Dragon X-Treme Spinn - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dragon X-Treme Spinn

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dragon X-Treme Spinn

Hej!

Är det någon som sitter på lite information eller rent av kanske t om ett spö från Dragons "X-Treme"-serie (http://www.fishing-mart.eu/sklep/en/...-k12548.html)?
    Har tittat på 2,50 m-varianten som har kastvikt 5-25 g och är mest lite orolig för om kastvikten är korrekt angiven. Mina tyngsta beten ligger på runt 23 g och jag har väldigt dålig koll på hur Dragon brukar klassa sina spön. Är det någon som har erfarenhet av deras spön?

Som ni kanske vet så är det ju inte det lättaste att hitta någon som har Dragons spön hemma så att man kan klämma och känna lite innan man bestämmer sig.

Jag har ett antal olika Team Dragonspön ur deras Pro Selection-serie.

Dessa spön har mycket rapp aktion och jag tycker att de klarar lite mer än sina angivna maxvikter...skulle säga att sweetspoten ligger rätt nära angiven maxvikt.

Med ett 9 fots -18 g kastar jag utan problem 20 grams Vicke.

Med ett 8,6 fots -28 g så funkar 30 g Vicke hur bra som helst.

Jämför jag med ett 9-fots Shimano Speedmaster 10-30 g så är 28 g TD-spöt betydligt rappare och bär mer än Speedmasterspöt (där jag tycker sweetspotten ligger på strax över 20 g)

Har inte testat X-treme-spöna men skulle med tanke på att de är klassade som X-fast gissa att de följer samma mönster som jag beskrivit ovan om inte mer än då....

/S
    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
      Jag har ett antal olika Team Dragonspön ur deras Pro Selection-serie.

Dessa spön har mycket rapp aktion och jag tycker att de klarar lite mer än sina angivna maxvikter...skulle säga att sweetspoten ligger rätt nära angiven maxvikt.

Med ett 9 fots -18 g kastar jag utan problem 20 grams Vicke.

Med ett 8,6 fots -28 g så funkar 30 g Vicke hur bra som helst.

Jämför jag med ett 9-fots Shimano Speedmaster 10-30 g så är 28 g TD-spöt betydligt rappare och bär mer än Speedmasterspöt (där jag tycker sweetspotten ligger på strax över 20 g)

Har inte testat X-treme-spöna men skulle med tanke på att de är klassade som X-fast gissa att de följer samma mönster som jag beskrivit ovan om inte mer än då....

/S
      Tack Silverbågen för att du tog dig tid att svara! Bättre svar än så är nog svårt att få. Finns väldigt lite information om just "X-Treme"-serien, men det är i stort sett perfekt (på pappret i alla fall) för mina behov. Blir till att lägga en beställning på ett sådant idag eller imorgon, återkommer med testresultat efter några turer.

Kommentera

Jag har ett Dragon 10fot 10-35 g och då ligger optimala vikten vid ca 30-40g.

Kommentera

Nu har inte jag ett x-treme förvisso. Har ett guide select som är klassat upp till 100g men tycker inte man kan ta i fullt över 85gr. Inte med fullgod kastlängd i alla fall.
          Senast ändrad av index; 2014-04-20, 06:28.

Kommentera

Tack alla som svarat! Drog iväg en beställning på 2,50 m-modellen idag. Ska bli väldigt roligt att få känna på spöt när det kommer. Någon som har koll på hur snabba Fishing-mart brukar vara på att få iväg grejorna?

Kommentera

Det har tagit allt från en arbetsvecka till två arbetsveckor. kolla gls-group för tracking. ibland kör de ut grejjorna till dörren och ibland hamnar det på posten/motsvarande.

Har ett Guide select skinner cast och ett Millenium Fatso Jerk cast spö. Inget haspelspö(än).

Kommentera

Skulle vara riktigt kul med en snabbrecension, ett första intryck typ efter första turen!
                sigpic

Kommentera

Nu har jag varit ute på en första tur med spöet och det har fått bekänna lite färg. Till en början så kan jag berätta att jag tidigare använt ett Shimano Yasei Dropshot (vita varianten) så det får agera referenspunkt. Eftersom det är ett dropshot-spö så funkar det så klart utmärkt till just dropshot-fiske men kanske inte riktigt optimalt till andra typer av fiske då toppen är lite för mjuk.

