BFT titanium tafsar går av - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

BFT titanium tafsar går av

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• BFT titanium tafsar går av

Tjena. Undrar om någon vet varför detta hände.
    Köpte bft titanium 60 lb vajer och skulle testa att göra egna tafsar till jerk o spinn fiske. Kollade på nåt instruktions inlägg här på fs om hur man skulle göra men när jag drar åt knuten så går vajern av o detta hände 2 gånger.Efter det la jag ihop det och då hade man bränt 50 cm... Känns ju inte direkt säkert att använda tafsarna när sådant händer. Kan tillägga att knuten var knappt åtdragen och jag använde handskar när jag drog åt . Tafsen gick av på mitten.

Hade du sagt att den går av vid knuten hade jag inte blivit förvånad , detta är något som händer om man drar knutarna för hårt .

Men går den av på mitten låter det som material fel & då borde du reklamera till butiken .

Själv kör jag alltid med 75lb & det har aldrig varit några problem

Kommentera

Okej. Ska kontakta butiken senare

Kommentera

Inte med det till butik. Har gjort ett antal tafsar i olika tjocklek och aldrig haft nåt problem med.

Kommentera

Jag har kört med samma egentillverkade 60lbs titaniumtafsar i 3 säsonger.
          Ingen har gått av.
          Något beteslås har pajjat men gör man tafsarna långa från början så är det bara att knyta på nytt beteslås.

Går den sönder som för dig, då ska du absolut reklamera !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av jim23 Visa inlägg
            Tjena. Undrar om någon vet varför detta hände.
            Köpte bft titanium 60 lb vajer och skulle testa att göra egna tafsar till jerk o spinn fiske. Kollade på nåt instruktions inlägg här på fs om hur man skulle göra men när jag drar åt knuten så går vajern av o detta hände 2 gånger.Efter det la jag ihop det och då hade man bränt 50 cm... Känns ju inte direkt säkert att använda tafsarna när sådant händer. Kan tillägga att knuten var knappt åtdragen och jag använde handskar när jag drog åt . Tafsen gick av på mitten.
            Hej Jim;

Läs gärna och om du vågar kan du följa mitt tips om Gäddtafsar här:

24. Tillverka dina egna gäddtafsar.

Ofta blir gäddtafsarna skrynkliga eller skadade efter ett mindre antal fångade gäddor. Sedan många år tillbaka tillverkar jag alltid mina egna gäddtafsar. Som material har jag oftast köpt Berkleys plastöverdragna wire och hylsor i klasserna 20, 30, 60 och 80 LBS. Jag använder både svart och ofärgad, blank wire. Som hakar och lekande föredrar jag idag den fjäderstarka Patriot "CrossLock" 8530-2 till 20 och 30 LBS tafsar samt ännu kraftigare 85 LBS "DuaLock" FDSO5 hakar till 60 och 80 LBS wire. Mina gäddtafsar är 20 - 35 cm långa. De är alltid minst 5 cm längre än betet jag fiskar med. När jag tillverkar en gäddtafs trär jag wiren först genom hylsan, sedan genom lekandets ögla och sedan genom hylsan två gånger. Detta innebär att jag trär wiren tre gånger genom hylsan. Det blir då en liten låsögla på insidan av hylsan som hindrar wiren att glida ur hylsan. Slutligen klämmer jag mycket försiktigt ihop hylsan i vardera ändan på tafsen med min wiretång. Klämmer jag för hårt då skadar jag wiren.

Ingen kedja är starkare än dess svagaste länk!!

Old Firehand

Kommentera

Om det är singeltrådig titan så är det tillverkningsfel från fabriken, den är för hårt härdad eller så har dom använt för mycket eller för lite titan i legeringen. Fel på härdningen händer bl.a. vid oförutsedda stopp i maskinerna, normalt kasseras materialet då.
              Att blandningarna eller härdningen blir fel är inget ovanligt i metall-branchen, kan jag säga av egen erfarenhet.
              Om det finns ett batch-nummer bakom paketet så se till att undvika köpa mer ur samma batch.

Kommentera

Kan bara instämmma använt titaniumtafsarna långt innan de fanns hos svenska butiker eller leverantörer, ingen har gått av.
                Dock så brukar jag bara linda max två varv och inte dra åt för hårt. på 100 Pound går det bra med ett varv. Har sett andras tafsar gå av vid knuten, just för de gjort en knut och dragit den för hårt. I ditt fall måste det vara tillverkningsfel som tidigare skribenter påpekat.

J

Kommentera

Old firehand Prova att värma samman tafsen i stället för att använda crimps.
                  Det har jag gjort i 30 år och ännu har ingen gått upp.

Angående bft titanium så tycker jag att det går åt för mycket material att knyta 75 lb.
                  Jag använder mycket kraftiga crimps som jag hamrar ihop.
                  Den metoden har jag använt i 5 år och ännu har ingen gett sig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
                    Old firehand Prova att värma samman tafsen i stället för att använda crimps.
                    Det har jag gjort i 30 år och ännu har ingen gått upp.

Angående bft titanium så tycker jag att det går åt för mycket material att knyta 75 lb.
                    Jag använder mycket kraftiga crimps som jag hamrar ihop.
                    Den metoden har jag använt i 5 år och ännu har ingen gett sig.
                    Intressant! Enligt "Trumman" ska man INTE använda wirelås på entrådig titan...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 227 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13