Abu 506/507 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abu 506/507

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Var enda rullen jag hade under många års fiske här på västkusten. 507:an. Rullen är förmodligen outslitlig. Har fått väldigt mycket torsk på den rullen. Med 0,45 som var tjockleken jag själv använde mest kan det bli spår i aluminium spolen. Ivf har båda mina just de märkena idag.

    Plockade faktiskt fram den ena för just mete alldeles nyligen. Spolarna har jag försökt jämna till nu i efterhand.

    Om det var en meterulle har jag använt den tvärfel under hela min uppväxt :-) Men kanske tur att jag inte visste om det!!
    __________________________________________________ _____________________________

    Covfefe

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av lausvik Visa inlägg
      Hittade dessa båda rullar i botten av kartongen med diverse rullar och spolar. Båda verkar vara i alldeles utmärkt skick även om 506:an ser litet skamfilad ut. På sin tid marknadsfördes de som de ultimata metrullarna och åtminstone enligt vad man kunde läsa i Napp&Nytt dominerade de den brittiska matchetescenen. Hur det var med det och om de verken var så epokgörande som ABU påstod vet jag inte, men nog fungerar de att fiska med. Däremot bör man nog undvika att spola på grövre lina än ca 0,25 mm, åtminstone om man vill få någotsånär anständiga kastlängder. Möjligen var det där som det gick fel när rullarna skulle säljas till den svenska publiken och 507:an presenterades som en "Fiske 2"-rulle, dvs avsedd för spinnfiske efter framförallt gädda. Med 0,35-0,40 mm nylonlina är den nästan (men inte riktigt) lika värdelös att kasta med som en Abumatic.

      Nå, nu har 507:an fått ny och fräsch 0,25 Sufix XL Strong (köpte en bulkspole med bortåt 8 km lina någonstans på nätet så de närmaste åren lär det få vara min standardlina till det mesta. Tur att det är en bra dimension för havsöringspinnet och abborrfisket!) påspolad och ska testas i helgen då mete står på programmet och den ska även få kasta bombarda för att jag ska få se vad kastegenskaperna går för.

      Är det någon annan som fortfarande har kvar och använder dessa rullar (eller de snarlika 503, 505 eller vänsterrullen 508)? Min 506:a slet ont i flera år fastskruvad under ett odelat 6 fots basspö som jag använde vid gäddspinn med 0,30 nylon på rullen. Spöet finns kvar i förrådet men för gäddspinn finns det nog lämpligare rullar.

      Hur som helst så är det något skönt över känslan i dessa rullar. De känns trygga och solida på något vis. Riktiga ABU-rullar, konstruerade och tillverkade i Svängsta.
      Abu 506 är en riktig klassiker! rullen började tillverkas 1972 och var avsedd för vanligt spinnfiske, men blev precis som föregångaren Abu 505 väldigt populär bland metare.
      På dom äldsta rullarna så fastnar lätt tunna linor i glappet som är runt spolen. Abu sammarbetade med engelska tävlingsmetare för att göra förbättringar och 1974 kom en matchspole gjord i plast som hade en krage som täckte glappet.
      I mitten på 70-talet körde nästan alla i det engelska metelandslaget med Abu 506.
      Resultatet med utvecklingen av Abu 506 blev Abu 501.
      I England lanserades 1979(?) 506M (match) som var speciellt framtagen för mete.
      Man får ge runt 3-400kr för en vanlig hyfsad Abu 506 från 70-talet. Gröna kartonger är lite ovanligare

      Kommentera


      • #13
        Kändis fiskaren Matt Hayes använde dom flitigt och rekommenderar dom just till mete.

        Kommentera


        • #14
          Är man intresserad av en felfri 507:a så finns det här: http://www.tradera.com/item/250201/2...r-used-abu-507

          Kommentera


          • #15
            Har använt min 506 sedan jag köpte den ny i mitten på sjuttiotalet. Många gäddor och borrar har det blivit genom åren. Har köpt ett par öppna hasplar men det blir ändå alltid 506:an som jag kör med.
            Har köpt ett par till på tradera för säkerhets skull.
            Oöverträffat snabb rulle.

            Kommentera


            • #16
              På mina båda metspön sitter fortfarande en 503 resp. en 505. Till det och med vanlig nylonlina fungerar de hur bra som helst. I övriga sammanhang och med flätlina vill jag hellre ha vanlig haspel eller multi.

              P.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Storborre, 2013-06-06, 22:19
              107 svar
              23 932 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Utter
              av Utter
               
              Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
              2 295 svar
              261 866 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
              852 svar
              138 360 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg El_Kebabo  
              Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
              1 030 svar
              192 669 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
              7 svar
              2 070 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg billion
              av billion
               
              Arbetar...
              X