mer stadga i klinga att dra nytta av när man skall manipulera betena under inspinning. Skall man överhuvudtaget "twitch:a" (ursäkta svengelskan) betena under inspinningen så är det 25-90 gr:aren som man skall ha, den klenare mer segdrar i betena. Med 25-90 gr:aren, 0,20 flätlina och ordentliga knutar så går det att kasta allt mellan en fladdrig trollingsked om 15-20 gram och ett swimbait på 100 gram, klart universalt.

Även om jag själv av gammal vana använder Stradic till gädda så är det inget optimalt val, själv funderar jag på att "uppgradera" med den billigare Aernos FA.

/Robin

Kommentera

Haspelrulle + spö till gäddfiske
                  Om du vill kasta långt är Fenwick spö -54 gr ett bra alternativ, men även ett Silver Wings -60 gr är helt ok, skulle även råda dig att titta närmre på Shimano Beastmaster.

Dom spöna är lite längre en vad du önskar, men ett Beastmaster finns säkert i 8 fot.

Haspelrullar är jag inte så duktig på men har 2 jag tycker om, båda av märket Penn, en Atlantis och en Spinfisher V.
                  Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-02-27, 20:37.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Jag har nästan exakt denna combo, penn sargus 3000 och Sg Bushwacker 8,6 fot 20-60 gram. Alldeles utmärkt till lättare gäddspinn och allroundfiske.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    274 236 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13