Kortare spö? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kortare spö?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kortare spö?

Hej

Jag har ett svartzonker signature jerk 7' som jag tycker är lite för långt för mig och min båt, blir gärna att jag fiskar toppen under ytan. Var rekommenderar ni att jag byter till?

Jerka inte med så långa drag.. Annars får du gå ned i spölängd till typ 6'6" eller kanske 6'.

Kommentera

Eller jerka åt sidan.
      Riktigt korta spön e skit till jerk. Lyfter lite lina vid mothugg etc.
      Mer fördelar med 7+ fotare.

Kommentera

Jag har ett Broman Odell som är 5 fot om jag inte minns fel. Sjukt skönt att jerka med tack vare sin korta längd men av samma skäl ett helvete att göra mothugg och drilla fisk med. Köpte ett BFT Roots 6,7 som passar mig bättre istället.
        Om du inte är väldigt kort bör du kunna hitta ett sätt att fisk med ett spö runt 6½ fot även om du har en låg båt.

Kommentera

Kortare spö?

Jag är 195 cm lång, men kan inte ha ett jerkspö som är över 6 fot med mina förutsättningar.
          Anledningarna för mig är att jag fiskar från roddbåt vilket innebär att jag inte står särskilt högt över vattnet.

När jag har provat detta spö från högre båtar så blir spöt nästan obrukbart för mig eftersom det känns som att jag har "flera meter" från spötopp till vattenytan.

I båda fallen ovan kan jag ju anpassa tekniken och min och spöets position för att få till det bra, men då orkar inte jag och min rishög till kropp jerka mer än en timme per dag kanske.

Mina tips:
          Har du en stark och uthållig kropp så ta och lär dig lite tekniker (se några av inläggen ovan) så att du får det att fungera.

Har du en rishög till kropp kan du ju först lära dig teknikerna ovan och prova och se hur mycket du pallar. Fungerar inte det för dig kanske du får göra som jag gjorde, köpa ett kortare spö. Inte lika kul att kasta eller drilla, men själva jerkandet går bra

Lycka till!

Kommentera

Ett vanligt missförstånd är att man "måste" använda väldigt stora rörelser när man jerkfiskar. Det måste man inte. I alla fall inte med flertalet av de vanligaste betena. När man väl insett det blir det inte längre lika jobbigt eller svårt att fiska med ett lite längre spö, inte ens från land eller roddbåt. Men ja, självklart ska man köra på den teknik man själv trivs bäst med. Personligen tycker jag nog att ideallängd på jerkspö är 6,6–7 fot.

Kommentera

Jag jerkar typ aldrig men om jag nu skulle få ett infall funkar in 7,6 fotare utmärkt. Jag är kort men håller med Barramundi att mindre rörelser funkar samt att jerka lite åt sidan istället för rakt ner.

Kommentera

Bra synpunkter, jag ska ge det lite mer tid och testa kortare drag! Är 187 lång och i ekan står jag i prinvip i nivå med vattenytan med fötterna, vill gärna kliva upp på en av brunnarna för att få det att funka. Det där med att jerka åt sidan tycker jag är lite knepigt, jag vill ju använda tyngdlagen så att spöet faller rakt ner

Kommentera

Fiskar själv med spön mellan 5,7-8fot.
                  Det här med att man får lyfta mycket lina vid mothugg med ett kort spö löser man lätt med att inte ta i för kung och fosterland i varje kast.
                  Ett jerk bete kastar man med lätthet 60-70m men personligen föredrar jag kast på 20-25m för att fiska effektivt.
                  Vid så korta kast har jag inte haft några problem med linan.
                  Och vid fiske från små roddbåtar är ett riktigt kort spö underbart att fiska med.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                  2 355 svar
                  271 793 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg engqvist  
                  Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13