Abborre utrustning för trollning/kast - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abborre utrustning för trollning/kast

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abborre utrustning för trollning/kast

Hej!
    Har bestämt mig för att "satsa" lite mer på fisket i år och behöver lite ny utrustning,
    har kollat runt lite men tycker det är svårt o veta vad man ska ha.
    Jag vet att pappa har ett barkley lightning som både han och jag är nöjd med så givetvis så är det färdiga fiskesetet med det spöt en abu rulle och fireline lina som finns på xxl för 1199;- intressant. men nu till frågan kan jag får mer/bättre för pengarna (typ 1500;-) hur är fpk gears spö?

fiskar i insjö från båt, både kast och trolling, vad ska man satsa på? är somsagt ny inom detta så alla tips är välkomna

mvh Andreas
    Senast ändrad av andreasahman; 2014-04-17, 10:45.

Ett spö på 6-8' o betesvikt på 20-25g borde vara lagom. Annars är ju ul jäkligt kul,fast man blir väldigt begränsad då.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5907 ett härligt spö som funkar grymt bra med walk the dog beten,men går ju utmärkt att fiska med andra beten oxå.

Sen är det bara att köpa en penn fierce lr sargus alt lr tex shimano sienna.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Ett spö på 6-8' o betesvikt på 20-25g borde vara lagom. Annars är ju ul jäkligt kul,fast man blir väldigt begränsad då.

http://shop.lundgrensfiske.com/product.asp?product=5907 ett härligt spö som funkar grymt bra med walk the dog beten,men går ju utmärkt att fiska med andra beten oxå.

Sen är det bara att köpa en penn fierce lr sargus alt lr tex shimano sienna.

använder sällan så tunga beten då det är relativt grunt där jag fiskar så känns lite överdrivet,
      eller?

Kommentera

Jag har FKP-GEAR Draugen D4 riktigt skönt spö, tycker dock Savagear Parabellum UL (kostar lite mer ca 799 (på beten.nu) och uppåt) är ett jävligt roligt spö de står att kastvikt är 0-5 g men jag brukar köra 10-12 g utan bekymmer. har en Shimano Sienna 500FD (500 på olssonsfiske) och wiplash 0.10 fungerar fan klockrent blir la typ 1400-1500

kan dock lägga till att polaren har Phazer Soft 6' 2-10 g ul, han tycker det är de skönaste spöt han har. kostar 450 :- på beten.nu.

samt ta en titt på happyangler, de brukar ha bra priser på spön å vissa rullar
        Senast ändrad av Robhiin; 2014-04-17, 09:38.

Kommentera

detta kanske har aldrig kännt på det men det verkar skönt och prisvärt.
          http://www.dogger.se/linor/superlino...20m-gul-015-mm bra lina tycker jag
          det är billigt också så då kan du köpa fler beten...

Kommentera

Ursprungligen postat av allround-sverre Visa inlägg
            http://www.dogger.se/rullar-spon/fis...combo-okuma-71
            detta kanske har aldrig kännt på det men det verkar skönt och prisvärt.
            http://www.dogger.se/linor/superlino...20m-gul-015-mm bra lina tycker jag
            det är billigt också så då kan du köpa fler beten...
            jag hade hellre kört på denna linan, tycker inte sufix levt upp till mina förväntningar men kan hålla med om att det är en bra lina. men tycker fireline är lite vassare
            http://www.dogger.se/linor/superlino...ternalsearch=1

Kommentera

jag tycker fireline är väldigt låg brottstyrka och sen så föredrar jag mer runda linor men smaken är som baken.
              ps. jag har ändå fireline på några av mina rullar, mest för att den är billig...

Kommentera

Ursprungligen postat av allround-sverre Visa inlägg
                jag tycker fireline är väldigt låg brottstyrka och sen så föredrar jag mer runda linor men smaken är som baken.
                ps. jag har ändå fireline på några av mina rullar, mest för att den är billig...
                aah tycker den är go att kasta med bara , en lina som är jävligt go är wiplash och power pro Kolla in wiplash om du gillar hög brottstyrka :d

Kommentera

där har vi paketet med lightning spöt jag pratade om, ingen som är inne på det?
                  fastnat både för de och fpk draugen d4 dels för betvikten och dels för att far har ett lightning,

Kommentera

Ursprungligen postat av Robhiin Visa inlägg
                    Jag har FKP-GEAR Draugen D4 riktigt skönt spö, tycker dock Savagear Parabellum UL (kostar lite mer ca 799 (på beten.nu) och uppåt) är ett jävligt roligt spö de står att kastvikt är 0-5 g men jag brukar köra 10-12 g utan bekymmer. har en Shimano Sienna 500FD (500 på olssonsfiske) och wiplash 0.10 fungerar fan klockrent blir la typ 1400-1500

kan dock lägga till att polaren har Phazer Soft 6' 2-10 g ul, han tycker det är de skönaste spöt han har. kostar 450 :- på beten.nu.

samt ta en titt på happyangler, de brukar ha bra priser på spön å vissa rullar
                    om man leker med tanken att man tar dauger d4 ska man ta det långa eller det lite kortare?
                    samt vad ska man kolla efter när man letar rulle? vad är bra/dåligt?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    277 130 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13