Hur smörja rullen? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur smörja rullen?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur smörja rullen?

Hej!

Har en Tica GC3059 haspellrulle (se bilden nedanför) som sambon brukar fiska med. Han råkade tappa rullen så den landade ned i vattnet för några veckor sedan När vi läste manualen stod det uttryckligen att rullen ej får utsättas för vatten

I dagsläget är det inga problem fiska med den men och den verkar funka som vanligt men har gnisslat vid några tillfällen emellanåt sedan att den blöttes, bl.a. senast idag.

Hur går man tillväga för att smörja den? Tar man bort själva spolen och försöker få lite olja på sidorna om själva spolaxeln (dvs. pinnen som driver spolen). Eller plockar man bort veven och duttar ned olja i öppningen där veven sitter?

Samt vad ska man ha för olja? Funkar det med vanlig universalolja som används för hobby, cykelkedjor etc. Eller behöver vi köpa någen specifik haspelrulleolja?

Click image for larger version

Name:	gc[5].jpg
Views:	1
Size:	168,3 KB
ID:	1829864

Frågan jag ställer är: vilken rulle haspel eller multi tål inte att utsättas för vatten? Det är väl ändå det en rulle ska tåla

Kommentera

Kommentera

Stahre: Det står i manualen. Jag utgår från att de menar att man ej får väta själva mekaniken i rullen, men jag kan ha missförstått saken då jag bara skummade manualen.
        Tack för länktipset om oljan. Var duttar man i det?
        Samt ska jag tolka det som att den vanliga universaloljan vi har hemma ej är att rekommendera? (dvs. vi bör köpa den produkten(eller likvärdig) du länkade till?)

Kommentera

Det viktigaste om man tappat en rulle i vattnet är att genast man kommer hem ta isär den så att det vatten som evenuellt trängt in snabbt torkar bort. Detta brukar oftast räcka. Eventuellt kan man sprya med CRC eller liknande fuktutdrivande/smörjande spray. Har man missat att göra det och det börjar gnissla om rullen blir det till att plocka isär, göra rent och smörja upp allting (och hålla tummarna för att eventuella billiga kullager inte börjat rosta).

Kommentera

Har införskaffat ett "maintenance kit" från ABU. Reel lube och Reel oil.
            Enligt instruktionen på baksidan ska man sätta fettet (lube) där spolens axel går in i rullen samt in i hålet där veven sitter fastskruvad.

Bör jag även öppna rullen och skruva upp de skruvar som finns och sätta lite fett eller olja även i själva rullen? (se röda pilar) Eller havererar hela rullen då?
            Click image for larger version

Name:	rulle.jpg
Views:	1
Size:	100,9 KB
ID:	1773535)
            Senast ändrad av stubbe; 2014-05-15, 18:16.

Kommentera

vilken rulle haspel eller multi tål inte att utsättas för vatten?
              Jag känner till några stycken.

Vi kom på att dom nog bara skulle användas i torra miljöer trots att det inte stod något om det i manualen.

Kommentera

Ursprungligen postat av stubbe Visa inlägg
                Bör jag även öppna rullen och skruva upp de skruvar som finns och sätta lite fett eller olja även i själva rullen? (se röda pilar) Eller havererar hela rullen då?
                På fråga ett svarar jag JA och på fråga två VET INTE.

Kommentera

Ok. Tack för svar Lausvik.
                  Om man lossar skruvarna och öppnar luckan lite försiktigt bör det nog gå bra.
                  Satsar på olja (dvs. ej fett) gissar jag? (dvs. i mekaniken under luckan jag skruvar bort).

Kommentera

kullager och glidlager olja, drev och andra större mekaniska delar fett, men inga överdrifter. Brukar själv lägga på ett lager fett på mina drev och sen veva runt ett tag och torka bort överflöder,dvs det som blir som klumpar utanför drevens kontaktytor
                    FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
                    SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 356 visningar
                    0 gillar