X-treme Spinn 25 väger in på 125 g, vilket är 15 g lättare än Shimano-spöet. Det är inget jag skulle tänkt på om jag faktiskt inte sett siffran, utan båda spöna är så pass lätta att man knappast blir trött i armen efter att ha stått och viftat med spöet en hel dag.

Click image for larger version

Name:	20140419_215822.jpg
Views:	1
Size:	802,3 KB
ID:	1773206

Tillsammans med lättviktaren Okuma RTX 25 (197 g) ligger tyngdpunkten vid pilen på bilden ovan. En lite tyngre rulle skulle göra att balansen blir i stort sett perfekt. Men det var inget som märktes nämnvärt under fiske då både spö och rulle är så pass lätta.

Handtaget består av ett split-grip med en fighting butt. Det mesta av handtaget utgörs av hård EVA samt resterande del av gummiblandad kork. Tycker att det funkade riktigt bra med den mindre fighting butten och att klingan ibland låg direkt mot underarmen var absolut inget som kändes obekvämt. Handtagen kring rullfästet kändes rätt dimensionerade och var sköna att greppa, speciellt för mig som ibland gillar att hålla hela handen framför rullen med pekfingret på klingan. Fuji-rullfästet känns kvalitativt och gör sitt jobb. Lindningar och finishen på spöet är mycket bra, skulle utan problem kunna platsa på ett spö för runt 2000 kr.

Något som är lite speciellt med "X-treme Spinn"-serien är att den använder sig av Fuji:s KR-koncept vilket består av tre spöringar med lite längre ben som är tänkta att snabbt föra linan in mot klingan där den sedan löper genom resterande ringar (microguides 4-5,5 mm beroende spömodell) som är jämnstora. Om det faktiskt ger bättre kastlängder och mindre trassel som Fuji själva utlovar låter jag vara osagt i nuläget, men det var inget som hade en negativ inverkan på mitt fiske i alla fall. Linan hasplade av mjukt och fint vid varje kast och inget trassel uppstod.

Click image for larger version

Name:	20140419_232314[1].jpg
Views:	1
Size:	351,1 KB
ID:	1773207

Klingan känns väldigt trevlig och är precis vad jag hade förväntat mig av ett spö i den här prisklassen. Den är lätt och känns väldigt rapp. "X-fast"-aktionen håller jag dock inte med om, utan skulle snarare beskriva den som fast. Spöet fick kasta allt från jiggar på 7 g till skeddrag på 23 g. Sweetspot:en befinner sig runt 18-19 g skulle jag vilja påstå, men att dänga skeddrag på 23 g var absolut inga problem. Under 8 g kändes dock inte som någon höjdare utan där skulle jag rekommendera ett lite lättare spö. För den typen av fiske jag utövar känns det här alldeles utmärkt och det känns som att klassningen på spöet är hyfsat rättvis.

Spöet känns rappt och hyfsat styvt utan att kännas onödigt påkigt. Finkänslighet i toppen finns det så att det räcker och blir över till jiggfiske samt det lilla dropshot-fiske jag prövade på. Till jiggfiske kändes det mer hemma än Yasei DS men dropshot var lite sämre än Yasei DS, inte långt där ifrån dock. Tyvärr har inte spöet fått bekänna färg vid drillning av fisk då fisken uteblev denna tur.

Avslutningsvis skulle jag vilja säga att jag är riktigt nöjd med spöet so far. Känns som att det är värt sina pengar och hoppas att få dra många fina fiskar med det. Får be om ursäkt för den usla bilden, men den får duga i rent illustrationssyfte. Undrar ni något är det bara att dra iväg ett PM eller fråga här.
                  Senast ändrad av kråka; 2014-04-19, 22:26.

Kommentera

Är också sjukt sugen på det spöt, men i 2.30m 4-21g
                    Live long and skitfiske på er!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 904 visningar