Shallow skruv, "problem" - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shallow skruv, "problem"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shallow skruv, "problem"

Hejsan,

Jag har köpt mig några skruvar som jag borrat in i en söderjigg. Av någon anledning så lägger sig jiggen på sidan när jag vevar in. Min spontana tanke var att skruven sitter snett i jiggen så att säga, vet någon vad det kan bero på? Jag har satt en fjäderring i skruven som jag fäst stingern i, kan det vara den som spökar?

Tacksam för alla svar/tankar!

// Alex

Hur har du fäst dina stingers? På Söderjiggen ska du ha dem löst under buken fästa med spikes vid 10g skalle eller mindre. 15g & uppåt går bra att fästa in dom i jiggen.

Kommentera

Jag har satt dem i sidorna på jiggen med spikes. Ska jag sätta de som ett gäddhäng på buken med shallow skruv menar du?

Kommentera

Om du sätter dom med spikes så hänger dom mer rakt ner och rätar upp jiggen mer.

Vill du köra utan och som du gör nu så får du trixa lite och testa att placera dom lite olika. Jag kör själv utan spikes även när man kör med shallowskruv etc. Så det går men bara mer trixande.

Kommentera

Jag fiskar i älv & strömmen gör jiggen ännu kinkigare. Gå till Sportfiskeprylar.se, personalblogg & välj alla inlägg av Jonny Thofeldt. Det är han som tagit fram jiggen & han visar där utförligt en massa vettiga sätt att rigga den.

Kommentera

Strömt vatten eller hg hastighet kräver helt klart mer vikt under för att den inte ska kantra.

Då jag fiskar i lugnare vatten så gillar jag att kunna veva till lite och betet kantrar och får oregelbunden och skadad gång.

Fultrick är också att skruva in en vanlig skruv (helst utan skruvhuvud) längs med gummit och i nederkant bara för att få några gram extra till balans. Finns även offsetkrokar med nån grams vikt på som funka fint för ändamålet.

Kommentera

Tack Nils! Jag har helt missat de inläggen! Nu blir det hem och modda stingers efter Jonnys tips!

Kommentera

Jag har gått ganska mycket på hans instruktioner när jag riggat shadar. Har gjort små modifikationer, tex på material, men i stort sett ser det lika ut på mina jiggar.

Shadar med spetsig buk är ganska kinkiga & det krävs lite meck att få till gången. Jag tycker det funkar bäst att addera så lite vikt som möjligt på stingermaterialet. Ju mer vikt du hänger dit, desto mer tid får du lägga på att få till gången. Sen kan man ju tycka olika om vad som "rätt" gång. Men jag vill ha jiggen gå stadigt utan att kantra.

Kommentera

Jag har försökt modda eget också, men det blev ju som det blev, haha! Nu vet jag hur jag ska tänka lite efter detta! Har precis börjat göra egna stingers, och även tafsar, nämligen, det är mycket att tänka på!

Vad använder du för material till dina stingers? Krok, tafsmaterial, lekande etc.

Kommentera

Svennebanan basic ala Volvo 240.

Darts 40 lb wire, med tillhörande lås.
                    (Darts tång, gör hela skillnaden).
                    Gamma 2/0
                    Darts lekanden strl 8.
                    Avklippt metkrok som stingerspike.
                    Fjäderringar som precis går över krokögglan på jiggskallen.
                    Zonker shallowskruv, (men nu finns billigare från wiggler...)
                    Dragon V-point 10/0 eller 12/0 jiggskallar.

Använder tre olika varianter. Shallow & 10 g har jag krånglat till lite & kör med 4 spikes.

15g, 20g, 25g & 35g
                    Basicvarianten med öglor över kroköglan kör jag mest. Den väger minst & är lättast att få till gången med. Kör även varianten med 2 lekanden i en fjäderring över kroköglan. Lite mer vikt & material, men funkar oxå bra.

Fiskade med varianten som har trippellekande som kort stinger. Fått bra med fin fisk på den, men har lagt ner den helt nu, då den trasslade mycket vid kast.
                    Senast ändrad av Nils Jonas; 2014-03-13, 13:58.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lethul, 2009-10-07, 20:40
                    6 svar
                    1 820 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Benjamin S  
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04