Drop shot spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Drop shot spö?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Drop shot spö?

    Hej,

    Jag tänkte börja med drop-shot fiske i år och har några spön som jag undrar över. Kommer att främst fiska efter abborre.

    -Daiwa Procastor Drop Shot. Kände på det i fiskeaffären efter att ha frågat om råd men tyckte att den kändes tråkig.
    -FKP-GEAR Draugen D4. Gillar Lubbe och hans filmer, mer än så vet jag inte om själva spöet.
    -Shimano yasei drop shot. Har hittat den för 37% rabatt (1200:-), samt så har den ju fått lysande recensioner. Men är den för stark för att abborrefisket ska bli tråkigt? Blir det helt enkelt att man inte får någon fight när man har en på kroken?
    -Shimano Yasei Red. Billigare än den vita, men är den tokmycket sämre?

    Har en Shimano 2500 haspelrulle, funkar det med dessa och kan den ta en 0,10-0,12 mm flätlina, eller är den för tunn (är inte en jätte van fiskare om det inte märktes)?

    Tack på förhand!

  • #2
    Yasei vita. Varför skulle den va för stark än de andra spöna? Vill du fightas i 10min med en Abborre får du nog använda klenare grejer.
    Senast ändrad av Leon; 2014-03-20, 05:25.

    Kommentera


    • #3
      http://www.fiskesnack.com/forum/show...abborrfisket!?

      Jag hade personligen valt ett klenare spö än Yasei Vita för enbart abborrfiske, men det är som mycket annat en smaksak. När man väl vant sig vid DS fiske så klarar man sig nästan alltid med vikter under 10g om man inte fiskar jätte djupt eller i vatten med mycket ström.

      Kommentera


      • #4
        Har själv två ex av vita Yasei och även ägt det röda innan. Underbara spön som jag gillar mycket och även drillat gädda upp till 5-6 kg på dom. Enligt mig är röda versionen samma klinga och placering av ringöglor etc fast med billigare komponenter. Ett riktigt bra spö till priset. Gillar aktionen som är rätt styv och väldigt toppig och passar fint till DS och jiggfiske.

        Till mindre DS riggar och rent jiggfiske skulle jag även kollat på Team Dragon Fishmaker 8 fot.

        Till dom har jag Shimano Stradic Ci4 och Sustain rulle i 2500 storlek men föredrar faktiskt Stradic rulle pga utväxling och allmän känsla. Har både 0.10 och 0.12 linor.

        Kommentera


        • #5
          Kör själv vita Yasei på 7 fot, bra känsla och får du på något större så finns det bra med ryggrad för det.
          Röda serien är som nämnts tidigare väldigt prisvärt.

          Till det har jag en äldre sedona 500 med 0.10 nanofil. 3hg abborrar och uppåt fightas emot bra.

          Kommentera


          • #6
            Var nyss på en annan fiskeaffär och klämde och kände på dels den vita Yasei 7ft och ett 7ft MagPro spö av Mitchell (702ML 5/18g tror jag att det var). Väldigt lockad att köpa bägge två! ;-)
            Har nån någon testat Mitchell spöet? Hittar den för halva priset från england så jag undrar om Yasei spöet är snäppet bättre i kvalite? Toppen var mjukare än Yasei spöet och härligt starkt lysande i flourocerande oranget.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Vert Visa inlägg
              Har själv två ex av vita Yasei och även ägt det röda innan. Underbara spön som jag gillar mycket och även drillat gädda upp till 5-6 kg på dom. Enligt mig är röda versionen samma klinga och placering av ringöglor etc fast med billigare komponenter. Ett riktigt bra spö till priset. Gillar aktionen som är rätt styv och väldigt toppig och passar fint till DS och jiggfiske.

              Till mindre DS riggar och rent jiggfiske skulle jag även kollat på Team Dragon Fishmaker 8 fot.

              Till dom har jag Shimano Stradic Ci4 och Sustain rulle i 2500 storlek men föredrar faktiskt Stradic rulle pga utväxling och allmän känsla. Har både 0.10 och 0.12 linor.
              Även jag äger 2st Yasei vita spöt och det är helt underbara spön! drillat mini borrar och det blir lite spöböj på dom också även fått borre på upp till kilot och det är grymt kul! även drillat gädda på 7+ och det var riktigt skönt med det spöt + att man har mycket bra kontakt och känner minsta pet.

              Kör DS och jiggfiske samt småwobblers med spöna.

              Kör även jag med Shimano Stadic Ci4 med röd 0,10mm flätlina. Rullarna är hur grymma som helst och väger knappt något alls och balanserar mycket bra med spöt så man blir knappt trött i handleder efter en hel dags fiske

              Rekommenderas starkt av mig!

              Kommentera


              • #8
                Yasei spöet ligger i topp! Får se om det blir den när lönen trillar in :-)

                Här har ni länken till Mitchell spöet som jag tycket hade en riktigt härlig känsla:
                Mag Pro Extreme 702ML 5-18g Dropshot

                Kommentera


                • #9
                  Skulle också vilja veta mer om Draugen D4, sitter nämligen i samma sits!

                  Kommentera

                  Foton

                  Collapse

                  Relaterat

                  Collapse

                  Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 305 svar
                  262 916 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg JontaK
                  av JontaK
                   
                  Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                  858 svar
                  139 455 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg gaddivar  
                  Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                  1 031 svar
                  193 756 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sundström76  
                  Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                  7 svar
                  2 144 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg billion
                  av billion
                   
                  Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                  79 svar
                  12 323 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Torekrok  
                  Arbetar...
                  X