Jag är skeptisk till att gäddor skyggar för linor och tafsar, det är i alla fall inte min erfarenhet. Däremot använder jag kraftig fluorocarbon- alt. nylontafs till i princip allt mitt gäddfiske (ca 1 mm, ca 40-50 cm). Gillar att tafsen blir så gott som viktlös i vattnet, vilket är en fördel vid långsamt, grunt fiske. Sedan är det även ganska billigt (jämfört med t.ex. titan). Men att byta flätlinan mot nylon, njäe... det tar bort alldeles för mycket av direktkontakten.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lintjocklek till spinnfiske efter gädda.
Collapse
X
-
0:35 - 0:40 brukar va bra, det är bara att följa vad som står som rek. på rullen.Jag kommer köra multirulle.
Nylonlinor i den tjockleken brukar överstiga slirbromsens styrka så risken att någon fisk drar av linan är ganska liten.
Det har tagits många stora gäddor med nylonlina så visst funkar det.
Det ända är väl om du envisas med botten-napp och skatbo, men det tror jag är något du lämnat bakom dig för länge sedan
Kommentera
-
Skulle heller aldrig gå tillbaka till enbart monolina. Flätlina har för många fantastiska egenskaper för att avstå helt. Men det är fullt möjligt att kombinera det bästa av egenskaperna från båda, som jag skrev innan. Det går ju att vinna mycket i linkapacitet och luftmotstånd om man kan gå ner i diameter på flätlinan och ha en kort kraftig top shot av mono. Plus att mono är så billig att man sparar pengar på att bara behöva byta ut den vid slitage och inte börja kapa på flätlinan. Och en top shot på 5m 0,50 (för att dra till med något) dämpar inte direktkontakten från flätlinan nämnvärt.A thing is right when it tends to preserve the integrity, stability, and beauty of the biotic community. It is wrong when it tends otherwise. - Aldo Leopold
Kommentera
-
Har du någon koll på hur långt från verkligheten den är när det gäller angiven tjocklek, är den lika tokig som på flätlinorna så man måste kolla på utländska sidor för att få rätt information ?Har på senare tid börjat använda TUF-line Duracast/Supercast....både till multi och haspel..
Det typen av lina verkar väldigt intressant för mig...Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-03-28, 20:34.
Kommentera
-
Min uppfattning är att linan ligger relativt nära angivet mått....åtminstone jämfört med andra linor jag har erfarenhet av (pp, Suffix 832....och inte minst Berkley Whiplash) ....dock är det endast baserat på okulär besiktning...Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggHar du någon koll på hur långt från verkligheten den är när det gäller angiven tjocklek, är den lika tokig som på flätlinorna så man måste kolla på utländska sidor för att få rätt information ?
Det typen av lina verkar väldigt intressant för mig...
Har dock köpt på mig allt från 0.10 för att ha på minsta jigghaspeln size 1000, 0,17 till 2500 Stellan.....upp till 0,28 till St Croix Avid 250. (Luna 253 hybrid) och 0.33 till 5501-raketen....
Är mycket nöjd sofar....
/S
Kommentera
-
upp till 0,28 till St Croix Avid 250. (Luna 253 hybrid) och 0.33 till 5501-raketen....
Nu kör jag PP och tracerbraid i 22 kg vilket blir ca: 0.32 och 0.36 i verkliga mått så visst borde jag kunna kasta lite längre om jag hittar en tunnare lina som funkar på multi.
Jag tillhör dom som fiskade med nylonlina i många år före flätlinan började bli populär och tycker tunna flätlinor på multirullar är något av djävulens påfund
Kommentera
-
Det är därför du ska ha kraftiga, inte tunna, flätlinor på multirulle. Och tunn flätlina monterad på haspelrulle till det lättare fisket.Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inläggNu kör jag PP och tracerbraid i 22 kg vilket blir ca: 0.32 och 0.36 i verkliga mått så visst borde jag kunna kasta lite längre om jag hittar en tunnare lina som funkar på multi.
Jag tillhör dom som fiskade med nylonlina i många år före flätlinan började bli populär och tycker tunna flätlinor på multirullar är något av djävulens påfund
Kommentera
Foton
Collapse
-
av GammelfarGod lördag alla.
Jag har i hela mitt liv fiskat med haspel och har för något år sedan hittat min...1 Foto-
Kanal: Spinnfiske - Utrustning
2026-04-11, 14:50 -
-
av NodittVet någon om var man kan köpa drev till den rullen så den blir lågutväxlad har en japansk 8.1 det är...2 Foton
-
2026-01-09, 17:01 -
-
av Mathias 70Gav mig själv en julklapp i förtid. 5 nya cobbar från sporting och världens trevligaste Dansk.1 Foto
-
2025-12-11, 16:20 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
|
2 355 svar
276 384 visningar