Vilken rulle? (haspel) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken rulle? (haspel)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av djkj Visa inlägg
    Oj, oj,oj
    Nu blev jag ännu veligare än innan.
    Spöt och rullen är ämnad till P&T vatten och lätta beten typ spinnare i 8-10g. och små
    skedar 10-12g. med kanske 0.17 flät.
    Jag gillar små rullar, men den stora frågan är om spöt med sin längd "kräver" en lite större rulle
    som motvikt?
    Visst funkar det med en 2500 rulle, men jag föredrar 1000 storleken till lätt fiske. Jag köper inte riktigt det där att längden på spöet skulle kräva en större rulle, enligt mig är det spöets egenvikt och kastvikterna som avgör. Men välj den rullen som du trivs med. Och kanske kunde 0,12 -0,15 vara en bättre lintjocklek för lätta beten. Körde själv med 0,12 Fireline.

Kommentera

Ja TS måste snart sluta läsa i tråden innan multirullefanatikerklubben tipsar om en überdyr japanmodell som sitter på rätt sida av spöt, och som kastar 0,263grams oviktade jiggar till horisonten. Ja sen måste TS även ha nytt spö och så är karusellen igång igen.

Kommentera

Ni har fattat galoppen! Självklart är det en liten svindyr Japan multi som gäller. Inga kaffekvarnar som hänger och dinglar under spöt...

Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
        Ja TS måste snart sluta läsa i tråden innan multirullefanatikerklubben tipsar om en überdyr japanmodell som sitter på rätt sida av spöt, och som kastar 0,263grams oviktade jiggar till horisonten. Ja sen måste TS även ha nytt spö och så är karusellen igång igen.

Kommentera

Vad finns det för anledningar till att överdimensionera ett spö med en rulle? Jag skulle påstå att 1000-storleken är optimal till spöt som TS referarar till.

Köper du dig en lättviktsmodell som gör att spöt upplevs lite framtungt så skaffar du balansvikter istället till spöt. Köper du en för stor rulle som inte balanserar spöt bra så kan du inte göra speciellt mycket. Använder du dig istället utav balansvikter kan du ju prova dig fram tills då att det känns perfekt för dig.

När jag fiskar med lätta beten så tycker jag att utrustningen skall vara anpassad därefter. Att "vinscha" in en fisk är inte speciellt spännande Vill du däremot ha en rulle som skall passa på fler spön och som täcker ett större spann av kastvikter, är ju frågan en annan.

Jag rekommenderar shimano stradic 1000 ci4/ci4+

Lycka till med valet hur som helst!

Kommentera

Bra skrivet Daniel.

En Shimano Biomaster 1000FB / Sustain 1000FG / Stradic 1000FJ / Technium 1000FD / Aernos 1000FA / Exage 1000FD (i prismässigt fallande ordning) efter budget kommer bli perfekt på spöt/till TS fiske.

Skulle jag gå för en Ci4 skulle jag dock välja en 2500 bara för att den är mer mångsidig, men åndå i samma viktklass som många 1000-rullar.

Lycka till!
            Senast ändrad av Gobben; 2014-04-26, 08:19.

Kommentera

Min öring och regnbåge kombo förra året var följande:

Rarenium Ci4 i strl 2500 o 0.15 flät
              Speedmaster 7-21gr 9fot

Grymt skönt, väldigt låg vikt och bra balans. Fixar du även HÖ o Gädda med lättare beten

Kommentera

Det blev en Penn Battle 2000 och den känns mycket gedigen och storleken stämmer väl överens med spöt.
                jag köpte den från Angel-domäne och det funkade utmärkt. Rullen låg i brevlådan efter fyra dagar till en totalkostnad på otroliga 793sek.

Kommentera

En fråga till havsöringsexperterna.

Jag bryr mig främst inte om rullarnas utväxling utan tittar hellre på det som kallas "retrieve" d.v.s. hur mycket lina rullen tar in per vevtag.
                  Det optimala är rullar med relativt låg utväxling som tar in mycket lina per vevtag.

Vad säger ni, är 79 cm lagom per varv med veven eller behöver man ta in mer lina än så när man fiskar havsöring den tid på året betena fiskas snabbt?
                  Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2016-06-12, 23:51.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Tror min rulle i 3000 storlek tar hem 75cm per vevtag. Och det funkar perfekt för mig . Och till TA, jag fiskar mycket i put & take sjöar och tycker 0.17 flätorna är för grovt. Själv kör jag 0.10 eller max 0.12 till detta Fiske. Du har säkert sedan länge köpt både rulle och Lina men jag ville ändå säga till om linvalet. Själv kör jag min 3000 rulle till detta Fiske då det lirar bra med mina spö ��
                    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
                    Flugfiske är en Livs-stil
                    2016 har jag blivit Multifrälst

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
                      En fråga till havsöringaexperterna.

Jag bryr mig främst inte om rullarnas utväxling utan tittar hellre på det som kallas "retrieve" d.v.s. hur mycket lina rullen tar in per vevtag.
                      Det optimala är rullar med relativt låg utväxling som tar in mycket lina per vevtag.

Vad säger ni, är 79 cm lagom per varv med veven eller behöver man ta in mer lina än så när man fiskar havsöring den tid på året betena fiskas snabbt?
                      Intelligent och insiktsfull frågeställning! Själv lärde jag mig att fiska efter havsöring med en Cardinal 66 under spöt. Den rullen har en utväxling på 1:3,3 och tar in 53 cm lina per vevvarv. Dessutom väger den närmare fyra hekto... Nå, hur som helt så sitter väl det tempot på något vis i mitt muskelminne eller i min förlängda ryggmärg. Jag köpte småningom en 66X (med utväxling 1:5,2 och ett linintag på 83 cm/vevvarv). Den rullen är så gott som oanvänd. Dels var den tyngre att veva och dels kunde jag aldrig riktigt vänja mig vid att hemtagningen gick så vansinnigt fort.

Mycket beror naturligtvis på var, hur och med vilka beten man fiskar. Över en grund botten och med en kastpilk typ Stingsilda i linänden så har man ju inget annat val än expressfart om man ska klara tångruskorna. Sådant tar jag till endast i nödfall. Jag började tidigt med kustwobblers (hemtäljda eller Jensen Flamingo) lämpade för ett långsamt hemtag och körde (kör) annars med mer bäriga skeddrag eller sk havsöringdrag i plastmaterial.

Men vad vet jag? Förmodligen fiskar jag för långsamt. Det är kanske vad som ligger bakom alla mina bompass. Eller så missar jag helt enkelt huggen eftersom jag använder fel lina...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      271 304 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13