Tips på lätt haspelspö till abborre efterlyses! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på lätt haspelspö till abborre efterlyses!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tips på lätt haspelspö till abborre efterlyses!

Jag har ett tag gått och klurat på att skaffa mig ett lite lättare spö för haspel till fiske efter i första hand abborre. Min kravbild är ganska klar, men det är inte helt enkelt att hitta något som känns så där 100%.

Jag har tänkt mig följande:
    - Kastvikt 3-14, 5-15 gram eller liknande. Inget renodlat UL-spö (dvs kastvikt på max 10 gram), men inte något som drar iväg uppåt 20 gram. Tanken är att smidigt kunna kasta små spinnare och wobblers runt fem gram som minst.
    - Längd. Minst 7 fot, max 8'6". Inget 6' Ul-spö mao. Och ingen löjligt lång sladderpinne.
    - Egenskaper. Ganska toppigt och snabbt spö. Det ska även funka bra att jigga med och kunna lobba iväg en lättare dropshot-rigg, så lite styvt får det gärna vara.
    - Prislapp: Absolut max 1000:-

I Sverige verkar det vara ganska få spön som kvalar in i mina speccar ovan. De flesta jag hittat är från SavaGear, och jag har främst kollat på dessa än så länge:

Savagear MPP 8'3" 3-16 gram: http://ribatex.se/fiske/fiskespon/sa...-mpp-83-3-16g/
    Savagear LRF 7'6" 5-12 gram: http://www.dogger.se/rullar-spon/spo...ternalsearch=1
    Savagear Roadrunner XLNT 7' 3-16 gram: http://www.dogger.se/rullar-spon/spo...ternalsearch=1 (smidigt med fyrdelat, men givetvis har det nackdelar också?)

Är det någon som har erfarenheter av ovanstående spön? Eller har några lysande och klockrena alternativ som jag har missat?

Team Dragon har flera varianter som kan passa.
    Kolla på Pro Guideshop om de har rea fortfarande, alternativt Söders.

Draugen D4 7 fot är jäkligt lätt och smidigt samt något kralligare än rent UL. Kostar en bra bit under 1000 lappen så du får mycket pengar över till annat.
    Finns på Beten.nu

Eller så går du in till din lokala handlare och klämmer o känner på det han har att erbjuda.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Team Dragon har flera varianter som kan passa.
      Kolla på Pro Guideshop om de har rea fortfarande, alternativt Söders.

Draugen D4 7 fot är jäkligt lätt och smidigt samt något kralligare än rent UL. Kostar en bra bit under 1000 lappen så du får mycket pengar över till annat.
      Finns på Beten.nu

Eller så går du in till din lokala handlare och klämmer o känner på det han har att erbjuda.

Mvh. HenkeW
      Jag har kollat proguideshop, och de spön som passar min viktklass är för långa (9 fot eller mer). Annars har de ju trevliga priser. Får kolla upp söders också.

Draugen är klassat 8-26 gram, och i det spannet har jag redan ett trevligt spö.

Kommentera

ABU Veritas 7'2" 3-15 gram känns ju lite lockande också. Någon som har erfarenheter av detta?

Kommentera

jag kör i huvudsak med SG Bushwhacker XLNT 7'6'' 3-18g till mitt abborrfiske och är helnöjd, snabb och ganska toppig klinga. kastar riktigt bra och är super trevlig att drilla med.

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasselhoff Visa inlägg
            jag kör i huvudsak med SG Bushwhacker XLNT 7'6'' 3-18g till mitt abborrfiske och är helnöjd, snabb och ganska toppig klinga. kastar riktigt bra och är super trevlig att drilla med.
            Intressant.
            Hur pass bra jobbar spöt när man kastar riktigt lätta grejer, runt fem gram?

Kommentera

Ursprungligen postat av Hasselhoff Visa inlägg
              Det spöt kör en polare med och han är toknöjd.
              Vid nästa tillfälle så ska jag testa det spöt, det verkar vara riktigt bra !

Kommentera

Har hört gott om detta spöt: http://www.aliexpress.com/item/High-...530724456.html
                Man får med två olika toppar, en för 3.5-12 gram och ett för 7-21 gram.

Kommentera

Finns ju ny Yasei perch i lyxförpackning http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...90-haspel.html

Var inne i affärn och kände på det härom dagen... omg säger jag bara! Blir ett sånt till löning för min del i alla fall

(redigering: oops missa budgeten! draugen d4 är annars riktigt prisvärt!)
                  Senast ändrad av Motorgoat; 2014-05-08, 20:55.
                  Instagram: Zenfisherman

Kommentera

inga problem alls skulle jag säga. fortfarande bra precision vid utkast. själv fiskar jag mycket med beten på 7gram och tycker spöet är helt perfekt till det. tror inte du kommer bli missnöjd om du väljer det.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 296 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13